Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017 del 2

Min bebis verkar vända på dygnet... I natt har hon varit vaken hur mycket som helst, inte många timmar sömn har jag fått...

Nu har hon sovit sen klockan 9. Man blir väl trött av att vara uppe och härja natten lång :cautious::p
 
Hade varit häftigt att ha det på film.
Här är det vanligt med vattenfödslar och jag har velat prova det men de två tidigare barnen har det gått så fort så det har inte hunnits med men nu var det sista chansen och som tur är var badkaret ledigt (eller "badkaret", mer som en bubbelpool i storlek).
 
Åh, vad jag njuter av den här bebisen. Jag var så osäker på mig själv som förälder innan första barnet föddes, jag mådde väldigt dåligt (psykiskt) under graviditeten och hade ingen erfarenhet alls av små barn. Det är omtumlande att bli förälder och första tiden var härlig men smått kaotisk med oro, tvivel, frågor och allt det där man känner som nybörjarförälder.

Nu, med andra barnet, är det så mycket enklare för mig att njuta av henne och av att vara hennes mamma. Spänna av och känna mig trygg och verkligen köra carpe diem och uppskatta allt på ett helt annat sätt. :heart
 
Jag lovade ju en förlossningsberättelse, idag blir Ida 6 veckor sa det är väl dags :)

Sahär i efterhand var det väl en helt ok förlossning men det är manga saker jag inte är nöjd med. Framförallt barnmorskorna och min egna inställning. Det är vart fjärde barn och jag gick inte över tiden men de andra och barn 2 och 3 gick fort. Min gynekolog sa att sannolikheten att ga över tiden är minimal och jag skulle aka in direkt när värkarna blev regelbunda för det skulle nog ga fort. Sa det var det jag var inställd pa, en förlossning senast pa bf och en snabb förlossning.

Bf kom och gick och inget annat än ngr lätta förvärkar. Pa bf +5 vaknade jag vid 4 av värkar, de gjorde inte direkt ont men kändes mer är förvärkarna och kom var 6min. En timme senare ringde mannens väckarklocka och vi funderade pa om han skulle aka till jobbet eller inte. Han valde att stanna hemma, det skulle ju ga fort och han har en bit att aka. Syskonen gick till förskola/skola och svärmor var bered att hämta sen. Min tanke var att värkarna skulle ta fart när jag var uppe men avstanden blev länge och längre.

Framat 21 började det bli tätare igen sa vi förvarnade svärmor och packade ihop. Vi gick och la oss och tänkte fa ngr timmars sömn men värkarna blev starkare även om de inte var sa täta. Vid 22.30 kom svärmor och vi akte in, det kändes lite för tidigt men det skulle ju ga fort.

Väl pa förlossningen var det lugnt, vi var dom enda där och känslan jag hade var att vi störde deras lugna natt. Ctg visade ngr värkar, men var bara lite öppen. Barnmorskan föreslog att vi skulle ut och ga lite. Eftersom det var mitt i natten gick vi runt inne pa sjukhuset, det är ett litet sjukhus och det var nästan läskigt tyst och tomt. Nu kom värkarna tätare och kändes ordentligt sa efter ca 2h gick vi tillbaka. Bm gav oss ett rum och satte ctg. Konstigt visade ctg knappt ngr värkar och bm verkade inte tror mig när jag sa att de kom regelbundet och gjorde ont. Hon sa att jag skulle lägga mig och sova en stund och bm skulle komma igen vid 5-6. Sova var inte att tänka pa, jag gick runt i rummet. Kände mig övergiven av bm och började tänka för mkt och stressade upp mig med att ngt var fel.
Vid 6 kom bm igen och körde ctg som inte visade ngr direkta värkar igen.

Jag hade da ordentligt ont men det verkade hon inte se. Jag tjatade till mig en undersökning "bara" 5 cm öppen, jag blev besviken. Hade ont och var trött efter sa manga vakna timmar. Bad att hon skulle göra iordning badkaret och det gjorde hon och det var riktigt skönt. Sen var det skiftbyte och en ny bm kom, vet inte om hon var bättre men nu hände det mer iaf. Men det första hon tyckte var att jag skulle ga och äta frukost, jag hade inte ens klarat att ta mig upp ur badkaret sa frukost var det sista jag tänkte pa. Den digitala ctg som jag hade i vattnet visade iaf ordentliga värkar. Det tryckte pa ordentligt och jag var fullt öppen en vattnet hade inte gatt sa bm fragade om hon skulle ta hal och det sa jag ja till. Ställde mig pa knä för att kunna krysta ordentligt men om krystningen var lätt men de andra barnen (de kom istort sätt av sig själva) sa blev det värre den här gangen. Det kändes som att hon aldrig skulle komma ut och jag fick kryta sa hart (för hart tyckte bm som tjatade om att jag skulle ta det lugnare). Huvudet kom ut och jag kände att bebisen hade mkt har. Sen kom inga fler värkar, jag började känna lite panik, där star jag pa knä och bebisens huvud är i vattnet. Fick lägga mig pa rygg och kände att nu orkar jag inte mer, men sa kom en värk och bebisen kom ut. Jag sag henne inte själv men bebisen pappa tyckte var rikigt häftigt när hon simmade upp till ytan. Gosade en stund men jag började frysa sa mannen tog henne och jag gick hjälp upp till en säng där kom moderkakan ut och jag blev undersökt. Allt sag bra ut och sen var det bebisen tur. Allt bra med henne ocksa. Hon föddes vid 9 och vid 13 var vi hemma igen.

Ida föddes 17 oktober 2017 9.08 i vecka 40+6, 4100 g och 53 cm lang med ett huvudomgang pa 36cm.

I papprena har bm skrivit att förlossningen tog 2h och hon sa flera ganger att det här gick ju fort. Känner mig fortfarande besviken pa att de hellre tittade pa maskinerna istället för att lyssna pa mig. Jag hade behövt mer stöd där pa natten.
Många likheter mellan våra barn lika långa, samma vikt och nästan samma huvudomfång (37 cm på vår kille) men annars var det väl helt tvärtom med förlossningar. Tråkigt att bli bemött så och inte bli lyssnad på :(
Spännande med vattenfödsel dock, finns möjlighet på "vår" förlossning till det med hade varit häftigt att testa :)
 
Två nya rekord i natt: vaken 5 timmar i sträck kl 22-03 och sedan 5 timmar sömn i sträck kl 03-08, jag är död idag!!!!
 
Två nya rekord i natt: vaken 5 timmar i sträck kl 22-03 och sedan 5 timmar sömn i sträck kl 03-08, jag är död idag!!!!

Oj, då kanske jag inte ska säga att bebis halvvaknade först vid 6:45 och att jag väckte henne då för att mina bröst höll på att sprängas? bebis hade kunnat sova vidare :D 7:30 somnade hon igen och sov till 9:30, sen gick vi upp:up:

Agnes är skitbra på att sova på nätterna!:p
 
Oj, då kanske jag inte ska säga att bebis halvvaknade först vid 6:45 och att jag väckte henne då för att mina bröst höll på att sprängas? bebis hade kunnat sova vidare :D 7:30 somnade hon igen och sov till 9:30, sen gick vi upp:up:

Agnes är skitbra på att sova på nätterna!:p

Jag har också en morgontrött bebis. Men vad hjälper det med en morgonpigg storebror :p

Men i natt hade vi iaf en bättre natt! Långt ifrån så bra som det har varit ibland men jämfört med de två senaste nätterna var det fantastiskt! Vet inte riktigt om jag klarat av några fler nätter med typ 3 x 1 timmes sömn... I natt sov hon 2 x 3 timmar med kort amning emellan och jag känner mig nästan som en ny människa, nästan iaf :p
 
Åh, vad jag njuter av den här bebisen. Jag var så osäker på mig själv som förälder innan första barnet föddes, jag mådde väldigt dåligt (psykiskt) under graviditeten och hade ingen erfarenhet alls av små barn. Det är omtumlande att bli förälder och första tiden var härlig men smått kaotisk med oro, tvivel, frågor och allt det där man känner som nybörjarförälder.

Nu, med andra barnet, är det så mycket enklare för mig att njuta av henne och av att vara hennes mamma. Spänna av och känna mig trygg och verkligen köra carpe diem och uppskatta allt på ett helt annat sätt. :heart

Vad härligt :heart

Jag börjar landa lite i det här med att vara tvåbarnsförälder. Första veckorna har varit lite av en utmaning med kombinationen en bebis som vägrat både napp och vagn, en storebror med stort närhetsbehov och en mamma som inte fått bära efter snitt. Men nu får mamman bära mer och bebisen fattat att vagnen är EB bra pryl :up: Saker blir så mycket lättare nu och lättare att njuta! :)
 
Vi har helt okej sömnritualer här borta; brukar somna runt 22 och sover då till ca 03. Somnar om så fort vi ammat och sen upprepas det vid 6 och 9 (ibland lite oftare), då går vi upp! Han är dock rätt pruttig vid 5-6 tiden så då sprattlas det en del och han sover lite oroligt, men det går över ganska fort.
Sen somnar han alltid vid elva och sover 2-3h så då går vi ut med vagnen och jag grejar i stallet :) Ibland har jag sällskap av en vän som gillar att putta barnvagnen så jag kan rida! :love:
img_94720.jpg

Han är en väldigt glad och lättsam bebis på alla sätt faktiskt, älskar när vi pratar och sjunger "tillsammans", men ligger även gärna själv i nestet eller på en filt på golvet en stund så jag kan greja med huset lite (målar mm). :)
img_9452.jpg
 
Vi har bra nätter, da sover 3,5aringen sämre. Men alla vara har sovit bra som sma bebisar, sen har det bara blivit sämre sa jag passar pa att njuta nu.
 
Hembesök från BVC idag! Skönt att få prata och ställa frågor i lugn och ro, gillade verkligen sköterskan som var här idag. De är bara två stycken på vår valda BVC så hoppas vi trivs även fortsatt.
L vägde 3834 g när vi gick hem från BB, 4110 g vid födseln och idag hela 4340 g! Har väl tyckt att magen ser rund och go ut:D

Idag var dessutom pappa iväg en stor del av dagen så jag har för första gången manövrerat ut på promenad med hund, vagn och bebis själv. Tog lite tid men ut kom vi på en skön promenad:up:
 
Igår ville dom stora barnen åka skridskor, jag såg framför mig ett kaos med en hungrig skrikande Ida, en 3åring som gnällde för att jag inte kunde ge henne den hjälp hon behövde och två stora besvikna när jag gav upp och åkte hem. Tänkte säga nej men kände att dom inte alltid ska bli hindrade av Ida.

Så vi åkte och allt gick perfekt. Ida sov i vagnen hela tiden, 3åringen hade mer tålamod än jag trodde, 7åringen hjälpte 3årungen och 8åringen såg jag inte mkt av. Jag är så stolt över mina barn och nöjd med att jag vågade.
 
E sov mellan 21.30 till 05.30 då hon åt sen somnade hon om 6.00 och sover fortfarande :love:

Och inatt har jag lyckats sova trots att E rört sig en del (brukar vakna av det och ha svårt att somna om), men då drömde jag rätt mycket mardrömmar istället :nailbiting: :meh: En god natts sömn är tydligen inte att tänka på trots snäll bebis :banghead:
 
Senast ändrad:
E sov mellan 21.30 till 05.30 då hon åt sen somnade hon om 6.00 och sover fortfarande :love:

Och inatt har jag lyckats sova trots att E rört sig en del (brukar vakna av det och ha svårt att somna om), men då drömde jag rätt mycket mardrömmar istället :nailbiting: :meh: En god natts sömn är tydligen inte att tänka på trots snäll bebis :banghead:
Skönt att få sova! :)
Jag missade min middagslur igår (brukar sova någon timme mitt på dagen med L) och självklart har vi haft en stökig natt för det... Sambon skulle dessutom köra till jobbet vid kvart i sju. Nu väntar jag på att L ska sova en lite längre stund så att jag kan lägga ner honom och ge hundstackarn mat:angel: Hon sitter och tittar på mig och fattar inte varför hon inte får frukost:cautious:
 
Tror detta är senaste?

Augusti
20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8)
30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475 gram (BF 14/9)

September
7 - Bedott, pojke på 49cm och 3290 gram (BF 4/9)
14 - queeniida, andra barnet
16 - Madl - flicka på 51 cm och 4100 gram
18 - Nixehen - pojke, 53cm och 4205g :heart(BF 24/9, född med planerat snitt)
20 - Pulkaskurk - pojke, 50cm och 3008 gram
25 - Lakritsnapp - flicka, 50 cm och 3290 gram (BF 24/9)
25 - Lovise - pojke, 52 cm och 3620 gram (BF 24/9)

Oktober

8 - Guldaskig, flicka, 52 cm och 4300 g (BF 29/9)
14 - Imogen, flicka, 52 cm och 3815 g (BF 17/10)
17 - Turbofling, IDA, 53 cm och 4100 kg (bf 11/10)
18 - Ainon, flicka 2510g (BF 17/10)

November

1- karror89, första barnet - född 28/9 flicka på 46cm 2935gr.
1 - Riru, andra barnet
8 - Hogstorp, flicka 45,5 cm och 3130 g (BF 18/11, planerat snitt pga säte)
20 - Jordgubblime, första barnet, Skåne - pojke, 53 cm och 4110 g. Bf 16/11.
 
Igår ville dom stora barnen åka skridskor, jag såg framför mig ett kaos med en hungrig skrikande Ida, en 3åring som gnällde för att jag inte kunde ge henne den hjälp hon behövde och två stora besvikna när jag gav upp och åkte hem. Tänkte säga nej men kände att dom inte alltid ska bli hindrade av Ida.

Så vi åkte och allt gick perfekt. Ida sov i vagnen hela tiden, 3åringen hade mer tålamod än jag trodde, 7åringen hjälpte 3årungen och 8åringen såg jag inte mkt av. Jag är så stolt över mina barn och nöjd med att jag vågade.

Härligt att du vågade! :) Jag blir lite inspirerad, imorgon har jag båda barnen hemma och något skoj måste vi ju hitta på :)
 
Lilltjejen hade en riktigt bra natt, sov mellan 01:30 och 05:30 och somnade om till 07:30 efter lite mat. Hon sov i sitt mest hela tiden. Enda dåliga var att jag somnade sittandes i soffan där vid 01:30 och vaknade 03:30 (hon låg i nestet bredvid). Sen fick jag sova vidare i sängen och oj vad bekväm den var jämfört med soffan :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 679
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 549
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 577
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 804
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp