Höjd på 1 åring?

shady

Trådstartare
Hur höga är era 1 åringar? Det fölet vi fick förra året. 1 år är nu om 1,5 åring 154 cm hög. Tycket det är stort. Någon som anser att det är normalt eller inte normalt.

Stammen på henne är Briar-Elizar.

Dom andra av hennes föl har legat på ungefär 145 cm vid samma ålder.
 
Min ettåring hemma är över 160 cm.... Men hon är ju shire så det är kanske inte så konstigt... :D
 
Min ettåring e: Don Schufro - Gaugain de Lully är 164 cm...
 
Min ettåring- arab, är 139 cm ( liiten). Men har en mamma som endast är 141 cm, så större än mamsingen blir hon nog allt.
 
Min åring (1 1/2 den 12:e dec.) är 148 cm i manken och drygt 150 i baken. Hans mamma är 144,5 och pappan runt 170 (dog som 5-åring, skulle kanske blivit någon cm större..)
 
Ja det skiljer ju en del på åringarna. Hon är nu 154 cm i manken och 157 cm över korset. Tycker det är stort, men det finns ju dom som är större. Lite synd bara om dom växer sönder i så tidiga år.
 
Vår är 1.5 år snart och 154 cm. Tror inte att hon blir någon jättehäst, kanske drygt 165 cm? Hennes mamma växte dock ganska sent, hon var 156 cm som tvååring och slutade på 163-164 cm.
 
I år har vi bara en ettåring, men han är ca 160 cm.
Det är ingen onormal storlek för en 1½-årig halvblodshäst. Hästar växer som mest under sitt första levnadsår, sedan trappas tillväxttakten ner rejält.
Jag har för mig att de når ca 90% av sin slutliga storlek under sitt första år. Det stämmer nog ganska bra om jag tänker tillbaka på mina uppfödningar och räknar lite på miniräknaren... :)
Ingen av dem har fått men av att växa i denna takt.
 
Tyvärr är det ju så att vissa hästar som växer väldigt mycket som väldigt unga har en tendens att inte hålla vid äldre ålder.
 
Sto f 0205 Nactus-Bayard 152 cm i manke men 166 cm vid korset, hmm undrar om hon någonsin kommer att se ut som en häst!!!! :o
Hingst f 0207 Nactus-Walör 159 cm i manke och 162 cm vid korset.

Lill // Stall Nöbbeled
 
Född 0205 e: Don Schufro - Kaliber.
158 cm mkh, 161 cm bak. Mamma 159 cm...
Jag som är höjdrädd... :eek:
 
Vad då, tror du inte att en häst som växer mycket som väldigt ung kan gå sönder eller?
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 150
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 987
Senast: Marita73
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp