Bukefalos 28 år!

Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså vad är det för fel på min höna.
För knappt en vecka sedan hittade jag hönan i ett reda på kvällen. När jag lyfte upp henne hade hon noll balans och benen hängde inte med. Jag trodde första att hon brutit ena benet för det bara släpades. Det gick ju rätt fort att konstatera att benet inte var brutet men gå kunde hon knappast utan fick ta stöd av vingarna i marken. Min slutsats var Marek. Grejen är att jag haft 2 hönor tidigare med samma symptom där de fått ta det lugnt några dagar och sedan har de fungerat igen, kanske inte fullt ut men väldigt nära. En av dem hade ett anfall och sedan levde hon resten av livet utan problem. Den andra fick tre anfall med en lätt försämring av normalnivån mellan anfallen så till slut fick jag ta bort henne eftersom livet blev begränsat.
Hönan som blev dålig nu slängde ja gin i ruvburen som fortfarande stod framme och hon kravlade in i redet. Hon fick mat och vatten framför näbben och har hela tiden ätit och druckit men som sagt gå har hon inte kunnat göra. Jag har testat att lyfta ut henne ur redet några gånger för att se hur det ser ut. I går stod hon så i redet men gå gick fortfarande inte. Jag konstaterade där att om ingen förbättring skett inom ett par dagar så fick det bli yxan.
I morse hittade jag förvånande nog damen utanför redet ståendes på bägge benen. Hon gick fram till gallret och skulle ut till de övriga. I vissa rörelser ser jag att balansen inte är på topp men i övrigt så ser hon helt normal ut.
Vad sjutton är det som drabbat henne och de där andra (många år sedan). Det enda som stämmer in alls som jag hittat är just Marek men de ska ju inte kunna bli bättre om de dragit på sig det och det här är ingen liten förbättring utan från inte kunna stå och gå till att röra sig nästan normalt.

Jag har egentligen inga svar men råkat ut lite för samma problem. De som jag hittat på samma sätt har väl typ insjuknat på några timmar bara och sedan separerats från de andra och dött inom ett dygn. Så, jag har inte haft samma ”tur” som du.

I somras hade jag ju några, där tror jag att det var vätskebrist och matbrist, nu i efterhand iallafall. De blev bra när de fick äta upp sig och fick tillgång till större och fler vattenkällor. Kan det vara det?

Ungfåglar hade jag ju förra året som blev has-gångare för att sedan dö av obalans (ej Marek) drabbade mest tuppar. Där fungerade multivitaminer. Något sådant?
 
Jag har egentligen inga svar men råkat ut lite för samma problem. De som jag hittat på samma sätt har väl typ insjuknat på några timmar bara och sedan separerats från de andra och dött inom ett dygn. Så, jag har inte haft samma ”tur” som du.

I somras hade jag ju några, där tror jag att det var vätskebrist och matbrist, nu i efterhand iallafall. De blev bra när de fick äta upp sig och fick tillgång till större och fler vattenkällor. Kan det vara det?

Ungfåglar hade jag ju förra året som blev has-gångare för att sedan dö av obalans (ej Marek) drabbade mest tuppar. Där fungerade multivitaminer. Något sådant?
Nu behöver ju som sagt detta inte vara Marek eller annan sjukdom utan kan vara något annat. Hon kan ju rent krasst stukat sig rejält så att något ledband varit uttänjt så benet inte burit men det borde inte bli "bra" så fort tycker jag.
Det ska bli spännande att se om hon blir fullt återställd eller om det blir en svag kvarstående störning.
 
Äntligen! 6 tuppar hänger nu på mörning i verkstaden. Har verkligen skjutit på det hur länge som helst, så det är skönt att ha det gjort. Slakten gick väldigt bra.

De tre kycklingarna mår finfint. Äter som de ska och spenderar mesta tiden under mamma. De andra äggen var obefruktade.
 
Mina har tillbringat tre dagar i huset och vägrat gå ut i snön trots vissa veteraner som brukar vara ute.

Idag blev de tvingade ut när huset skulle rensas och fixas. INTE populärt!! Vi fick dödsblickar från veteranerna och skräckblickar från de stackare som inte vet vad snö är.
 
Vi är inte så himla snabba med våra projekt, men nu har våra hönor fått flytta in i sitt nya utrymme. Det är inte riktigt färdigt än, de har fått en provisorisk sittpinne som får duga tills vi fått ihop en bättre variant.
De behövde få komma in i ett slutet rum, vi upplevde att de frös lite när de bodde i stallet där det saknas en ruta i ett fönster (galler för, där ingen häst står) så det blåser in och blir väldigt kallt.

1609443340791.png
 
Igår var hönsen plötsligt väldigt pigga efter denna vinterdvala. De sandbadade rejält, och gick ut frivilligt! Eller ja, en gick ut och de andra gick snabbt ut när jag gick in i hönshuset. Innan har jag knappt kunnat fösa ut dem handgripligen. De fick grönkål direkt från landet och pickade glatt i den samt utomhus i marken. Det var härligt att se lite mer liv i dem. Hoppas det vänder nu. :)
 
Den höna som varit vinglig och hade ont i en fot fick avsluta sina dagar igår. Tuppen har varit på henne (alla) innan, men de andra kommer väl undan lättare och han hade dragit av rätt mycket skinn från skallen. Höns kan vara så jäkla räliga mot varandra. 👎👎👎👎
 
Årets första ägg! Även det första från nyförvärven. På årets första dag med snö på marken. :crazy: Men nu jävlar får det vara vår, tycker hönan! Dagen har ändå ökat med cirka tjugo minuter ju, och människan är ute och gräver i grönsakslanden. :laugh:

Visa bifogad fil 62820

Vad skönt!! Vad stort ägget var!

Vi får två ägg varannan dag, dvs det är två hönor, som är ca två år, som lägger just nu. Det brukar räcka för oss två i hushållet men just nu när vi är lediga vill vi ha lite mer ägg.

Äggröran var tämligen blek då vi använde köpta ägg.
 
Ja det här premiärägget kommer nog från duktiga hönsmamma själv, hon är dryga året gammal och röd och fin i kammen. Men när de fem ungdomarna som var kycklingar i fjol också sätter igång att leverera så får jag börja sälja, annars hinns det inte med att konsumeras! Men det känns så roligt att kunna hämta egna färska ägg igen, och göra omeletter på allt möjligt mumsigt från odlingarna. :love:
 
Vägde alla höns över ett år idag. En vägde bara drygt ett kilo. Hittade inte anteckningarna från förra året, men den som vägde minst då vägde 1,35. Hon är lite försiktig, men jag får göra ett försök att stödutfodra. Av de andra var det bara en som var i underkant med knappt 1,5kg, resten var bra i vikt.

(Hedemora, ska väga minst 1,5 kg -ca 2kg)
 
Vägde alla höns över ett år idag. En vägde bara drygt ett kilo. Hittade inte anteckningarna från förra året, men den som vägde minst då vägde 1,35. Hon är lite försiktig, men jag får göra ett försök att stödutfodra. Av de andra var det bara en som var i underkant med knappt 1,5kg, resten var bra i vikt.

(Hedemora, ska väga minst 1,5 kg -ca 2kg)
Känns hon smal runt bröstbenet?
 
Det var sambon som lyfte henne, men jag antar att hon gjorde det när hon vägde så lite.
Hon kan ju vara smal och då är det ju jättebra att det upptäcktes!
Jag väger inte mina höns utan passar på att plocka upp de när de sitter på pinnen, ett par gånger om året och känner över dem. Det är däremot alltid individer som antingen bli mindre än alla andra, eller större, så jag hade känt över henne innan jag började med stödmatning.
 
Hon kan ju vara smal och då är det ju jättebra att det upptäcktes!
Jag väger inte mina höns utan passar på att plocka upp de när de sitter på pinnen, ett par gånger om året och känner över dem. Det är däremot alltid individer som antingen bli mindre än alla andra, eller större, så jag hade känt över henne innan jag började med stödmatning.
Hon vägde minst tre hekto mer förra vägningen, då min lättaste höna vägde 1,35 då. Jag tänker att det är rimligt att hon går upp några hekto. Dock är det svårt att bara stödutfodra henne. Hon är inte speciellt framåt, jag har några som är lite mer hysteriska när de får något extra gott 😂

De fick lite majs och mjölmask imorse, försökte kasta extra mycket åt hennes håll. Hon har god aptit och verkar pigg och som vanligt.
 
Hon vägde minst tre hekto mer förra vägningen, då min lättaste höna vägde 1,35 då. Jag tänker att det är rimligt att hon går upp några hekto. Dock är det svårt att bara stödutfodra henne. Hon är inte speciellt framåt, jag har några som är lite mer hysteriska när de får något extra gott 😂

De fick lite majs och mjölmask imorse, försökte kasta extra mycket åt hennes håll. Hon har god aptit och verkar pigg och som vanligt.
Ah ok! 3 hekto är rätt mycket, för en liten höna, om hon inte var rultig då. Annars är väl majs energirikt, så testa öka den andelen i fodret och se om hon kan få ordning på det själv?
 
Ah ok! 3 hekto är rätt mycket, för en liten höna, om hon inte var rultig då. Annars är väl majs energirikt, så testa öka den andelen i fodret och se om hon kan få ordning på det själv?
Nej, hon borde ha varit mer lämplig i vikt då. "Problemet" är att det nog bara är hon och eventuellt en till som borde gå upp i vikt, dom andra är bra eller "rejäla".

Jag ska försöka ge extra majs, mjölmask, solrosfrö osv och väga henne igen om ungefär en månad, det borde ha gett henne tid att öka lite tänker jag?
 
Nej, hon borde ha varit mer lämplig i vikt då. "Problemet" är att det nog bara är hon och eventuellt en till som borde gå upp i vikt, dom andra är bra eller "rejäla".

Jag ska försöka ge extra majs, mjölmask, solrosfrö osv och väga henne igen om ungefär en månad, det borde ha gett henne tid att öka lite tänker jag?
Jag har, i och för sig över sommaren, separerat dem och stödfodrat några som är extremt försiktiga och hamnade i nästan svält.
De fick plats i box i stallet, svalt och lite vilande skugga. Även fri tillgång på koncentrat och säd. Det gjorde susen även om de fortfarande är lite åt det tunnare hållet.

Anledningen att jag nämner att det var sommar är att de är ute så mycket under den tiden att en separation av unga djur inte är en katastrof då de i värsta fall kan sova ute i några nätter om de inte får komma in efter återintroduktion.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp