Bukefalos 28 år!

höns och ankor ihop??

Sv: höns och ankor ihop??

Visst de går.. jag har ankorna i samma hus som hönsen på sommaren.. Men de är endast där på natten och får inget foder eller vatten inne.. Då funkar det bra... ankornan slabbar ju så mycket så vattnet och maten får de utomhus.. Nu på vintern går de ej tillsammans då hönsen inte gillar när ankorna slabbar ner hela deras foder plats!...
Annars så tycker jag de funkar bra ihop ute då ankorna ej är stygga mot hönsen.. men det är ju mina ankor!....
 
Sv: höns och ankor ihop??

Om man hänger upp en vattenautomat på lämplig höjd så kommer man ifrån att ankorna plaskar vatten.

LIA
 
Sv: höns och ankor ihop??

okej, men höns vill ju ha sittpinnar,vad vill ankorna ha för att må som bäst?
 
Sv: höns och ankor ihop??

Nästan alla ankraser sover på marken, myskankor kan ibland vilja sitta på pinne :P...
Även om du har en vattenautomat så kommer man inte ifrån slabbet.. När ankorna äter så måste de sköja ner maten med vatten..
sen räcker inte en vattenautomat till för att ankorna ska kunna tvätta sig. De behöver tvätta sig även på vintern och då får man ställa in en lämplig balja eller hink några gånger i veckan. Om du har möjlighet att ställa denna balja vid ett avlopp/brunn så gör det :D
 
Sv: höns och ankor ihop??

Köpte ankor får bara nån vecka sen till min mamma och de bor med hönsen. Tyvärr väljer de att lägga sig under hönsens sittpinnar på natten, trots att vi försöker få dem att lägga sig på andra ställen. På dagarna väljer ankorna att gå för sig själva utan hönsen.
 
Sv: höns och ankor ihop??

Vattenautomat för att hönsen ska få sitt vatten.
Man kan kanske skärma av ankornas matplats och vatten?

LIA
 
Sv: höns och ankor ihop??

Mina höns och ankor bor EGENTLIGEN var för sig, men just nu är det lite rörigt.

Jag har Hedemorahöns, 1 tupp och 4 hönor. Samt ett äldre myskankspar och 4 unghonor från i år + 2 löpandshonor.
De går fritt ute på dagen och stängs in till natten.

Nu i höstas medan vi hade kvar hela kullen myskänder (10 st!) så blev det rätt stimmigt inne hos ankorna efter ett tag, så mamma och pappa anka flyttade in till hönsen för det var väl lugnare där. När vi sedan slaktade unghannarna så tänkte jag att nu kan ju gamlingarna flytta tillbaka. Vallade in dem till "rätt" box några kvällar i rad. Men se det ville dom inte. Så de bor kvar hos hönsen.

Och nu när det blev kallt så skulle jag sätta upp värmelampa åt både höns och ankor. Tyvärr fungerade bara en från början så jag satte in den åt ankorna som bor på ett kallare ställe i ladugården. Det upptäckte ju hönsen (de går ju ut och in hos varandra dagtid) och flyttade helt sonika in där det var varmare. Förutom den lägst rangade hönan som bor kvar hos myskandsparet.:crazy: Och hos ankorna bor hönsen fortfarande, trots att jag har satt in värmelampa hos dem med.

Så vad jag vill säga med denna utläggningen är att det funkar utmärkt att ha höns och ankor ihop:D.

Ang slabbande så tycker jag inte att det är så farligt, bara man har tillräckligt med utrymme och rätt strö. Jag har torv i bottnen och halm utanpå som jag byter minst 1 gg i veckan. Vattnet rinner igenom halmen och sugs upp av torven. Bara spån t.ex. funkar inte. Jag har dricksvattnet i ett handfat i plast och byter vatten morgon och kväll. Dricksautomat funkar inte åt ankor eftersom de alltid dricker med mat i munnen och då korkar det igen. Fatet står på en upphöjning i boxen som jag brukar ha torv på för att suga upp vatten.
Sen måste de ju få en större balja att tvätta sig i när det inte finns fritt vatten ute.

Ang sittpinnar så har jag haft någon enstaka myskhona som har velat sitta på pinne, men de flesta har sovit nere. Hanarna blir ju så tunga att de inte kan lyfta alls egentligen. Och löpänderna kan inte heller flyga så de sover på golvet, man bör se till att det finns ren och torrt strö att ligga på.
 
Sv: höns och ankor ihop??

Ankor och höns fungerar absolut ihop!

Höns ska ha sittpinnar och reden(dör de lägger äggen) och ankor trivs bäst om de har ett eget hörn i rummet som är fyllt med halm så dom kan bädda och lägga sig tillrätta som dom vill. Ankor (beror dock lite på vad det är för ras) vill ha ett kar med vatten att bada i också, kan vara bra att nämna. ;)

Underlaget spelar in lite också, höns klarar av att gå på det mesta medan ankor (som gillar att gå och sila med näbben i underlaget) klarar inte av detta fina sågspånet som nästan är som mjöl som många använder till höns eftersom det lätt sätter sig i näshålen och fastnar. Så om du vill ha spånunderlag rekomenderar jag att du köper något i stil med det man har i stall med lite grövre "flingor". Det använder jag + halm och det går utmärkt.
 
Sv: höns och ankor ihop??

Visst går det att ha ankor och höns på samma ställe. Men ankorna slabbar och det blir ganska blött omkring dom, så jag valde efter en vinter att ha dom på olika ställen. Hönsen vill inte ha det fuktigt och ankorna slabbar, så i mitt fall så blev det väldigt mycket städning för att hålla det torrt..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ankorna satte fart på mötet och även om kostymer var den dominerande dress coden, var FEI:s Sports Forum som en internationell...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tillgången till veterinärvård i Norrland skiljer sig från övriga delar av landet. Trots detta fick hästägaren Anke Carius en positiv...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 701
Senast: Ainon
·
  • Artikel
Hästnyheter Evelina Rönnkvist har blivit portad från Umåkers travbana. Anledningen: ett eskalerande jättebråk om en höna. – Detta har påverkat mig...
2
Svar
30
· Visningar
4 210
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp