Bukefalos 28 år!

Sv: Hökrubba

Hökrubbor står på marken.

Dessutom är det ganska överdrivet det där med tänderna... jag har använt hönät till ett stort antal hästar och alla gör på samma sätt, dom drar ut lite hö o sedan står dom och tuggar i exakt samma position som utan hönät, avslappnade halsar något sänkta och vare sig nere i backen eller uppe i luften hela tiden.
Dom står inte och äter i "hönätshöjd" utan växlar allt mellan vågrät hals till mulen i backen. Och man sätter inte hönätet så hästen måste vinkla upp huvudet för att dra ut maten.


Hökrubbor är dock det allra smidigaste tycker jag! Bara att trycka i hö!
 
Sv: Hökrubba

Tack nu hittade jag den ;) Fick bara fram gallermoddelen innan . Är du nöjd över dom och är botten öppen så hö rinner ut i botten ? .
Tänker på att annars blir det ju massor av höboss kvar hela tiden och då blir det ju inte så hygenisk eller går den att öppna lätt och rengöra på enkelt sätt ?

Det är ju ett jättebra pris till skillnad mot haybaren :)

Mia
 
Sv: Hökrubba

Ja är nöjd med vad ser, vi har inte hunnit sätta upp dem. De ska monteras så att det blir en öppning på 19 cm från krubbans framkant och ner till golvet. Vilket bör göra så att både hästen kan äta från det hållet och att den håller sig "ren".
Återkommer när vi fått upp dem och provat några dagar.
 
Sv: Hökrubba

För att nu när mina fölston står på halmpeletts då blir det inget bra när de trampar ner höet i bädden. När vi hade vanlig halm gjorde det inget och blev inte svårare att mocka eller sämre bädd. Men nu blir det mest rörigt när sto och föl har dragit ut det i hela boxen. För att inte tala om vad det kostar att dem stående på hö istället för strö.

Hur fungerar det med att ha ston och föl på halmpellets? Har inte provat själv ännu men funderar på det, så det vore bra att få höra från någon som provat!
 
Sv: Hökrubba

Här fungerar det helt ypperligt då med undantag för när de trampar ner grovfodret i bädden. Jag tror att vi gjort rätt när vi startade upp det i våra boxar med viss mängd och att vattna det. Så det har blivit som ett mjukt elastisk täcke/kaka på golvet. Sedan är det bara att ösa ut skiten och när det börja bli fuktigt fylla på med lite mer pellets. Blir betydligt minder gödsel, ungefär en tredjedel av det blivit i fölboxarna med andra strömedel. Så vi är nöjda och ston och föl är nöjda än så länge, det är första vintern vi har det.
 
Sv: Hökrubba

Kul att höra att det fungerar bra!

Det där med höet har också varit ett problem jag funderat på, det såg ut som att det var bra hökrubbor du hittat!

Hur många kg pellets/m2 har du lagt på som start och hur mycket behöver du fylla på med i veckan?
 
Sv: Hökrubba

Enligt vår leverantör så ska man lägga en säck/påse per kvadratmeter i boxen. Men vi tyckte att det verkade lite och la nog in 2 - 3 fler per box.

Sedan har det nog gått mindre än en påse i veckan som påfyllning. Idag har vi då en botten på mellan 7 - 10 cm i varje box.
 
Sv: Hökrubba

för många av oss handlar det inte om höstrån.
Min häst är sådär intresserad av maten, när hon väl blir det har hon redan
dragit runt den och tom bajsat i den så då vill hon inte ha.

vilket innebär att utan höpåse/krubba får jag ge 30kg varpå hon får i sig kanske 5.
dåligt för oss båda.
 
Sv: Hökrubba

Det jag kan säga nu när en krubba är på plats, är att det stämmer inte med att den kan sitta på både rak vägg och hörn. Så den som kommit upp idag och som p g a boxen måste sitta på en rak vägg har vi fått bygga ut en decimeter från väggen.
Ja om det inte var sto med föl som behöver mycket foder så hade den nog fungerat ganska på på rak vägg som foder begränsare. Så det beror ju lite på vad det är för häst och vilka mängder foder det handlar om.

Får se om vi kan få upp även de som nu ska sitta i hörn i de andra boxarna. Har hovslagare på väg om en stund för fem hästar så det nog lite tid.
 
Sv: Hökrubba

Du får jättegärna lägga upp bilder om du kan och har tid förståss =)

Och det gäller alla som har hökrubba :) min häst är åxå sådär "lagom" intresserad av sitt grovfoder :/
 
Sv: Hökrubba

Jag väger inte men den vi fått upp och som inte sitter i hörna tar utan vidare två IKEA kassar. Som när vi har torr hö brukar väga ca 7 - 8 kg.
 
Sv: Hökrubba

Du får jättegärna lägga upp bilder om du kan och har tid förståss =)

Och det gäller alla som har hökrubba :) min häst är åxå sådär "lagom" intresserad av sitt grovfoder :/

Bilder kommer när vi fått upp de som sitter som de ska i hörnan också. Fick åka iväg och köpa nya ringar att fästa vattenhinkarna i. Glömde att de måste flyttas sitter i hörnet ju.....:o :D
 
Sv: Hökrubba

Den som har haft krubban i två nätter nu är en dam som alltid varit väldigt svår att få att äta. Det tar tid med både kraft- och grovfoder. Under alla år jag har haft henne (sex år och hon är född hos mig) så har hon aldig ätit mycket grovfoder inne. Hon har alltid haft massor av foder på golvet istället. Men i natt har hon nästan ätit upp allt ensilaget och det är bara några strån på golvet som hon drait ut. Känns väldigt uppmuntande att hon nu äter ordentligt.

Jag är på jobb nu med tror att min man satt upp resten av krubborna nu idag. För se om det blir lika bra resultat i övriga boxar i natt.
 
Sv: Hökrubba

Har fått upp krubbor i hörnen idag och de rymmer mycket mer än den vi satt på rak vägg. Jag fick utan vidare i två knökfulla IKEA påsar i dem och kunde fått i mer om ja packat ihop det.

Har inte hunnit ta kort men hoppas hinna det på fredag när jag slutar lite tidigare.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
733
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 748
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: tanten
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 066
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp