Bukefalos 28 år!

höspill utanför boxdörren

R

ratjacks

Vet inte om det blev rätt forum men provar ändå.
Har två hästar ett sto o en valak som står i uteboxar med övandelen öppen för det mesta ( på natten alltså ) och stoet äter så fint i sin hörna inget spill någon stans, men herr nordis skall ju givetvis stå o tugga med huvet utanför dörren och då tappar han ju en hel del som hamnar i dyngan utanför dörren inte för jag är snål för så mycket kostar ju inte spillet men om han tappar ett kilo utanför så blir det ju mycket mindre tuggtid under natten. någon som har ett förslag på att lösa detta utan att stänga dörren ?
MVH GP
 
Sv: höspill utanför boxdörren

vet inte riktigt hur det skulle lösa problemet med att lägga höet i andra sidan boxen när han sedan ändå tar en tugga med sig o står i dörr öppningen och lägga in mer hö innebär ju bara att jag har mer hö utan för.:(
 
Sv: höspill utanför boxdörren

Om han nu får 10 kg och tappar ut 1 kg när han tuggar, så om du ger honom 12 kg och han tappar ut 2 kg har han ju iaf fått i sig sina 10.

Men, sätt något som fångar upp höet på boxdörren då?

Alt är ju att sätta galler/etc så han inte kan tappa ut, eller så sätter du en uppsamlare på dörren, så tappade strån ramlar ner där och sen kan han äta upp dem därifrån. Så gjorde jag med min som gärna kastade ut mat över kanten i jakt på godaste maten. Satte upp en skiva, om du ser det från sidan så täker du dig dörren såhär: I Så satte jag en skiva som satt såhär \I fast den gick bara halvvägs ner på dörren. I den hamnade spill/utkastad mat, och sen kunde hästen äta upp det ur den med huvudet över dörren/väggen.

Sätt den bara så att hästen når botten inifrån, och låt den luta 'utåt' såpass att hästen inte får huvudet över den. Klart.

Har du slagdörr bygger du den så att du kan fälla in den när du öppnar bara, så den fälls platt mot dörren.

Och vill hästen stå vid dörren och äta kan du ju eg fodra i 'vaggan'.

Alt är att du bygger en sådan 'vagga' på INSIDAN av dörren, så hästen kan stå VID dörren och äta (se ut) men inte når att stoppa ut huvudet, det funkar bara med slagdörr dock.
 
Sv: höspill utanför boxdörren

Tack för ett vettigt förslag, var väl så som mina funderingar var men ville kolla om någon annan hade samma problem:D
gp
 
Sv: höspill utanför boxdörren

Btw så du kan ju om du vill förenkla köpa en höhäck med rätt mått, och klä den med skivor, om du tycker det är bökigt att bygga med skivor.
 
Sv: höspill utanför boxdörren

det blir bara bättre o bättre om jag sedan sätter fast den med hakar så kan man ju ta bort den när dörren är öppen.
skall gensat inhandla en höhäck.
gp
 
Sv: höspill utanför boxdörren

Skulle inte rekommendera hakar dock om du menar typ karbinhakar/etc? Det blir mellanrum mellan den och dörr då, och hästar kan lyckas fastna med sina små tänder/käkar på de mest förbluffande sätt.

Utan då skulle jag hellre göra en variant med 'skjutregellås' som du kan lossa. Vet du vad jag menar? Samma tänk som boxlås, en cylinder skjuts in i ett rör, men mycket mindre? Finns de man kan spärra med (till skillnad från boxlås).

Eller skiva med gångjärn då, och hopfällbar konstruktion för att hålla ut den samt att hålla ut 'sidorna'
 

Liknande trådar

Anläggning Funderingen kring nytt stall och boxfrågan har i mitt huvud just nu stannat vid uteboxar. Med ett gäng praktiska frågor i följeslag...
Svar
14
· Visningar
3 852
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp