Bukefalos 28 år!

Höja proteinet - men hur?

Magica

Trådstartare
Har en 18 årig halvblodsvalack som alltid varit lättfödd (enligt förra ägaren). Han har varit i min ägo i 11 månader nu. Den senaste veckan har han fallit ur ordentligt men varit på väg ner de senaste 2 månaderna.

Lite historik:
N står i sjukhage sedan 10 v tillbaka pga skada i ena bakbenet. Han skrittas 1 tim om dagen.
Han får fri tillgång på hösilage. Finns ej analys ännu då vi använt 2 olika skördar. Men nu ska analys tas.

Har iaf gett honom soja mjöl för att undvika att han skulle tappa ur. Men det är precis det som hänt. Kan det vara att han inte tål soja mjölet eller har det blivit för mkt protein? Vet att det är svårt utan analys men behöver bolla lite tankar.

Har tagit "kolla masken" prov idag och skickat in. Ska ut med vet för att kolla tänderna.

Men innan jag får svar på alla prov såsom masken och höanalys måste jag göra något NU känns det som. han faller ur mer och mer! :cry: nu syns revbenen ordentligt och jag mår dåligt. jag har försökt förhindrat att detta skulle hända med soja mjölet för att han inte skulle komma till detta läget men nu är vi där.

Jag funderar nu på Krafft Lucern pellets för att komma ur denna onda cirkel. Är det värt att testa?
Eller Hippo Alfa groov?

Hjälp! känner mig misslyckad för att det gått så här långt nu...:cry:
 
Sv: Höja proteinet - men hur?

Dina förslag är bra, lusern och hippo alfa. De är bra båda två. Du kan även lägga på olja. Börja vänja in försiktigt, bara. Betfor, kanske?
 
Sv: Höja proteinet - men hur?

Betfor kan jag nog börja ge igen. fick avstå ett tag då han blev helt hoppig och studsig på våra skritturer med betfor. Men nu har han lugnat sig och "gillar läget" så det kan jag nog ge igen i små doser. Han får linfröolja. har provat soja olja innan i små doser men då blev han rädd för sig själv :crazy: så den plockades bort och jag fick en lugn häst igen ;)

Men frågan är då: lucern eller alfa? kanske det blir för lite energi med lucernet?
 
Sv: Höja proteinet - men hur?

Lusern är bra eftersom det är grovfoder så det kan man ge obegränsat av.

Hippo Alfa är å andra sidan väldigt smakligt. Kanske han kan få både och :d
 
Sv: Höja proteinet - men hur?

Vad tycker ni: testa med lucern pellets innan hippo alfa? eller båda? men hur mkt av varje? vilken mest av?
 
Sv: Höja proteinet - men hur?

Då kör jag på det. Hur funkar det med blötläggning osv? Är det som betforn? Ett dygn innan? Kan inget om den typen av foder :-S
 
Sv: Höja proteinet - men hur?

Ska räcka att det bara blötts upp, behöver inte stå. Man kan öka ganska rejält, men jag hade nog gett nått hakvkilo första gången och sen ganska snabbt ökat på det :)
 
Sv: Höja proteinet - men hur?

Hur länge lusernet ska blötläggas beror på vilken sort du har. Ingår melass så tar det längre tid, ca 30 min. Den sorten som jag har, Kvarnbyfoders, luckrar upp sig på 10 min.

Eftersom det är ett grovfoder så är det inte så knussligt med invänjning. Du kan säkert börja med 5 dl. Det motsvarar i Kvarnbyfoders pellets 0.35 kg. Har du möjlighet så ge två gånger om dan. Efter ett par dagar, typ tre, om inget oönskat inträffar, så kan du öka med 2.5 dl per mål.
 
Sv: Höja proteinet - men hur?

Äter han lusern hackat strå så kan du ge detta till honom också, plus fri tillgång på hösilage plus vanlig lusern. Jag kan även tipsa om Krafft muskel, med över 300 g smb rp per kg foder. Jag vet inte var hippo alfan ligger i näringsvärden, men tror att muskeln är svårslagbar. Viktigt är dock att man inte ger för stora mängder, inte mer än 1 kg per dag och att man vänjer in långsamt. Din häst behöver ju framförallt proteinet, men det är även viktigt att se över så att kvoten mellan protein och energi inte far iväg för då kan han inte tillgodogöra sig ordentligt av proteinet ändå. :)
 
Sv: Höja proteinet - men hur?

Alfan är riktigt bra, smaklig och lättuggad utöver bra värden. DEn väljer jag framför Krafft, men helst lucern ändå men beror ju lite hur man har det med aptit och tuggtiden.
 
Sv: Höja proteinet - men hur?

Alfan är riktigt bra, smaklig och lättuggad utöver bra värden. DEn väljer jag framför Krafft, men helst lucern ändå men beror ju lite hur man har det med aptit och tuggtiden.

Av ren nyfikenhet, vad är det för värden på alfan? :)
 
Sv: Höja proteinet - men hur?

Har bara tillgång till kraffts och Hippos sortiment. Men nu blev det olika bud; alfa eller krafft muskel? Ska jag börja med enbart lucern pellets först å se om där blir resultat? Förvirrad..
 
Sv: Höja proteinet - men hur?

Har bara tillgång till kraffts och Hippos sortiment. Men nu blev det olika bud; alfa eller krafft muskel? Ska jag börja med enbart lucern pellets först å se om där blir resultat? Förvirrad..

Tycke och smak.

Själv vill jag försöka hålla mig till grovfoder så mycket som möjligt. Krafft muskel är bra men innehåller bla sojaolja, havre och melass och det är jag inte intresserad av. Fördelen med krafft muskel är att du bara behöver ge en liten mängd.
 
Sv: Höja proteinet - men hur?

Jag kör på krafft lucern pellets och hippo alfa. Mest lucern
 

Liknande trådar

Foder & Strö Denna fråga kanske blir svårt att svara på men det är såhär: Min ena häst har fallit ur ganska ordentligt efter betet i mitten på...
Svar
2
· Visningar
999
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp