Höanalys värden

MaRomer

Trådstartare
Jag har dessa tre hästar hemma

B-ponny, dartmoor 9 år, valack. Ska enligt utsago haft mild fång för 4 år sedan men har gått på bete hela sommaren och kräver bubbelt upp mot lille ponnyn.

Miniatyr ponny, 8 år, hingst. Har gått på fri tillgång alla vintrar. Äter det han vill och lämnar sedan maten.

Halvblods hingst 1½ år.

Blir detta hö passande?

TS (%) 86 100
RP (gr) 31 36
Smältbart råprotein (gr) <5 <5
Omsättningsbar energi (häst) (MJ) 7,1 8,3
Smältbart RP/Omsättninsbar energi (häst) (g/MJ) <0,6 <0,6

Första värdet är "per kg/prov" och andra är "per kg torrsubstans"

Halvblodet kommer gå på fri tillgång och ponnierna också om det fungerar!
 
Seriöst? Är det mindre än 5 smb rp? Är du säker på att du läst rätt? För det typ finns inte.




Analysresultat: Fodermedlets sammansättning och näringsvärde för häst
Enhet Per kg Prov
Torrsubstans (TS) (%) 86
Råprotein (RP) (g) 31
Smältbart råprotein (g) < 5
Omsättningsbar energi (Häst) (MJ) 7,1
Smältbart RP/Omsättningsbar energi (Häst) (g/MJ) < 0,6
8,3
< 0,6
Analyserad parameter Per kg Torrsubstans
100
36
< 5
 
Äh det blev inte bra! ska lägga in analysen istället;)
hc3b6-analys.jpg
 
Jag hade velat ha mer protein för unghästen. Men samtidigt behöver ju inte ponnierna mer. Alla kommer gå i samma hage och drömmen är ju absolut att även b-ponnyn fixar fri tillgång.

Unghästen äter i nuläget denna musli: http://www.redmills.ie/ie/horse/products/product/?id=509 Han är av den kräsnare sorten och pellets och betfor gillar han inte.
Det var väldigt lite protein, även för lite för ponnyer. Ungefär samma värden som halm......
 
Det var väldigt lite protein, även för lite för ponnyer. Ungefär samma värden som halm......

Jag har aldrig analyserat halm men enl tabell har det ju typ 5-6 MJ/kg foder, proteininnehållet vet jag inte merä n att det är typ obefintligt (?). Alltså är MaRomers hö sämre än halm.

MaRomer, är du säker på att provet är representativt för partiet?

Till normalfödda hästar behöver man i princip en kvot på 6. Typ 3-4 tycker jag är klurigt att lösa med kraftfoder. Du har en kvot på under 1.
 
Jag har aldrig analyserat halm men enl tabell har det ju typ 5-6 MJ/kg foder, proteininnehållet vet jag inte merä n att det är typ obefintligt (?). Alltså är MaRomers hö sämre än halm.

MaRomer, är du säker på att provet är representativt för partiet?

Till normalfödda hästar behöver man i princip en kvot på 6. Typ 3-4 tycker jag är klurigt att lösa med kraftfoder. Du har en kvot på under 1.


Det är inte mitt hö, utan ett hö jag tänkt köpa. Men ville vänta på analysen då det var en nysådd åker och första skörden på den.

Ska höra med säljaren vad hon säger!
 
Du har en kvot på o,7 och om du väljer det här partiet så kommer du att behöva ge massor av extra protein i någon form för annars kommer de att få proteinbrist. Jag undrar om analysen verkligen är korrekt tagen? Det vara ett hö som har vänts alldeles för mycket så att alla blad har ramlat av eller att det är någon blandning av gräshalm men då borde inte energin vara såpass hög för halm brukar ligga på 5-6 Mj/kg ts.

Eftersom du har en unghäst så är det extra viktigt att den hästen får tillräckligt med protein och då gärna högre än kvoten 6 vilket är det som alla hästar ska ha.

Du kan ju självklart kombinera det här hö´t med lucern, soja eller potatisprotein för att få upp proteinet men kan du få tag på ett hö där kvoten är minst 6 så är det bättre. Det lär bli ett väldigt dyrt år annars.
 
Men samtidigt behöver ju inte ponnierna mer.
Ursäkta??? Hur tänkte du här?

Ponnyer behöver lika mycket protein/kg kroppsvikt som större hästar!
Det största problemet med ponnyer och grovfoder är att hitta ett parti som har lågt energiinnehåll och tillräckligt högt proteininnehåll, för att kunna ge dem tillräckligt mycket grovfoder utan att de ska få ett alltför stort överskott av energi och samtidigt få sitt proteinbehov täckt.
Håller med övriga, det där höet hade jag inte tagit emot ens om jag fått betalt för det, det innehåller ju typ INGENTING...
 
Ursäkta??? Hur tänkte du här?

Ponnyer behöver lika mycket protein/kg kroppsvikt som större hästar!
Det största problemet med ponnyer och grovfoder är att hitta ett parti som har lågt energiinnehåll och tillräckligt högt proteininnehåll, för att kunna ge dem tillräckligt mycket grovfoder utan att de ska få ett alltför stort överskott av energi och samtidigt få sitt proteinbehov täckt.
Håller med övriga, det där höet hade jag inte tagit emot ens om jag fått betalt för det, det innehåller ju typ INGENTING...


Å nu undrar jag om du läste rätt, eller förstod vad jag menade. Jag menar att jag inte är säker på att ponnierna kan gå på fri tillgång då det finns risk att b-ponnyn kanske inte fixar det. dvs de behöver inte lika mycket som unghästen. Per kropsvikt, ja. Men de kan lätt trycka 10 kg hö om dagen (b-ponnyn) Och då får jag nog räkna med en överviktig och sjuk ponny.

Jag har inte dragit nån paralell till just detta hö värde, utan rent generellt.
 
Instämmer. Köp det INTE.
Jag hade hö med liknande värden för några år sedan, det var väldigt grovt och bladfattigt och färglöst. Alltid fått bra hö från den bonden tidigare år så vi chansade och köpte utan analys och trodde att det skulle vara bra som vanligt, dålig magkänsla redan när jag såg höet vid leverans. Hästarna fnös åt det och vägrade äta (vi fodrade bara med det några dagar innan svaret på analysen kom), inte ens marsvinen som annars äter precis allt ville äta av det utan lämnade det och åt hellre halmen i sitt bo än höet. Blev en fin brasa av 2 ton hö...
 
Å nu undrar jag om du läste rätt, eller förstod vad jag menade. Jag menar att jag inte är säker på att ponnierna kan gå på fri tillgång då det finns risk att b-ponnyn kanske inte fixar det. dvs de behöver inte lika mycket som unghästen. Per kropsvikt, ja. Men de kan lätt trycka 10 kg hö om dagen (b-ponnyn) Och då får jag nog räkna med en överviktig och sjuk ponny.

Jag har inte dragit nån paralell till just detta hö värde, utan rent generellt.
Oavsett hur du tänker så tänker jag säga emot dig... ;) För även om en häst trycker i sig 10 kg av det där höet, så räcker inte proteinmängden från just det höet ens för att täcka ens halva proteinbehovet hos en minishetland!

Sen har jag mångårig erfarenhet av att ha fri tillgång på bra grovfoder till små ponnyer på vinterhalvåret, det har fungerat alldeles utmärkt här - och så även hos de flesta andra jag känner. Det vanligaste är att de slutar hetsäta när de märker att maten inte tar slut. Mina ponnyer - shetland, welsh och nf - brukar minska på beteshullet från sommaren medan de fortfarande har fri tillgång till bra grovfoder...
 
Det är lågt energi du vill ha om du vill ha låga värden till lättfödda ponnyer, proteinet måste räcka till. Jag skulle hellre köpa in fräsh halm och ge 1 kg halm+0,5 kg lusern för att ersätta ett kilo hö med bra värden, än det hö du funderade på att köpa vilket är som 2 kg halm och inget protein.
 
Oavsett hur du tänker så tänker jag säga emot dig... ;) För även om en häst trycker i sig 10 kg av det där höet, så räcker inte proteinmängden från just det höet ens för att täcka ens halva proteinbehovet hos en minishetland!

Sen har jag mångårig erfarenhet av att ha fri tillgång på bra grovfoder till små ponnyer på vinterhalvåret, det har fungerat alldeles utmärkt här - och så även hos de flesta andra jag känner. Det vanligaste är att de slutar hetsäta när de märker att maten inte tar slut. Mina ponnyer - shetland, welsh och nf - brukar minska på beteshullet från sommaren medan de fortfarande har fri tillgång till bra grovfoder...


Fast nu tolkar du fel igen. b-ponnyn är ny hos mig, jag har ingen aning om hur han äter på fri tillgång då han kom i våras. Och anledningen att jag inte vet hurvida han kommer funka på fri tillgång är pga har ska ha haft fång. Minin har alltid gått på fri tillgång och målet är alla även b-ponnyn ska kunna göra det, utan att bli sjuk.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 795
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 867
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp