Bukefalos 28 år!

Hnatering av 2ars hingst.

K

Knasunge

Tar just nu om en hingst pa snart 2 ar (Maj) som inte ar sa hanterad.

han ar inte mkt hanterad och var valdigt skygg nar man skulle ta han i boxen tog ca 20 for mig forsta gangen.
Nu ar han hemma i stallet jag jobbar i och jag har borjat jobba med han varje dag.
for varje dag har det blivit enklare att fa tag i han i boxen, han kommer till en och man kan latt fanga han, samma sak i hagen men skyggar latt till om man ar FOR hastig i sina roelser..
Problemet nu som jag borjat marka ar att han ar sa himla bitig\naffsig av sig, och vet inte hur jag ska hantera det.
Det ar inte oronen bak och rena elaka hugg! utan det ar vell bus antar jag men man biter HELA tiden, jag tycker att det ok att han naffsar pa grimskaft m.m. men inte pa MIG!
Igar stallde han sig aven mot mig samtidigt som han holl pa mi grimskaftet, rot da till och han skyggade undan och skarpte sig ngt.
hur ska jag fa bort det fula beteendet mot mig?
ska man lata det ga och det vaxer bort eller ska man verkligen saga till, jag vill ju inte att han ska tro att jag panatt satt bjuder in han till lek eller brak, han e ju trots allt hingst.
Han far ga i hage varje dag, star i box dar det hander mkt saker sa han ska vanja sig, och hanteras ensalenge bara i boxen (kanske e dumt).
efter dom har dagarna tycker jag nog att jag kan se mer att han ar ev den kaxiga sorten mer en den osakra/radda.

Dela garna med er av vad ni kan, tipps och allt!
Jag tillagga att han ar ett varmblod.

/J
 
Sv: Hnatering av 2ars hingst.

Jag har en tvåårig hingst. Det är typ den enda tvååriga hingst jag har erfarenhet av, så jag ska inte påstå att jag är expert på nåt sätt. Men jag kan berätta hur jag gör med honom.
Min lille får inte nafsa och plocka med nånting alls när vi jobbar eller i den dagliga hanteringen. Han lärde sig det jättesnabbt. Ett tag ville han dra i grimskaft och hålla på, men jag tillät det inte och det accepterade han utan vidare.
Har din tvååring några jänmåriga att leka med i hagen?
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 373
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 534
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 635
Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 216
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp