Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2016

Såg inte mindre än FEM illrar :nailbiting: som sprang över cykelbanan, ner på vägbanan där de samlades i klump, tyvärr blev de inte överkörda men det var nära. Nu kan man ju anta att det var iller som tog död på våra höns. (Även om en kund hos min mammas gårdsbutik berättade att hon bevittnat när en mård gick till anfall på deras katt :nailbiting::eek:).
 
Nu blev jag nyfiken. Vad är det för tillstånd du har och uppenbarligen behöver? Jag har inte hört att man behöver sådant. Är det något alla måste ha eller bara vissa?

Som Shaggy redan skrivit så är kan de som bor i stadsplanerat område behöva ha tillstånd för att hålla höns i. Här i Luleå kommun krävs tillstånd om man ska ha mer än 5 hönor och alltid om man ska ha tupp.
 
Gick det bra att slæppa in en enda fræmmande høna i flocken? Jag har hørt att man alltid ska køpa minst två.... Så det gjorde jag.

Jag har gjort det två gånger nu och det har gått bra båda gångerna! Då har jag först släppt ut de befintliga hönorna och låtit den nya bekanta sig med hönshus och hönsgård i lugn och ro för att hon ska ha reträttvägarna klara för sig innan de andra har fått komma tillbaka in. Och faktiskt har det fungerat som i hästflocken: att "ledarhönan" till att börja med har "vallat iväg" den nya för att hon ska veta sin plats innan hon sedan tillåtits komma in i flocken. Lite "smågnabbande" har det sedan varit mellan den nya och övriga hönor till dess hon hittat sin plats i rangordningen.
 
Såg inte mindre än FEM illrar :nailbiting: som sprang över cykelbanan, ner på vägbanan där de samlades i klump, tyvärr blev de inte överkörda men det var nära. Nu kan man ju anta att det var iller som tog död på våra höns. (Även om en kund hos min mammas gårdsbutik berättade att hon bevittnat när en mård gick till anfall på deras katt :nailbiting::eek:).
Säkert det inte vr mink då? Jag har tyvärr sett mer mink än andra mårddujr, förutom grävling som har en höna på sitt samvete. :(
 
Säkert det inte vr mink då? Jag har tyvärr sett mer mink än andra mårddujr, förutom grävling som har en höna på sitt samvete. :(
Nja, men jag googlade hur vild illrar ser ut (och andra mårddjur) och de var mest lika. Fast kan ju kanske varit juveniler av någon annan art som inte fått vuxenpälsen än.
 
Nu har småttingarna fått komma ut i sin mycket fula och tillfälliga hönsgård. :) Jag flyttade över de 10 minsta + deras två hönsmammor sent igår kväll. En höna är helt besatt av dem och övertygad om att det är hennes egna, trots att hennes egen kläckning misslyckades. Tyvärr verkar det som minst 6 kycklingar av 12 är tuppar. :( Nåja, jag har en annan ruvhöna som jag hoppas ska kläcka fram ett gäng småttingar och då är det förhoppningsvis några fler hönor och inte bara tuppar. :up:

Törs jag flytta henne till lekiset, eller ska hon få flytta in i den tomma buren de andra bott i till en början? Har sett råttor i hönshuset så jag vill inte de ska ta några av de små.
 
Nu är alla kycklingar större än eller lika stora som trastar, törs jag släppa ut dem med de ndra hönsen på gräsmattan? Jag har semester nu och är hemma hela tiden, men jag vet ju inte om rovisarna är extra aktiva just nu, det är massor med flygga ungar som är ute och skriker för fullt.
 
Nu är alla kycklingar större än eller lika stora som trastar, törs jag släppa ut dem med de ndra hönsen på gräsmattan? Jag har semester nu och är hemma hela tiden, men jag vet ju inte om rovisarna är extra aktiva just nu, det är massor med flygga ungar som är ute och skriker för fullt.
Jag har mina ute när jag är hemma. Är en massa rovfåglar här också, men jag hoppas att dom har respekt för människor iaf... Är ju skönt för våra smådum att få vara ute och springa lite, så man får väl hoppas det funkar... *nagelbitarsmiley*
 
Är man nära sina höns när de är ute ska det väl inte vara något problem. Min förra hyresvärd hade sina ute och visst kom rovfåglar på besök. Jag överraskade en när den precis hade slagit en höna och den flög iväg och lämnade hönan. Hönan var skadad men repade sig.

Är de ute och man inte är i närheten är det ju riskfyllt förstås.
 
Här hemma har vi haft det lugnt en tid. Peppar peppar.. vi hade räv här som var väldigt vågad men nu har det varit lugnt ett tag. Av de 11 kycklingarna är 3 hönor iaf och så har jag en dam på en gömma som har 3 ägg. Jag hade inga fler att lägga under så det fick bli bara dom. Men jag har beställt 4 kycklingar att komplettera med nu i augusti så tanken är då 9 hönor till vintern och kanske nån mer om det blir honkön på ngt av de 3 som kläcks i helgen. :) Det blir bonus isf.
 
Av mina 12 kycklingar tror jag är bara tre, max fyra som är hönor och resten tuppar. :( Lite svårräknat då de aldrig sitter stilla. :D Jag har en ruvhöna kvar, hoppas på fler hönskycklingar där så jag iaf går +/- 0 från rävattacken. :crazy:
 
Plötsligt händer det - idag fick jag första maranägget!!! Hade räknat med att få vänta flera månader till innan någon av dem skulle börja värpa, men ena maranhönan har varit in och "provlegat" i värpredet flera gånger de senaste dagarna så jag hade ändå börjat hoppas så smått! Nu kan jag t o m bjuda James Bond på frukost ifall han skulle ha vägarna förbi!!!

Av mina nio hönor har bara tre varit i värpande ålder (och två av dem har dessutom ruggat nyligen) så det känns ju hur lyxigt som helst att nu ha FYRA värpande hönor!!!
 
trodde tidigare att det var hönsen som pickade varandra men nu så hade pappa sett en rovfågel (vråk?) smita ut från hönshuset. så den verkar ha försökt få tag på hönsen flera gånger utan att lyckas som tur är.

först räven och nu detta, vad är bäst att ha över hönsgården för att skydda de små liven :cry:?
tycker att de är väldigt mycket trevligare nu än innan, går fram och vill ha mat/smita ut från hönsgården när man går in där, går att klappa när man är inne på kvällen och ser så att alla är där :p
 
Vi börjar få för många, 38 stycken medräknat tuppar plus tio-tolv till om några veckor så det blir nog en hel del att slakta i höst/vinter.
 
13909118_650764721755039_205121196891825937_o.jpg


Hjälp mig att lösa mysteriet med det vita ägget!!! Min flock består av tre ettåriga hönor (två Hedemora, vilka värper det bruna resp det champagnefärgade äggen i nedre vänstra hörnet, samt en Isbar som värper det gröna uppe i högra hörnet). Dessutom har jag sex stycken unghöns av vilka de fem äldsta är ca 9 månader gamla. Två av de äldsta unghönsen är maraner, varav en precis har värpt sina första ägg - det är förståss det lilla mörkbruna på bilden - och de andra tre är Isbarer. Den sjätte unghönan är en Hedemora och hon borde därför vara mest trolig som "skyldig" till det vita ägget, om det inte vore för att hon bara är 18 veckor gammal och jag dessutom fått vita ägg i några veckor nu... Maran nr 2 borde väl kunna uteslutas direkt och då återstår bara tre 9 månaders Isbarer - förekommer det vita ägg i den rasen?
 
I väntan på att någon mer insatt än jag löser mysteriet funderar jag på att montera upp en liten filmkamera i värpredet för att kunna ta reda på vem den femte hönan är som börjat värpa! Maken har en kamera som kan filma 1,5 timme i sträck. Om jag startar kameran när jag är hemma och det efter 1,5 timme inte kommit något vitt ägg så är det ju bara att starta om den igen och igen. Och hålla tummarna för att det ö h t kommer att värpas ett vitt ägg den dagen.

Maken funderade lite över om det möjligen kunde uppfattas som integritetskränkande av någon höna... men då sa jag som övervakningsförespråkare brukar: "Den som inte har något att dölja har inget att vara rädd för!"
 
13909118_650764721755039_205121196891825937_o.jpg


Hjälp mig att lösa mysteriet med det vita ägget!!! Min flock består av tre ettåriga hönor (två Hedemora, vilka värper det bruna resp det champagnefärgade äggen i nedre vänstra hörnet, samt en Isbar som värper det gröna uppe i högra hörnet). Dessutom har jag sex stycken unghöns av vilka de fem äldsta är ca 9 månader gamla. Två av de äldsta unghönsen är maraner, varav en precis har värpt sina första ägg - det är förståss det lilla mörkbruna på bilden - och de andra tre är Isbarer. Den sjätte unghönan är en Hedemora och hon borde därför vara mest trolig som "skyldig" till det vita ägget, om det inte vore för att hon bara är 18 veckor gammal och jag dessutom fått vita ägg i några veckor nu... Maran nr 2 borde väl kunna uteslutas direkt och då återstår bara tre 9 månaders Isbarer - förekommer det vita ägg i den rasen?
Vilke härlig palett av olika färger!

Har dock ingen förklaring till det vita ägget, annat än att mina vaktar som vanligen lägger fläckiga ägg ibland klämmer ur sig helvita, oftast i samband med nån speciell händelse som burflytt etc.
 
GAH!!! :wtf::nailbiting::rage::yuck: Jag tror jag fått röda hönskvalster i hönshuset!!! Nu är det ju ändå nystädat och nymålat, men nåt är det som kommer fram ur springorna.... Har strött på Myrr där det går och dammsuger morgon och kväll, men behöver tips och erfarenheter från andra! :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 301
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
132 311
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 008
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
68 814
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp