Bukefalos 28 år!

E

ElisabetBentmar

Det är väl inte bra att ge sin häst häsilage som är alldeles hängigt(mjukt och fuktigt) mörkbrun aktigt och som luktar starkt och surt så att det sticker lite i näsan?
 
Mjukt och fuktigt ska hösilage vara =)

Färgen kan variera men brunt är helt okej det med.

Lukten däremot...det ska inte lukta illa, men hur man upplever ensilage luktar är väldigt individuellt. Jag tycker den där syrliga lukten är uuunderbar :love:

Så kan du förklara hur det luktar lite närmare? Luktar det ILLA? Eller luktar det bara starkt och syrligt?
 
Det låter som hösilage ska vara tycker jag, beror väl på hur illa det luktar, men lite starkt ska det va.
 
Hur skulle hösilage se ut då? Det du beskriver är troligen ett för mig lagom blött hösilage.

Hösilage ska INTE vara torrt som hö eller i närheten, det är väldigt mögelkänsligt då och svårt att hålla fräsch. Och dessutom tillkommer risken att torrare, grövre strå sticker hål på plasten...
 
Hösilage som luktar starkt och surt så att det sticker lite i näsan? Ja, så upplever jag all ensilage/hösilage. Det beror på vems "näsa man frågar" ;)
Jag trycker det luktar illa och vänjer mig inte vid lukten. Kusen älskar lukten och kan göra "vad som helst" för en tuss :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 052
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
723
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 234
Senast: super
·
Hästvård Jag är mitt i lastträning av hästen som är lite åt det oroligare och fega hållet. Vi har kommit en bra bit men inte hela vägen. Nu måste...
2
Svar
21
· Visningar
2 003
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp