Bukefalos 28 år!

Höger eller västertrafik på framridningen?

Sv: Höger eller västertrafik på framridningen?

Om man hinner fatt någon i som travar när man själv galopperar vänder man över eller gör en volt. Sen är det ju faktiskt inte så att det automatiskt går fortare bara för att man galopperar! Jag brukar tex trava snabbare än vissa galopperar, då blir det ju samma problem!! Min häst har lång trav men kan reglera galoppen mycket så jag hamnar i den sisten många ggr, att man kommer ikapp någon. Då är det väldigt enkelt att bara vända över!
 
Sv: Höger eller västertrafik på framridningen?

Ligger du kvar i vänsterfilen på motorvägen när du blir ikappkörd av någon bakifrån också?

Det gäller (både i trafiken och i ridhuset) att hjälpas åt så att alla kommer fram obehindrat.
Ridhusreglerna är till för att underlätta för ALLA.
Att tuffa på i trav på spåret och agera bromskloss tycker jag verkar ganska egoistiskt och definitivt regelvidrigt.

Man har faktiskt inte backspeglar på hästen...:devil:
 
Sv: Höger eller västertrafik på framridningen?

KL

Jag håller med högerreglen samt att all skritt sker innanför spåret.

Måste ju säga att det låter ju skit skumt om man skulle flytta sig från spåret om man travar och det kommer en BAKIFRÅN i galopp, nån måtta får det väl vara, då kan man ju inte rida om man ska hålla på och ha koll på alla bakom oxå:confused:
 
Sv: Höger eller västertrafik på framridningen?

KL
Måste ju säga att det låter ju skit skumt om man skulle flytta sig från spåret om man travar och det kommer en BAKIFRÅN i galopp, nån måtta får det väl vara, då kan man ju inte rida om man ska hålla på och ha koll på alla bakom oxå:confused:

EXAKT, det är ju just därför som den högsta gångarten har företräde på spåret, för att ALLA ska kunna rida obehindrat.
Då slipper du hålla reda på att det kommer folk bakifrån som du ev är i vägen för. Trava innanför spåret nästa gång någon annan galopperar i ridhuset så slipper du hålla reda på när/om du bli ikappriden bakifrån.
 
Sv: Höger eller västertrafik på framridningen?

EXAKT, det är ju just därför som den högsta gångarten har företräde på spåret, för att ALLA ska kunna rida obehindrat.
Då slipper du hålla reda på att det kommer folk bakifrån som du ev är i vägen för. Trava innanför spåret nästa gång någon annan galopperar i ridhuset så slipper du hålla reda på när/om du bli ikappriden bakifrån.

Jag antog att hon menade att man ska vända över om man galopperar..? eller?
För.. tänk om man nu skulle trava innanför och galoppera på spåret.. och just när ni är på ""samma linje" så är ni vid ett hörn.. och så kommer det två mötande från andra hållet.. plus att någon rider på volten..Väldigt mkt lättare om högerreglen gäller och skritt innanför spåret.. så om amn kommer i galopp bakom så är det ju inte svårare än att vända över...
 
Sv: Höger eller västertrafik på framridningen?

Jag har alltid tillämpat högerregeln.
Men det finns många som tycker att dom ska ha spåret oavsett varv.


:cool:
 
Sv: Höger eller västertrafik på framridningen?

Jo precis, jag menade att den som galopperar och kommer bakifrån är den som får vända över. Annars får man ju rida innanför spåret hela tiden då när man travar för man kan ju inte ha koll på folk som kommer bakom en.

Nej... högerregel alltid det tycker jag är mest konsekvent och lättast att följa.
 
Sv: Höger eller västertrafik på framridningen?

jag håller med dig! högerregeln och skritt innanför spåret.. dessutom har jag för mig att dte står så i TR..(osäker)
 
Sv: Höger eller västertrafik på framridningen?

Om jag inte minns fel så står det ingenting i TR om hur ekipage ska förhålla sig till varandra vid ridning. Detta är visserligen en fråga som kan vara relevant på framridningen men annars tycker jag inte att det har så mycket med tävling att göra.
 
Sv: Höger eller västertrafik på framridningen?

*kl

högerregeln gäller för trav/galopp, skritt innanför.

Om 2 ryttare galopperar i varsitt varv, vem har företräde då? Eller går högerregeln in helt plötsligt då?

Sedan om man har framhoppning i ett 20*40 ridhus med hinder och folk rider i båda varven med olika gångarter då blir det ju 6 spår (om man nu skulle råka möta alla samtidigt, Finns inte mycket plats över till hinder då.
Med gällande högerregel kommer du upp i 3 spår (kan bli 4 om skritt sker från 2 håll)
vänstervarsryttaren på spåret, högervarv innanför, och ev skritt innanför båda

Anser dock att man ska skritta så lite som möjligt, kan man göra utanför
 
Sv: Höger eller västertrafik på framridningen?

Håller med.
Högerregeln gäller oavset det är trav eller galopp.


Var själv på en tävling en gång och mot mig kommer ett ekipage i trav (jag travar också), eftersom det är vänster varv håller jag till höger dvs mot väggen. Tyvärr var inte mötande ryttare lika smart utan "prejar" mig genom att rida på mitt knä.

Då blev jag inte glad :devil:
Snäste av "Håll till höger".
Fattade inte vad som var så svårt, att hålla till höger, jag hade ju ingenstans att ta vägen då väggen hindrade mig från att komma undan. :smirk:
 
Sv: Höger eller västertrafik på framridningen?

*kl*

Kan tänka mig att detta med högerregel leder mer till problem på ponnyhopptävlingar än för häst... Där har folk ofta tävlat längre och är deessutom itutade högerregeln sedan körkortsboken...

Själv hävdar jag att det är skritt innanför och högerregel som gäller för trav och galopp.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: IngelaH
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 342
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 873
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 633
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp