Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2023

Jaha, här ligger jag kl 03 på natten och håller på att förlora förståndet. Den där förbannade gravidtäppan håller på att knäcka mig. Jag har varit förkyld och då varit tvungen att ta nässpray några nätter för att kunna sova. Inte mer än typ tre nätter, men det räckte för att trigga gravidtäppan igen. Jag är nu helt igentäppt dygnet runt. Är lite bättre så länge jag är utomhus, men i samma sekund jag går in så kloggar det igen på nytt. Igår natt var första natten utan nässpray och då sov jag exakt noll timmar. I natt fick jag ändå ihop tre timmar men nu är det kört.

Ligger med massa kuddar för att komma upp men utan effekt, saltvattenspray hjälper inte alls, annan vårdande näsoljespray hjälper inte alls. Dricker jag kallt vatten släpper täppan i några sekunder men är sen tillbaka.

Fick igår kväll tips om att kortisonnässpray för allergiker eventuellt kan ha viss effekt. Enligt bipacksedeln kan vissa (allergiker) få effekt redan efter 12 timmar men annars kan det ta upp mot två dagar. Jag känner att jag inte har en enda timme att förlora så tänkte åka till Ica vid 7 när de öppnar och sen be en bön till makterna att det hjälper lite redan tills kvällen.

Jag är i vecka 38 nu, samma vecka som mitt första barn föddes i, så blir lite stressad över tanken på en förlossning med så här få timmars sömn med i förberedelserna.
 
Jaha, här ligger jag kl 03 på natten och håller på att förlora förståndet. Den där förbannade gravidtäppan håller på att knäcka mig. Jag har varit förkyld och då varit tvungen att ta nässpray några nätter för att kunna sova. Inte mer än typ tre nätter, men det räckte för att trigga gravidtäppan igen. Jag är nu helt igentäppt dygnet runt. Är lite bättre så länge jag är utomhus, men i samma sekund jag går in så kloggar det igen på nytt. Igår natt var första natten utan nässpray och då sov jag exakt noll timmar. I natt fick jag ändå ihop tre timmar men nu är det kört.

Ligger med massa kuddar för att komma upp men utan effekt, saltvattenspray hjälper inte alls, annan vårdande näsoljespray hjälper inte alls. Dricker jag kallt vatten släpper täppan i några sekunder men är sen tillbaka.

Fick igår kväll tips om att kortisonnässpray för allergiker eventuellt kan ha viss effekt. Enligt bipacksedeln kan vissa (allergiker) få effekt redan efter 12 timmar men annars kan det ta upp mot två dagar. Jag känner att jag inte har en enda timme att förlora så tänkte åka till Ica vid 7 när de öppnar och sen be en bön till makterna att det hjälper lite redan tills kvällen.

Jag är i vecka 38 nu, samma vecka som mitt första barn föddes i, så blir lite stressad över tanken på en förlossning med så här få timmars sömn med i förberedelserna.
Jag har efter råd från BM använd Nasonex till och från under graviditeten pga nästäppa främst under natten. Tycker det blir ganska bra effekt och det håller i sig länge. Är täppt främst på kvällarna så tar innan jag ska lägga mig, upplever inte att jag behöver vänta 12 timmar utan det sväller av ganska så direkt.
 
Jag har efter råd från BM använd Nasonex till och från under graviditeten pga nästäppa främst under natten. Tycker det blir ganska bra effekt och det håller i sig länge. Är täppt främst på kvällarna så tar innan jag ska lägga mig, upplever inte att jag behöver vänta 12 timmar utan det sväller av ganska så direkt.
Det är Nasonex jag skaffat nu, tyvärr har jag inte känt av någon effekt än. Men hoppet lever, kanske är min näsa bara en av de där som behöver två dagar på sig.
 
Igår var vi iväg på uppföljning av lillebrors vikt. 3255 vägde han igår så amningen har gjort under och vi slipper åka dit igen, han vägde 3270 när han kom. Puh! Han skulle egentligen ha tilläggsmatats var tredje timme efter varje amning men jag gav upp, började bli stressad över att han var så svårväckt och att han däckade totalt efter att vi ammat så ville inte ha mer. Men min magkänsla att han fick i sig tillräckligt från mig var rätt så det kändes skönt.

Men vilken lugn bebis han är än så länge. Är han mätt, bajsad och nybytt på så sover han mest eller så ligger han bara och kikar. Blöjbyte är pest och pina så det är väl de gångerna han faktiskt låter upprörd.

I natt har jag fått sova 5 timmar i sträck. Känner mig som en ny människa.
 
Jaha, här ligger jag kl 03 på natten och håller på att förlora förståndet. Den där förbannade gravidtäppan håller på att knäcka mig. Jag har varit förkyld och då varit tvungen att ta nässpray några nätter för att kunna sova. Inte mer än typ tre nätter, men det räckte för att trigga gravidtäppan igen. Jag är nu helt igentäppt dygnet runt. Är lite bättre så länge jag är utomhus, men i samma sekund jag går in så kloggar det igen på nytt. Igår natt var första natten utan nässpray och då sov jag exakt noll timmar. I natt fick jag ändå ihop tre timmar men nu är det kört.

Ligger med massa kuddar för att komma upp men utan effekt, saltvattenspray hjälper inte alls, annan vårdande näsoljespray hjälper inte alls. Dricker jag kallt vatten släpper täppan i några sekunder men är sen tillbaka.

Fick igår kväll tips om att kortisonnässpray för allergiker eventuellt kan ha viss effekt. Enligt bipacksedeln kan vissa (allergiker) få effekt redan efter 12 timmar men annars kan det ta upp mot två dagar. Jag känner att jag inte har en enda timme att förlora så tänkte åka till Ica vid 7 när de öppnar och sen be en bön till makterna att det hjälper lite redan tills kvällen.

Jag är i vecka 38 nu, samma vecka som mitt första barn föddes i, så blir lite stressad över tanken på en förlossning med så här få timmars sömn med i förberedelserna.

Jag använde nässpray sista 2,5 månaden. För min och makens trevnad.
Kunde sluta så fort ungen var ute. Tyckte absolut det var värt.
 
Jag använde nässpray sista 2,5 månaden. För min och makens trevnad.
Kunde sluta så fort ungen var ute. Tyckte absolut det var värt.

Ja, det är nödlösningen här också tänker jag. Men jag har även som ickegravid alltid svårt att sluta med nässpray så vill helst undvika att behöva hålla på med avvänjning samtidigt som nyfödd bebis ska hanteras. Svårt det här med att försöka lista ut hur man optimerar sin sömn när det är så många stökiga faktorer att ta hänsyn till.
 
39+4 idag. Besök hos BM, får nog en liten pluttbebis denna gång också. SF måttet har avstannat lite och har bara ökat 1cm på två veckor och är nu 35cm, precis samma som med storebror samma tid. Nu har han iaf sjunkit ner, inte fixerad med ruckbart på rätt plats. Trycker som bara den och idag har jag haft förvärvar som faktiskt känns och sprungit på toaletten hur många gånger som helst. Min magkänsla säger att det kommer dra igång inom kort, men vi får väl se.
 
Blev inte alls som det var tänkt… mellan kl 02-04 öppnade jag mig från 4-9cm. Sedan tog det tvärstopp trots kraftiga värkar. Kl 10.30 togs beslut om snitt då lillebror började bli trött och kl 11.11 var han ute. 3346g och 50cm. Pigg och skrek på en gång vilket är skönt.
Hade sån himla tur att den barnmorska jag träffat mest gick på sin beredskap kl 7 igår morse så hon var med hela tiden, en jättestor trygghet.

Nu är jag verkligen mörbultad och det gör galet ont när man är uppe och rör sig. Blir nog kvar här till allra minst imorgon gissar jag.
 
Blev inte alls som det var tänkt… mellan kl 02-04 öppnade jag mig från 4-9cm. Sedan tog det tvärstopp trots kraftiga värkar. Kl 10.30 togs beslut om snitt då lillebror började bli trött och kl 11.11 var han ute. 3346g och 50cm. Pigg och skrek på en gång vilket är skönt.
Hade sån himla tur att den barnmorska jag träffat mest gick på sin beredskap kl 7 igår morse så hon var med hela tiden, en jättestor trygghet.

Nu är jag verkligen mörbultad och det gör galet ont när man är uppe och rör sig. Blir nog kvar här till allra minst imorgon gissar jag.

Grattis!
 
Blev inte alls som det var tänkt… mellan kl 02-04 öppnade jag mig från 4-9cm. Sedan tog det tvärstopp trots kraftiga värkar. Kl 10.30 togs beslut om snitt då lillebror började bli trött och kl 11.11 var han ute. 3346g och 50cm. Pigg och skrek på en gång vilket är skönt.
Hade sån himla tur att den barnmorska jag träffat mest gick på sin beredskap kl 7 igår morse så hon var med hela tiden, en jättestor trygghet.

Nu är jag verkligen mörbultad och det gör galet ont när man är uppe och rör sig. Blir nog kvar här till allra minst imorgon gissar jag.
Stort grattis!
 
Blev inte alls som det var tänkt… mellan kl 02-04 öppnade jag mig från 4-9cm. Sedan tog det tvärstopp trots kraftiga värkar. Kl 10.30 togs beslut om snitt då lillebror började bli trött och kl 11.11 var han ute. 3346g och 50cm. Pigg och skrek på en gång vilket är skönt.
Hade sån himla tur att den barnmorska jag träffat mest gick på sin beredskap kl 7 igår morse så hon var med hela tiden, en jättestor trygghet.

Nu är jag verkligen mörbultad och det gör galet ont när man är uppe och rör sig. Blir nog kvar här till allra minst imorgon gissar jag.
Grattis till lillebror! :heart
 
Här är läget egentligen mycket bättre än på länge. Efter 1,5 dygn med kortisonspray lättade nästäppa så pass mycket att jag kunde få luft genom en näsborre när jag låg på sidan, och då gick det plötsligt att sova igen. Underbart! Halsbrännan behandlas sen två veckor tillbaka med ny medicin som faktiskt hjälper. Därmed har jag inga uppenbara gravidkrämpor mer.

Men jag är less ändå. Idag är jag i 37+6, så gravid har jag aldrig varit tidigare eftersom min stora unge kom i 37+5. Jag har sedan länge fått för mig att den här bebisen ska födas den 4 november men vi får se, än så länge inga tecken alls.

Har varit både på UL och hos bm igår och idag och på UL konstaterades att tillväxten från förra UL var tillräcklig för att de inte kände behov av att boka in fler UL. Bebisen är mindre än genomsnittet men inte värre än så. Borde väga runt 3 kg vid bf med nuvarande kurva.

Hos bm konstaterade hon att även om magen inte är så stor, så är den ordentligt utbredd. Jag hade gått ner ett kg nu på två veckor, vilket vi gissade beror på att jag har svårt att äta med så ihoptryckt magsäck. Jag fick också rådet att ta det lugnt om jag ville öka chansen att förlossningen skulle komma igång snart. Bm sa att kroppen helst vill ha lugn och ro för att dra igång, det är liksom mest praktiskt evolutionärt. Att den ofta drar igång på natten är ingen slump menade hon. Tråkigt nog är jag sämst på att ta det lugnt, vill gärna få gjort 100 grejer om dagarna, passa på innan jag ev blir soffbunden med ammande bebis. Men ska försöka ta det lite lugnare, förutom på måndag då vi inte vill ha bebis då vi har svårt att lösa hundvakt just den dagen :p
 
Lillebror har varit utanför magen i elva dagar och jag är så glad att kunna röra mig ordentligt även fast kroppen har en del återhämtning att göra.

Han är fortfarande en mycket lugn och nöjd bebis. Sover i stort sett hela tiden förutom ett par timmar på kvällen när han är lite stånkig och orolig.

På senaste vägningen vägde han 3340 så mat finns i brösten och han har passerat sin födelsevikt med råge. Han har dock precis som storasyster ett favoritbröst så jag får lura honom alt pumpa. Idag har han ätit två gånger ur det han ej gillar så jag hoppas det släpper.

Jag mår än så länge väldigt bra mentalt. Vi mår bra allihop, maken som var väldigt nervös över sin egen sömn har inte haft några problem alls att sova. Jag känner mig lugn och trygg den här gången, kan amma offentligt dessutom och bryr mig inte ett skvatt om vad folk nu skulle tycka. Att jag dessutom är väldigt kär i min lilla bebis och fick de känslorna direkt han var ute gör allt enklare.
 
Här är det kämpigt. Lillebror går inte upp i vikt som han ska så nu tilläggsmatar vi med kopp var 3:e timme. Däremellan fri amning vilket de senaste 2 dagarna har inneburit mer eller mindre dygnet runt.
Jag har även fått högt blodtryck upptäcktes det idag så fick medicin utskrivet. Imorgon kommer BM hem igen för att kolla både mig och lillebror. Sedan läkarbesök för mig på onsdag för att följa upp blodtrycket…
 
Jag är så himla less på att vara gravid och det känns verkligen som att det här tillståndet kommer vara för evigt och att det aldrig kommer någon lillebror. Och då är det ändå 8 dagar kvar till bf, så jag är definitivt onödigt dramatisk, men blev så lurad av att storebror kom två veckor tidigt. Har varit helt säker på att även lillebror skulle vara tidig, men det har han uppenbarligen inga planer på.
 

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
1 036
Senast: enough
·
Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
6
· Visningar
211
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
987
Senast: Queen
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 427
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp