Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Här får man ha citron, men det smakar lika illa iaf :S Här görs det nog inte på rutin heller, men de tvingar mig alltid att göra det bara för att min pappa har diabetes. Så jag har väl minst två stycken sockerbelastningar att se fram emot den här graviditeten med. Bläh!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har också blivit trött. Jag somnar tidigt på kvällarna (ikväll hade vi besök, annars hade jag gått och lagt mig för en timme sen) och får en dipp på eftermiddagarna då jag bara vill gå och vila. Men det har jag inte tillåtit mig själv hittills. Jag går hellre och lägger mig lite tidigare på kvällen då.

Det, och "mensvärk", är de enda symptom jag har hittills så jag får väl vara glad för det. Idag upptäckte jag min första "craving" också; jag är nästan konstant sugen på mjölk. Tyvärr har vi bara röd mjölk hemma just nu och jag vill inte hinka i mig alla de extra kcal som det innebär så jag försöker lägga band på mig. Men det är ju så gott! :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag är beräknad till 17/9. Blev flyttad från den 12e vid KUB ultraljudet..

Illamåendet har precis börjat släppa för mig, är i vecka 15 nu.

Fick för övrigt lätt ångest av varningen om höga halter av bekämpningsmedel i framförallt vindruvor, citrusfrukter och jordgubbar på nyheterna nu. Iofs inget nytt och jag brukar vara noga med att välja ekologiskt, men just icke ekologiska vindruvor har jag ätit flera gånger sista veckorna.. Nu blir det en uppryckning här hemma ialla fall, finns inte ett ekologiskt alternativ så får det vara!

Hur noga är ni andra med vad ni stoppar i er?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Lite mer om min graviditet så långt.. Jag har mått illa från v8 tills v13-14 ungefär, det har precis börjat avta nu. Gått upp betydligt mer än jag hade velat såhär tidigt, det enda som hållt mitt illamående i schack har varit att äta OFTA.
Har haft väldigt mycket ont i magen, både molvärk och typ hugg, i början gjorde det mig väldigt orolig men eftersom att det varit så i princip varje dag så har jag väl börjat vänja mig nu.. Är också extremt smärtkänslig när det gäller just magen, bara lite vanligt magknip ger mig i princip panikångest.. :crazy:

Kub-testet fick jag göra privat eftersom att det bara görs på kvinnor över 35 här. Idiotisk regel.. Blodprovet gjorde jag efter 9 veckor och ultraljudet gjordes efter 13 hela men blev då flyttad till 12-2. Det visade i alla fall en vild liten bebis och en liten risk för kromosomavvikelser. Fick även med några bilder och en filmsnutt på bebis. Fantastisk barnmorska där.

På min egen ort har jag hunnit med att träffa två barnmorskor på två olika hc, var riktigt missnöjd med båda och bestämde då att jag hellre är utan bm än har ett uråldrigt besserwisser-pucko som bara får mig att må dåligt..Det var för ca 6 veckor sedan så sen dess har jag inte haft kontakt med någon bm förutom vid det privata ultraljudet. Nu har jag dock lugnat ner mig lite och bokat tid med en ny bm på hc nummer 3 efter påsk..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*
Va på inskrivning idag, gick bra. Hon är lite rörig o rolig, men de är samma BM som med sonen trots att vi egentligen har närmare till en annan sen vi flyttade. Men ville gå hos samma :)
Fick tid för läkare efteråt för att få en remiss för att göra.en koagulationsutredning då min mamma har haft en blodpropp. Tydligen så är dom mer noga med detta nu, för någon sådan gjorde jag inte med sonen. Vilket.känns skönt o få veta, eftersom jag även har en del övervikt o så.
Men blodtryck såg bra ut iaf, men jag kommer få göra en urinodling eftersom jag hade gbs med sonen, så vet dom på förlossningen att de bör sättas in antibiotika.

Inskrivningen tog 1,5 tim plus tiden hos läkaren. Alldeles för lång tid..
Ja de va väl allt! :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

September
6:e Zvinto - första barnet
9:e Segelflygarinnan - första barnet

Oktober
9/11:e Mulles_matte - tredje barnet
17:e Gra_vid - andra barnet
15:e-25:e Hljomalind - första barnet

November
18:e sprudlande - första barnet

Här var det ju ett litet gäng, roligt!

Jag har mått illa nu några veckor, men inte kräkilla som tur är, och mest när jag inte ätit på några timmar. Men så är det den där energilösheten. Jag jobbar bara halvtid och tur är det, för det är kämpigt! Har extrema arbetstider också där man får gå upp vid fyra ibland. Hoppas jag hör till dom som blir piggare om nån månad för den här hängigheten gör mig lite frustrerad, även om jag också på sätt och vis gillar att känna symptom och bli påmind om vad som är på g..
Ser också fram emot att berätta för alla, som det är nu vet familj, några nära vänner och min chef.

Jag väntar med att sätta nåt specifikare BF-datum. Jag vet när jag hade ägglossning, men det stämde inte med måttet på mitt vul som jag fick göra pga att jag haft blödningar, och i efterhand blev jag osäker på om gynekologen menade att jag var i vecka 8 eller om det var 8 fullgångna veckor. (jag själv tyckte jag borde vara på 8+5 enl. äl). Så vi får se sen vad RUL säger, brukar väl vara vanligt att datum blir flyttat då ändå vad jag förstått.

Jag har inget jag inte kan äta, förutom att jag kanske fått något mindre sötsug och det är ju bara skönt! Inget ölsug alls heller, de fantastiskt goda alkoholfria jag köpte med mig hem från en resa står orörda i kylen. Däremot lite mer sugen på frukt och grönsaker än vad jag brukar, också praktiskt och bra!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*KL*

Har börjat få sova med kudde mellan knäna och fogbesvären känns mycket bättre faktiskt! Skönt! Uj uj, snart halvtid jue. Går in i vecka 17 idag och funderar vart sjuttsiken tiden tagit vägen. :cool:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Min foglossning började också förra veckan - jag som skulle tävla unghästen i år! :cry: Den är hittills rätt så lindrig, så tar jag det lugnt nu kanske jag ändå kan hålla mig ifrån att bli sängliggandes... :p

Jag tyckte jag kände en liten fjäril i förrgår när jag låg på soffan och vilade!:love: Kan vart inbillning, jag försöker känna för fullt nu... Är ju bara i v 16 (15+4 som jag föredrar att räkna) än. Jag väntar för fullt på Ultraljudet som är om två veckor - först DÅ kan jag tro och lita på att jag ÄR gravid! :eek:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Men visst är det väl i v 16 som en del kan börja känna fosterrörelser? Som en liten fisk som spritter till? :)

*kl*
Alltså, är huvudvärk en vanlig åkomma i början av en graviditet? :cool: Samma helg som jag plussade hade jag huvudvärk så jag höll på att kräkas, tidigare i veckan hade jag rejäl huvudvärk och nu har jag igen huvudvärk så att jag nästan vill kräkas. Det är inte roligt. Jag brukar mest få huvudvärk pga vätskebrist, men i dag har jag druckit närmare 1,5 liter vätska och har inte gjort något ansträngande som lett till att jag svettats eller så.

Nå, nu ska jag sova och förhoppningsvis är huvudvärken borta till imorgon.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har läst att man kan få huvudvärk ja. Hoppas det går över.

/Diskurs, vecka 11+0 idag.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Jag får väl klämma in mig här oxå efter att ha hängt lite i sommartråden. Jag är beräknad till 4 september, så det kan bli antingen sommarbebis eller höstbebis :)

Jag är nu i v 17 och väntar mitt tredje barn. De blivande storasystrarna är 4 och 2,5 år gamla och väldigt förväntansfulla! De tycker nog att tiden går väldigt långsamt. Själv tycker jag att det äntligen börjar rulla på lite. Jag har haft ett vidrigt illamående som gjort mig sängliggande och sjukskriven i åtta veckor med högsta medicinering. Det har nu blivit mycket bättre och jag känner bara av illamåendet på morgonen. En liten medicin och sen klarar jag mig resten av dagen, det är som ett nytt liv igen!

Magen är stor och bebisen sprattlar och sparkar för fullt. Jag kände första "fladdret" redan i v 10 och har känt dagligen sen v 14-15 någonting. Nu är det väldigt tydligt och härom dagen kände jag en spark utanpå magen.

Vi har ultraljud den 8/4 och då hoppas jag att vi ska kunna se om det är en liten lillebror eller lillasyster som gömmer sig därinne :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*
Jag ska få novemberbebis om allt går vägen. Jag är inne och smygläser i tråden och kommer ge mig till känna under mitt rätta nick vad det lider, ännu är det så färskt (v6) så jag försöker ha is i magen :D. Det går sådär ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Fick ett bälte idag av maken. De får stödbälten ibland via jobbet och detta passade inte för honom, då han tyckte det blev för brett. Provade det och det sitter jätteskönt över ryggen/höften. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag hoppar också in här nu, väntar tredje barnet i oktober. Ska se närmare datum med ultraljud för jag är lite osäker. Men tror att jag är i vecka 12 nu.

Har varit lite illamående men inte behövt spy i alla fall. För mig har tröttheten varit värst, har släpat mig fram på jobbet vissa dagar. Hoppas det kan vända nu så man orkar med lite mer.

Freja jag tyckte också jag kände lite fladder i magen igårkväll men tänkte att det kanske var inbillning, men då kan man alltså känna så tidigt?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Mysigt för er som känner en liten säl i magen, längtar tills dess!

Jag var på en liten fest igår kväll. Att jag inte drack alkohol är inget som noteras i det gänget, däremot höjde de lite på ögonbrynen när jag kl23 plötsligt blev tvungen att gå och micra en matlåda jag hade med mig. Och så var det så trist att sitta där och hålla inne med vad som händer i livet, för det händer just nu inte ett skit utöver just detta stora, finns ingen energi till nåt. Kändes också som att flera såg att jag var hängig och mindre pratsam, och undrade lite extra hur det var med mig. "Det är bara bra!" Vilken lögnhals. Egentligen är det ju både dåligt OCH helt fantastiskt. Var mycket nära att jag bestämde mig för att strunta i att hålla masken och berätta allt, men jag gjorde inte det nu.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Min man undrar också hur det är mig, tycker att jag verkar allvarlig. Ja jag är väl lite allvarlig då... men man funderar en hel del och mår inte jättebra, trött osv, så inte så konstigt egentligen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Klart man kan känna! Sen är det ju så individuellt, men jag har känt tidigt varje gång (dock tidigast den här gången) och i v 16 har jag definitivt känt med alla tre. Inte bara "fladder" utan oxå "puffar" och "sparkar".
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Den gick över till dagen efter och sedan dess har jag inte direkt haft någon huvudvärk. Fick lite i dag på eftermiddagen men det gick över ganska snart.

*kl*
I dag ringde jag MVC och bokade inskrivningsbesök. Det blir om fyra veckor. Eftersom vi vill göra KUB-test fick det bli en mottagning i länet/landstinget där jag pluggar/jobbar, för vårt andra landsting erbjuder inte KUB eller NUPP till någon över huvud taget. Så när jag ska boka NUPP får vi hoppas att det finns en tid så pass sent på dagen att pappan kan följa med. Han jobbar ju knappt 1,5 timmar bort från MVCn.

Vad fick ni göra på era inskrivningsmöten/-samtal? Det här skulle ta en timme och jag vet att jag ska lämna blodprov och så antar jag att BM kommer prata om hälsa, tobak, relationer etc. Behöver jag vara beredd på gynundersökning tro? :cool:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vad fick ni göra på era inskrivningsmöten/-samtal? Det här skulle ta en timme och jag vet att jag ska lämna blodprov och så antar jag att BM kommer prata om hälsa, tobak, relationer etc. Behöver jag vara beredd på gynundersökning tro? :cool:

På inskrivningsmötet blev det mest vägning, svara på lite frågor om hälsan i släkten, tog blodtryck och urinprov och sen lite allmän diskussion om graviditeten och vad som händer framöver. Prover fick jag papper med mig vid hälsosamtalet i vecka 6, så jag kunde ordna det innan inskrivningen, samt att vi då pratade om tobak, alkohol odyl.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 648
  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
129 375
Senast: Roxer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
115 274
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp