Bukefalos 28 år!

Höja tak i stall?

Linda_77

Trådstartare
Kanske en lite tråkig fredags-tråd, men jag undrar om någon här höjt ett tak i en gammal ladugård?

Vi är gårdsspekulanter nu :banana:, men taket i stallet var bara ca 2.05-2.10. Sambon som är snickare påstår att det är en relativt lätt match att höja det eftersom det är en stor loge ovanpå och golvet där verkar OK och kan återanvändas. Själv är jag aningen skeptisk eftersom jag vet att han har en tendens att se väl positivt på saker han vill ha ;)

Nån som genomfört detta projekt? Var det jättesvårt, tidsödande, dyrt osv? Nåt särskilt man bör tänka på innan man slår till? Hur funkar det med den där förprövningen man måste göra när man bygger om ett stall, är det svårt att få göra det?

Trevlig helg på er!! :bump:
 
Sv: Höja tak i stall?

Brukar inte vara nåt stort problem!!

Oftast är det ju jättestora bjälkar (i storlek med trädstammar) som ligger som mellanlagsbjälkar och är då innertaket spikat på nersidan av dessa kan man ju bara bryta ner innertaket och vips har du minst 20 cm extra i takhöjd!! Annars är det ju bara att först sätta nya mellanlagsbjälkar ovanför de gamla och sedan såga ner de gamla och spika på nytt innertak. Behöver du inte loftutrymmet till hö/halm/annat kan du ju ha öppet ända till nocken och bara isolera taket vilket oftast ger jättebra luft i stallet (så gör vi nu när vi bygger om)!!
Du har ju dessutom en snickare lätttillgänglig så det blir nog inget problem med takhöjningen...
 
Sv: Höja tak i stall?

Vi har gjort precis det! Skullgolvet vilade på ett antal U-balkar som i sin tur låg inlagda i den gamla murade lagårdsväggen. Skullgolvet låg löst på balkarna i ett antal lager, det spontade taket i lagårrn låg i nedersta falsen på u-balken. Så det vara "bara" att plocka ner som ett plockepinn eller lego ungefär. Kruxet var att få ut u-balkarna. Vi sköt/drog ut dom med hjälp av en skogsmaskin på utsidan.
Stallet är nu öppet ända i nock, vi behöll springorna i den gamla skullväggen, monterade in ett gammalt stort fönster i höluckan och fick ett kallstall med torr frisk luft utan drag.
Viktigt att tänka på hur takstolskonstruktionen är gjord, skullar är ju speciella för att höet ska kunna lagras utan hinder. Väggar ska bindas ihop och taket bäras!
 
Sv: Höja tak i stall?

vi planerar att göra det i den andra gamla ladan som vi ska rusta upp nu.. men förra to vi bara bort och isolerade taket. Enklare där
 

Liknande trådar

Anläggning I ett av våra stall skulle jag vilja höja taket ca 50 cm. Det är ett stort loft ovanpå så det är egentligen inga problem att höja...
Svar
15
· Visningar
3 255
Senast: Angel
·
Anläggning Finns en hel del trådar om hur man bygger om en befintlig ladugård till stall men hittar inte riktigt det svar jag söker. För det...
Svar
18
· Visningar
4 189
Senast: Trissa
·
Anläggning Det är så här att i höstas köpte vi vår drömgård där vi har ett stall som är byggt i en gammal ladugård. Jag har hela tiden funderat på...
Svar
18
· Visningar
11 002
Senast: Berin
·
Anläggning Sådär, då är alla familjemedlemmar överens om att innertaket måste höjas. Eller tas bort helt ;) Jag ska bygga stall i halva...
Svar
3
· Visningar
2 857
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp