Bukefalos 28 år!

Höja fosforn med vetekli?

J

janta

Jag har fått hjälp att räkna ut foderstater till hästarna men har fortfarande lite funderingar.
Hösilagets värden är följande:
TS 51
Mj 4,9
Smrp 31,7
Ca 2,9
P 1,2
Mg 0,72

Alla har fri tillgång på hö och beräknat på att den ena äter 24 kg/dygn ska hon även ha följande 1 kg korn, 3 dosmått fosforbalans, 0,5 dosmått biomag samt 10 ml basic E.

Vad jag undrar är om man inte kan höja fosforn med vetekli eller passar det öht inte in med detta hö?
Antingen klarar hon inte av att äta så mycket hö som jag uppskattat eller så har hon ett större Mj behov än jag räknat ut, dvs 125.
Men eftersom hon har fri tillgång får jag väl anpassa kraftfodret efter hennes hull eller? Hon har äntligen fått upp hullet efter 10 månader hos mig och jag är livrädd att det ska försvinna igen.
Hon arbetar inget alls nu sen några månader tillbaka pga diverse små skador här och där. Hur ska jag någonsin hålla hull på henne när hon är i full kondis??!!
 
Sv: Höja fosforn med vetekli?

Du kan ju alltid byta ett halvt kg korn mot ett halvt kg vetekli så kan du halvera givan av Fosforbalans och skippa Biomag helt.

Jag tycker också att du bör ge selen och e-vitamintillskott, ex Basic E.

mvh Jessica
 
Sv: Höja fosforn med vetekli?

Japp det gör jag. Har en finsk variant men minns inte vad det innehåller exakt. Återkommer när jag lyckas komma ihåg innehålls förteckningen (?). Seleen E-vita heter den iallafall.
Tack för hjälpen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 632
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 173
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Behöver lite råd från er foderkunniga. Är ev intresserad av att köpa ett fjolårshö, är osäker på värdena dock. Hö på 85 % ts, 8 i kvot...
Svar
3
· Visningar
763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp