Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2016

Tror som ovan, men hönsens sociala liv är inte helt lätt. Vi har nu en höna som lämnade sina halvgamla kycklingar vind för våg för att istället följa tupp nr två i rang efter att han satt in världens charmoffensiv. Förstetuppen har följt dramat och gillar det inte men vet inte riktigt vad han skall göra. Så vi har sju vilsna kycklingar som springer omkring och piper att ta hand om. Innan dess var det slagsmål mellan hönorna när kycklingarna var små och tog fel på mamma.
 
Är höns rasister?

Anledningen till att jag börjat fundera kring detta är följande:
Jag har ett antal somrar haft hyrhöns men tidigt i våras började jag bygga upp en flock med egna. Först fick jag köpa två marankycklingar och tre isbarkycklingar. Dessa kom från två olika uppfödare och var alla 8 veckor gamla då de kom till mig och fr o m den dagen fick börja gå alla fem tillsammans. En månad senare fick jag köpa två små Hedemora (4 resp 1 vecka) och sedan två värpande Hedemora. De två små har till nyligen bott för sig själva medan de vuxna hönorna genast flyttade in till mina fem "halvstora".

De två vuxna hönorna tog förstås direkt över ledarskapet och håller alltid ihop - vilket i o f s inte är så konstigt eftersom de även vuxit upp tillsammans. De andra fem håller också ihop ganska mycket - men trots att de varit tillsammans hos mig i snart tre månader (de är alltså fem månader gamla ungefär) ser jag fortfarande hur de ofta delar upp sig rasvis: maranerna för sig och isbarerna för sig. Och om t ex de två maranerna förlorar varandra utom synhåll börjar de genast ropa oroligt efter varandra även om de har någon/några av de andra som sällskap.

Det tydligaste "beviset" för min tes om "rasism" är dock hur min yngsta Hedemorakyckling beter sig sedan hon nyligen fick flytta in till de andra. (Den andre av de små visade sig tyvärr vara tupp och eftersom jag inte får ha tupp här fick jag skänka bort honom.) Denna lilla "Tesla" - som jag kallar henne - började direkt söka sig till de två vuxna Hedemorahönorna och vill ALLTID vara med dem. Detta trots att de är väldigt noga med att sätta henne "på plats" gång på gång. Och det verkar inte bero på rangordningen (hästar "dras" ju ofta till den som är högst i rang) för även maranerna sätter henne "på plats" utan att hon visar motsvarande intresse av att vara med dem. Medan hon fortfarande bodde med den jämnårige tuppen sov de alltid på golvet trots sittpinnar. Men så snart hon fick flytta in till de andra började hon också sova uppe på pinnen hos de vuxna Hedemorahönorna. Trots att jag tycker hon borde känt sig mer "hemma" med att sova på golvet som maranerna och isbarerna gör...

Någon som sett liknande tecken på "rasism" vid blandade hönsflockar?!?
JA!!! För drygt två månader sedan besökte jag en hönsuppfödare för att bara titta på lite olika raser. Blev som förryckt där, när en liten brun dunboll satt på en låda och tittade på mig... "Den kan jag ta direkt!" sa jag, och ändrade raskt mitt planerade studiebesök till en inköpsresa... ;) Efter att dock ha diskuterat fram lämpligt rasval (var ju eg ganska förberedd... ;) )stod vi vid den enorma äggkläckningsmaskinen, och jag var som ett barn i en godisbutik; "Tre såna, tre såna, fyra såna..." osv... Åkte hem med alla i en handduksvadderad låda som jag hrm... råkade ha fått med mig... Kycklingarna var dagsgamla, kläckning pågick fortfarande, de lades ihop i denna låda... Men idag hänger de strikt ihop rasvis! Festligt, jag kan inte förklara alls hur de tänker, men de är ALLTID tillsammans rasvis, trots att de inte haft nån speciell gemensam bakgrund med sina raskompisar! Och Anconan, vars två raskompisar tyvärr dog, är faktiskt en ensamvarg, söker sig lite till andra, men är oftast på eget stråt...

Kalla det var man vill, men nån form av rasism, i positivt eller negativt ordalag, finns det ju uppenbarligen...
image.jpeg

De små kycklingarna i en stor gemensam hög under hemfärden... Alldeles alldeles färska, och lyckligt ovetande om att de kommer att söka sina gelikar.... ;)
 
Senast ändrad:
JA!!! För drygt två månader sedan besökte jag en hönsuppfödare för att bara titta på lite olika raser. Blev som förryckt där, när en liten brun dunboll satt på en låda och tittade på mig... "Den kan jag ta direkt!" sa jag, och ändrade raskt mitt planerade studiebesök till en inköpsresa... ;) Efter att dock ha diskuterat fram lämpligt rasval (var ju eg ganska förberedd... ;) )stod vi vid den enorma äggkläckningsmaskinen, och jag var som ett barn i en godisbutik; "Tre såna, tre såna, fyra såna..." osv... Åkte hem med alla i en handduksvadderad låda som jag hrm... råkade ha fått med mig... Kycklingarna var dagsgamla, kläckning pågick fortfarande, de lades ihop i denna låda... Men idag hänger de strikt ihop rasvis! Festligt, jag kan inte förklara alls hur de tänker, men de är ALLTID tillsammans rasvis, trots att de inte haft nån speciell gemensam bakgrund med sina raskompisar! Och Anconan, vars två raskompisar tyvärr dog, är faktiskt en ensamvarg, söker sig lite till andra, men är oftast på eget stråt...

Kalla det var man vill, men nån form av rasism, i positivt eller negativt ordalag, finns det ju uppenbarligen...
image.jpeg

De små kycklingarna i en stor gemensam hög under hemfärden... Alldeles alldeles färska, och lyckligt ovetande om att de kommer att söka sina gelikar.... ;)
 
Intressant att du upplevt samma sak! Jag kunde hitta möjliga andra förklaringar till de äldres beteende. Men när yngsta lilla Tesla fick flytta in till de andra och direkt "anslöt" sig till de två värphönorna (också de Hedemora), trots att dessa hela tiden "håller henne mycket kort" samtidigt som isbarerna både är snälla med henne och mer lika både i ålder och storlek...
 
Slänger in en snabb fråga. Hittar inte något bra svar när jag Googlar. Räknas hundgårdssektioner som rovdjurssäkra? Eller är det för stora hål?
 
Slänger in en snabb fråga. Hittar inte något bra svar när jag Googlar. Räknas hundgårdssektioner som rovdjurssäkra? Eller är det för stora hål?
Det beror ju på vilka rovdjur du ska skydda mot, en del mårddjur kan nog slinka emellan och råttor tar sig igenom maskor som är 2 x 2 cm. Jag hade köpt det och om jag fick problem satt putsnät innanför. :up:
 
Det beror ju på vilka rovdjur du ska skydda mot, en del mårddjur kan nog slinka emellan och råttor tar sig igenom maskor som är 2 x 2 cm. Jag hade köpt det och om jag fick problem satt putsnät innanför. :up:
Grejen är att pappa har rätt mycket som han inte behöver så det är GRATIS! Men om jag kör det och sen en rad putsnät längst ner och så eltråd oxå? Då borde det bli hyfsat säkert?
 
Grejen är att pappa har rätt mycket som han inte behöver så det är GRATIS! Men om jag kör det och sen en rad putsnät längst ner och så eltråd oxå? Då borde det bli hyfsat säkert?
Ordnar du sen bara tak och nätbotten så är det garanterat säkert. :D
 
Grejen är att pappa har rätt mycket som han inte behöver så det är GRATIS! Men om jag kör det och sen en rad putsnät längst ner och så eltråd oxå? Då borde det bli hyfsat säkert?
Jag har suttit och tittat på sådant men fått avstå pga kostnaden öfr de otaliga meter som behövs till min hönsgård.
 
Fattar inte vad det är med min höna Hugo. Hon tappar fjädrar... Det är som ruggningen, men har nu pågått alldeles för länge. Har gått igenom henne, men hittar ingen ohyra, och det är bara hon som har problemet. Det är de stora fjädrarna som försvinner, det mjuka dunet under är kvar. För övrigt pigg och glad och värper. Hon är två år. Idéer, nån..???
 
Fattar inte vad det är med min höna Hugo. Hon tappar fjädrar... Det är som ruggningen, men har nu pågått alldeles för länge. Har gått igenom henne, men hittar ingen ohyra, och det är bara hon som har problemet. Det är de stora fjädrarna som försvinner, det mjuka dunet under är kvar. För övrigt pigg och glad och värper. Hon är två år. Idéer, nån..???
Har du någon bild?
 
Ursäkta röran, sitter med paddan och är inte så slängd på den...

Hursomhelst, rykande färska bilder, ca tio minuter. Förstår om du vill ha närbild på fjädrarna, men då får jag ta dom senare, Hugo är ganska skygg av sig så jag får plocka henne från pinnen ikväll isf.
 
Jag har haft höns som sett ut ungefär så när de ruggat eller om de själva/någon annan plockat fjädrar från dem.
Hur länge har det varit såhär?
Är fjädrarna som släppt hela eller saknar de skaftet?
 
Jag har haft höns som sett ut ungefär så när de ruggat eller om de själva/någon annan plockat fjädrar från dem.
Hur länge har det varit såhär?
Är fjädrarna som släppt hela eller saknar de skaftet?
Ja det är som typisk ruggning, men har hållit på för länge nu. Kommer inte ihåg exakt när det började, mer än en månad är det nog. Max två.
Hela fjädern är borta, med skaft och allt. Men dunet är jättetätt, så hon är inte naken på nåt vis.
Jag tror inte hon blir plockad av nån, har en liten grupp bara på fyra djur, och de går ute mest hela tiden. Tror inte ens att tuppen är på henne, han är nämligen strikt monogam nuförtiden...
Tänkte ju på fjäderätande löss, men visst borde man se dom?
 
Är det fjäderätande löss så borde fjädern vara skadad/av så det borde du kunna avskriva. Ligger fjädrarna i hönshuset/gården? Gör de inte det så är de nog uppätna ändå.
 
Jepp höns håller sig till sin ras. Så det är inte schysst att ha bara en av någon sort. Om man har en tupp av en sort och hönorna av en annan så brukar väl tuppen para sig med hönorna men finns det en av hans egen ras håller han sig till henne. Jag hade 10 vita lohman bland mina dvärghöns i några år och lyckades få en tuppkyckling kläckt av blandras av säkert 50 kycklingar.
 
Jag märker också detta med rasbundna. Mina höns har jag ju fått, och det är en blandad skara. Tuppar av alla de slag, men hönorna är sussex och isbar. Då kanske jag borde spara en tupp av varje då också.
 
Tror inte det är så med alla dock. Våran fd tupp hade en blandrashöna som sin favorithöna. Han var ju en brahma mix och hon hade definitivt inte brahma i sig. Kom från olika ställen gjorde de också. Förra årets kycklingar blev två renrasiga sussex resten sussexblandningar, brahma tuppen blev pappa till några med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 345
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
132 987
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 078
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
69 056
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp