Bukefalos 28 år!

Höft som låser sig

J

josse__

Mina ben brukar låsa sig om jag "hoppar" upp utan pall på en häst...ja iaf på såna som är över 1.50 cm. Min ridlärare tvingade mig en gång att kliva upp på en häst som var 1.55 cm och hon skulle hjälpa till o få upp mig eftersom hon visste om det. Men redan när jag hade satt i ena foten i stigbygeln så låste sig höften. Det blev en lång svärramsa för ridläraren. Jag kunde inte trava eller galoppera, utan jag fick skritta runt på en volt, och oj så ont det gjorde i höften. Jag kom knappt av hästen efteråt.
Även nu när jag rider på Islandshästar låser sig benen ibland när jag "hoppar" upp själv. Men det gör absolut inte lika ont, men det är inte så jag kan ställa mig i lätt sits.
Några av tjejerna i stallet försökte leka smarta och få mig att framställa mig som dum. Dom sa att jag helt enkelt var otränad, men jag rör mig mycket osv. Men "låsningen" sitter i runt 4-5 dagar.
Någon annan som får så? Hur gör ni för att få bort "smärtan"?
 
Sv: Höft som låser sig

hej o hå.
tror inte jag har samma som dig... men kan ju berätta ändå. jag kan göra så det känns som att jag trycker ur höften.. det hoppar till och det känns som om den är ur.

jag pratade med en sjukgymnast som gjorde vissa test, och det visade sig bara vara så att musklerna plus senan var för stela, så de gled inte över benet utan det gick med ett ryck. de är duktiga de där sjukgymnasterna, jag kommer bli bättre med bara lite stretchningar...:)

så försök få ett besök hos en sjukgymnast de är hela underbara på att hjälpa en finna felet!
 
Sv: Höft som låser sig

Okej. Så inför varje lektion då ska man stretcha:smirk: . Det ska jag nog prova först innan jag fixar en sjukgymnast. :bump:
 
Sv: Höft som låser sig

Jag har det likadant, men min höft låser sig hela tiden, vilket gör att det är svårt att ens komma upp med pall. Det är väldigt trist eftersom man bli begränsad
 
Sv: Höft som låser sig

Det låter inte roligt. Måste vara jättejobbigt att rida när det är så hela tiden.
 
Sv: Höft som låser sig

Jag tränar Qi Gong, Thai Chi eller Yoga -regelbundet.
Sedan brukar jag se till att värma upp kroppen före jag sitter upp på hästen. :)
 
Sv: Höft som låser sig

vet ej om det är samma jag har, men det brukar kännas som kramp/låsning i höften när man lyfter benet rakt ut, t.ex. som i övningen kissande hunden, nån som vet vilket jag menar? eller om man sitter på en pakethållare, och lyfte rut benen lite.. fick iaf stora kramper i höfterna föurt, men i somras började jag och en kompis ta många joggingrundor. hon tränar bl.a. balett och visade mig lite olika stretchövningar. en gick ut på att man lade benet i samma vinkel som när man sitter med benen i kors, fast på en höjd i höftens höjd. sedan ska man pressa benet så att det ligger längs med saken man har benet på, och eventuellt luta sig framåt om man är så vig.

det gjorde jätteont på mig i början, höften låste sig osv, men jag tvingade mig själv och stå så i flera minuter. efter et tpar rundor kändes det ingenting längre, kunde böja mig över benet och även ha den på högre höjder. tror att det helt enkelt beror på att man är ostretchad där. känns btw. ingenting när jag gör kissande hunden längre ;) (förutom i rumpmusklerna dårå, men där ska det göra ont ;))
 
Sv: Höft som låser sig

hej...!
vet inte riktigt om det är samma problem men iaf....när jag gränslar tex moppen å sträcker ut benet kan det låsa till sig i höften.....det gör verkligen skitont.:crazy: ..sen så när jag är på gymmet å sitter i en maskin som man trcker isär benen för att träna innerlåren så kan jag inte göra det fullt ut för att det låser sej. men har dock inget problem med detta under ridningen, som tur är..;) .men om det fortsätter så ska jag nog uppsöka sjukgymnast.
 
Sv: Höft som låser sig

LÅter som om stretching är det du ska börja med.

Har själv haft knas med för korta bäckenmuskler som resulterar i liknande höftlåsningar vid vissa lägen.

Tvåmans stretching rekommenderas dvs en som hjälper dig stretcha. då kommer du åt bättre. det är nästan omöjligt att stretcha till dig själv om man inte vet med 100% vart det sitter.

Jätteskönt efteråt. Man är helt varm, skakis i benen och trött. Känns som om man tränat järnet!

Mtcket bättre är jag nu samt mer följsam i nedsittningen i trav.

Har varit hos Chiropraktor och en Personlig tränare(kompis) som även gör sportmassage och tvåmans stretch.

Hoppas du blir bra för det låter obehagligt för dig...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 143
Senast: illusion
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp