Bukefalos 28 år!

hösilage.

P

Pretty_Fly

vad tycker ni om det?
hur viktigt är det att vaccinera mot botulism? vad kostar det att vaccinera mot botulism?
 
personligen hade jag aldrig gett en häst ensilage utan att ha den vaccinerad mot botulism. Dessutom betalar försäkringsbolaget inte ut någon ersättning för behandling av eventuell botulism om hästen inte varit försäkrad.

kostnaden för vaccination varierar, ring runt till olika veterinärer och fråga.
 
Självklart betalar inte försäkringsbolaget ut någon ersättning om hästen inte varit försäkrad?! :confused:

Men hittills har jag inte hittat någon klausul hos något försäkringsbolag att botulismvaccinering, i likhet med stelkrampsvaccinering, är tvingande för ersättning.

Berätta gärna vilket försäkringsbolag detta är, jag behöver uppdatera min information.
 
Ger mina hästar hösilage,och de äääälskar det,de får visserligen också en högiva på eftermiddagen,men kan de så snor de hösilage ur påsarna som hänger på dörren. :o
Jag skulle personligen aldrig ge hösilage om mina hästar inte var vaccinerade,men det också för att vi har haft en häst i stallet som fick botulism, :(,och faktiskt överlevde,efter lååååång behandling på Strömsholm. :)
 
JO, försäkringsbolaget betalar!

Det enda försäkringsbolager kräver vaccination mot på häst för att betala ut ersättning är stelkramp. Icke stelkrampsvaccinerad häst som får stelkramp innebär att du står utan ersättning.

Men både botulism, influensa och virusabort (alla går att vaccinera mot) ersätts även om hästen varit ovaccinerad.

Så vi kan avliva den myten på en gång. Jag har kollat alla de vanliga bolagen och alla ersätter.

Sen ska man inte använda det som en anledning att inte vaccinera, botulism har en extremt hög dödlighet och det är mycket plågsamt för hästen.

Det är dock *förvånande* att försäkringsbolaget inte kräver vaccination, men det är så få fall per år så jag antar det ligger där.

Men som sagt, betalar gör det, jag har kollat det både år 2001 och nu 2003 (iom att jag de åren gett hösilage och mina inte är vaccinerade beroende på att jag inte vill köpa 5 doser per vaccinationstillfälle när jag bara behöver 2 st/tillfälle)
 
Jag kan tänka mig att en av anledningarna till att vaccin inte krävs är att det bara finns vaccin mot EN av botulismsorterna.
 
finns det fler än en botulism sort? oh herregud. vad lite man vet. haha.
 
Jupp. Typ A, B och C. Den man kan vaccinera mot är INTE den som kommer sig av t.ex döda djur...
 
Jo, jag tänkte skriva det med soma lternativ, men sen plingade det till i bakhuvudet att den typen är faktiskt den ENDA som konstaterats hos häst i Sverige. Den man kan vaccinera mot alltså, typ C.
 
men det känns ju tryggt att veta. eller inte. varför går det inte att vaccinera mot den? men gud. det känns som att jag inte vill ge hösilage då ju. men min häst älskar det.... dilemma.
 
Den typ av botulism man kan vaccinera mot är den ENDA typ man har sett på häst i Sverige. Så risken för att häst ska få någon av de andra typerna är mikroskopisk.

Som jämförelse så går det att få botulism av hö med, eller av att de knaprar gräsrötter i hagen, äter hö nedtrampat i lera etc. Botulismbakterien av den typ som diagnosticerats hos svenska hästar är nämligen jordlevande..

Så, ge du hösilage med lugnt sinne (för jag antar du vaccinerat mot dne typ som går?)
 
det är suveränt. :bow:
men vaccinera alltid. när vi delade på en förpackning i stallet, 5 sprutor till 5 hästar, kostade det 270 kr styck. vaccinet plus veterinärresan delat på fem.
 
har inte vaccinerat än. har inte börjat ge henne men hon har snott lite från grannen, hon blir helt galen när känner lukten så hon måste ha. tycker så synd om henne när alla andra får o inte hon!
 
Typ B är den man vaccinerar mot, det är den typ som hästar är känsligast mot men typ C är den som är vanligast vid fall på nöt den finns i sverige o hästar är känsliga mot den så risken är liten men inte obefintlig (hur liten är en mikroskopisk risk, troligen är risken för att en häst drabbas av ty B mikroskopisk även den). Det är vanligt vid botulismfall att man inte kan hitta toxinet utan måste ställa diagnosen på symptomen.
PL
 
ni fick jag reda på att ingen i stallet har vaccinerat mot botulism!
hmm.... gah.
 
Tack, tack för uppdatering =) Det var 01 jag kollade det där i detalj (sen om jag fick RÄTT info då är väl en öppen fråga, kollade med bla SVA), så jag kan ha glömt och/eller virrat till (eller fått fel info).

Slutsatsen blev iaf att det är vääldigt liten risk för botulism, och att med TS-halt på över 60% var den än mindre och att (fast det här sista var inget de skulle velat stå för offentligt tillade det, det var SVA) att risken eg var större att de skulle få botulism av att leta höstrån i lera än av hösilage med över 60% i TS-halt. Och att biverkningsrisken av vaccin var större än risken för botulism...

Jag skulle ÄNDÅ helst vilja vaccinera, just för att JAG inte skulle kunna förlåta mig SJÄLV om de fick botulism och hade kunnat klara sig om de var vacc. Men sålänge de envisas med att bara sälja doserna i 5-pack och ingen annan här vill vacc och jag bara har två hästar så får det vara. Kan bli något jag får ånga resten av livet, men de kan bryta benet i hagen med, och då lär jag ju ångra att jag släppte dem i en kuperad hage etc.. Vaccinerar jag och har sån otur att de får kraftiga biverkningar av det lär jag ju inte kunna förlåta mig det heller. Hur man än vänder sig har man ändan bak :crazy:

Men det du sa bekräftar ju det där SVA sa (men påtalade att det var off the record) att risken för botulism (med hösilage, dvs högre TS-halt än ensilage) är så liten att det eg är större risk de stryker med av vaccinet eller att de får botulism av något annat än just hösilage/ensilage (jord t ex, som de ju får i sig när de pillar efter höstrån/grässtrån)

Fast det lär vara en klen tröst om de skulel stryka med i botulism..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
614
Senast: Sirap
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: movi
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
896
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp