Hö / Silage dags beställning

shosho

Trådstartare
Hej ! på er alla Bukar! är ny här och har fått råd att fråga runt lite här på Buke...
Så nu undrar ja ...
Hur mycke börjar ni att ge och vänja in era hästar med efter betet. ??:(
Och när räknar ni med att ni ger full giva ?
Skulle vilja veta om ni börjar med flera ggr om dan eller hur ni nu gör ??:crazy::confused:
 
Sv: Hö / Silage dags beställning

Jag vänjer in PÅ betet. Ska man vänja in efter så blir det för hastigt anser jag.
 
Sv: Hö / Silage dags beställning

Och hur mycke börjar du med ? bestämmer du vecka för vecka tills du blir klar med slutgivan?
 
Sv: Hö / Silage dags beställning

Jag brukar inte ha några riktlinjer, utan går på känn. Slänger in nån tuss till att börja med. Tar väl några veckor innan full giva är uppnådd.
 
Sv: Hö / Silage dags beställning

Lite svårt att kasta in en tuss då o då med 10 hästar i hagen har du inge annat förslag.
Jag kan ju ta ut honom 1 ggr om dan och öka därefter men vill nog ha lite mer förslag hur man ska göra.
De andra tänker börja direkt när de ser att hästarna börjar bli hungriga och slänga ut hösilage ,men jag är inte med på deras filosofi.
 
Sv: Hö / Silage dags beställning

Då får du ge de gånger du tar ut/in honom. Typiskt för många hästägare är att vänta för länge med stödfodringen, jag tänkte på de andra du nämnde. Hästar är alltid hungrig mer eller mindre, så hur kan dom du veta när dom ska sätta in åtgärden ? Troligtvis faller hästarna ur innan dom upptäcker dom behöver stödfodring.

Men som sagt, fodra när du tar in/ut honom ur hagen. Annars finns det nog inga andra sätt om endast du tänker börja stödfodra.
 
Sv: Hö / Silage dags beställning

Mina har ätit hö hela sommaren, i småportioner. De står inne dagtid för insekterna, och får då lite hö, några kilo.

Normalt har jag silage, och när det närmar sig silagesäsong kommer jag helt enkelt att ge silage när de står inne istället (men då står de ju inne nattetid), och de får silage ute på betet när det börjar tryta, endera i näring eller i mängd. Än strosar de runt i klöver och stödfodras varken med hö, silage eller kraft dock.

Hästarna sköter invänjningen själv sen när man lägger ut i hagen, så det är minsta problemet. Däremot om man skickar bort för bete och tar hem till inget bete och full stråfodergiva kan det blir trixigare, så beror på hur du har det?
 
Sv: Hö / Silage dags beställning

Vad tror ni om det här ?
Börjar med 2 kg / dan 1 veckan
3 kg / dan 2 veckan
5 kg / dan 3 veckan
5 kg / dan 4 veckan
5-6 kg /dan 5 - 6 veckan
7-9 kg / dan 6 - 9 veckan
10 - 12 kg full giva
Är det för fort och mycke är ju nybörjare på hösilage de får dessutom 2 kg vanligt hö till lunch men det höt är dom vana vid.
 
Sv: Hö / Silage dags beställning

Helt okej, det är dock, hmm, vad ska man säga 'onödigt' försiktigt, även om jag inte vill använda ordet onödig. Men du behöver inte dra ut på det så länge.

Utan blanda hösilaget med övrig mat i början, små givor. Dvs hö/hösilage/gräs, och sen ökar du sakta silaget och sänker de andra. Ge magtarmbalans om du vill, det ger extra säkerhet. Det räcker med tre veckors övergångstid, men det är inget fel att göra som du tänkt. Bara inte nödvändigt.
 
Sv: Hö / Silage dags beställning

Tack ni som svarat jag är nöjd med svaren och moderatorn kan ta bort tråden.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
341
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 637
Senast: tanten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 387
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 375
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp