Bukefalos 28 år!

hösilage.

Ungefär så, var o en måste bestämma själv o jag tycker väldigt illa om när folk (ofta de mest okunniga) hoppar på folk när de gör ett annat val.
Ang risken för botulism från höspill i leran så är den miljön knappast tillräckligt syrefri för att toxin skall bildas. Ett annat problem är om hästen får i sig bakterier som producerar toxin i tarmen, ger normalt sett inte botulism i vanlig mening men förekommer på föl åtminstone i USA (shaker foals) samt har diskuterats som orsak till grässjuka.
Har dock själv köpt en foderhäck till hösilagebalarna, en utmärkt investering.
PL
 
Fast som jag fattade det (jag kan ha fattat fel) så fanns et en VÄLDIGT liten risk att de kunde få en av botulismtyperna av jordbakterier? Typ om det kommer en MASSA jord med i en hösilagebal (det kan jag förstå, då är ju miljön syrefri) eller om de gick och plockade gräsrötter/höstrån i jorden? Eller så använde de det där med att plocka höstrån i jorden för att illustrera hur EXTREMT liten risken var, dvs att det finns en risk att de kan få via jord (utan att det är i en syrefri plastbal) men att det är mer sannolikt att de får ett UFO i huvudet och dör eftersom risken är så LITEN?

Jag har hölårar jag, billigare än foderhäckar ;)
 
Botulismbakterierna kommer från jorden men för tillväxt o toxinproduktion fodras en syrefri miljö.
Om foderspill ligger djupt i tung lera en tid kan man ju tänka sig att miljön blir tillräckligt syrefri.
PL
 
Jag har hört att hästar inte ska äta hösilage eftersom det är "surt" och gör magarna sura.Också har jag hört att inte hästar ska äta jäst mat. Är det sant eller?? :confused:
 
Det finns i vilket fall inga vetenskapliga belägg för det utan foderexperterna brukar rekomendera hösilage. Så länge man håller sig till de ts-halter som brukar kallas hösilage är syrajäsningen ganska liten, konserveringen sker huvudsakligen genom att att cellandningen gör slut på syret i balen (därför extra viktigt att balen är tät).
Jag har själv dock sett enstaka hästar som blivit dåliga i magen av ett blötare/surare ensilage.
PL
 
När jag köpte min häst sa de fd ägarna att hon var allergisk mot hösilage vilket visade sig genom att ganascherna svällde upp. Är det vanligt? Om en häst är allergisk mot hösilage, visar då det sig bara man ger något kilo eller måste man ge "full ranson" för att det ska visa sig?
 
Svullna spottkörtlar förekommer även på hästar på bete, jag har tittat en del i litteraturen o inte hittat ngn vettig förklaring. Skulle personligen vilja säga att det inte är något att bry sig om så länge svullnaden inte är alltför häftig o hästen verkar må bra.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
614
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
896
Senast: Zevzan
·
Småbarn Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 503
Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp