höt blir näringsfattigare efter nyår?

Nominous

Trådstartare
Vad säger ni om detta?

http://www.trikem.nu/trikem2012/action.lasso?-response=blogg.lasso&bloggid=1123

Jag har aldrig hört att det ska bli så stor skillnad på höt näringsmässigt sett och jag har då rakt av aldrig märkt det på någon häst.

Försäljningsknep för att få sälja mer tillskott eller ligger det sanning i det? Lite sanning skullejagkunna köpa att tex vitaminer föförloras lite, men inte mineraler och i den mängd att man måste köpa massa mer tillskott... eller är jag fel ute?
 
Sv: höt blir näringsfattigare efter nyår?

Läste det där också, eftersom en person "gillade" det på facebook.
Ett rent försäljningsknep. Och ett fult sånt.
 
Sv: höt blir näringsfattigare efter nyår?

Låter som oseriös skrämselpropaganda. Men en stor del av marknaden för tillskott bygger ju på att sälja till osäkra djurägare...
 
Sv: höt blir näringsfattigare efter nyår?

KL
..så himla larvig.

Förr, när man inte hade RIDHUS, vintervilande hästarna. Och kunde då klara sig på "näringsfattigt hö".
NU, när det finns RIDHUS, behöver hästarna dyyyyra tillskott för att kunna klara sig.
 
Sv: höt blir näringsfattigare efter nyår?

Förvånar mig inte. Känner väl till en av de som plockar fram deras tillskott och vet att personen inte är intresserad av höanalyser och såna banala saker, "det behövs inte".
 
Sv: höt blir näringsfattigare efter nyår?

Ridhusen har dessutom vuxit upp :D Undrar om de är frösådda eller sticklingsförökade.. :p

Jag har hört att vitamininnehållet försämras i dåligt lagrat grovfoder. Men att det skulle vara nödvändigt med tillskott.. Nää.
 
Sv: höt blir näringsfattigare efter nyår?

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-foder/jenny_redgard/sjunker-naringen-i-hoet.htm

Enligt ovanstående husdjursagronom kan vitamininnehållet sjunka

"Det är i första hand innehållet av vitaminer som sjunker i hö under lagringsperioden, främst vitamin A. I övrigt kan du räkna med att ditt hö har samma näringsinnehåll under hela stallperioden, under förutsättning att det lagrats rätt och inte angripits av mögel"

Även vitamin E och D kan minska har jag läst någonstans.
Men innehållet av mineraler och spårämnen ska vara detsamma.
 
Sv: höt blir näringsfattigare efter nyår?

Det som spökar är förmodligen att en måttlig proteinbrist ofta börjar visa sig efter nyår. Hästen har alltså haft ett visst proteinunderskott under installningssäsongen (hösten) men detta börjar märkas riktigt mycket efter nyår.
 
Sv: höt blir näringsfattigare efter nyår?

Alltså, jag tvivlar egentligen inte på att vitamininnehållet kan sjunka en aning i lagrat hö. Och det händer väl att jag köper en flarra multivitamin på vårvintern och ger tills den tar slut. Årets flaska blir nog dock inte från Trikem...

Att näringsvärdet skulle sjunka så som han låter det framstå, det tror jag knappast. I så fall ska jag ta och köpa på mig ett par kilo spaghetti och lagra dem ett par år, så har jag den perfekta bantningskuren! För att inte tala om vällagrat vin! :D
 
Sv: höt blir näringsfattigare efter nyår?

Nej då det är helt sant.. Precis när klockan slår 00:00 så förlorar allt hö i Sverige hälften av sitt näringsvärde vilket gör att man måste köpa tillskott för att förhindra att hästen blir dålig och då är det såklart trikem man ska välja.

;)
 
Sv: höt blir näringsfattigare efter nyår?

Jag tror som sagt inte ett dugg på det som står i länken utan tycker den är riktigt fult skrivet. Som om det inte pytsas nog av diverse skit i onödan i stallarna idag.

Det jävliga är ju att folk köper detta. Hittade denna i en facebookgrupp och mååånga där köper det rakt av och ska ge extra av allt nu... aaaahh..
 
Sv: höt blir näringsfattigare efter nyår?

Det jag tycker är riktigt hemskt med det är att även folk som nyligen gått ut från hästgymnasium köper sånt här snack :crazy:.
 
Sv: höt blir näringsfattigare efter nyår?

Kl
Jag blev så full i skratt när jag läste "kvickrot-om hästen själv får välja"
Jag fick för mig att det lät så bekant..Och visst var det så..
http://www.atl.nu/h-st/om-h-sten-sj-lv-f-r-v-lja :rofl:

Det var inte mycket Trikem AB snickrat själv med andra ord.Lite ändrade ord här och där osv så det skulle passa bättre för eget syfte.
http://www.trikem.nu/trikem2012/action.lasso?-response=blogg.lasso&bloggarid=101

Någon som har foderbladet från 2012?
Jag undrar vilken studie det handlar om .Jag hittar den inte.
 
Senast ändrad:
Sv: höt blir näringsfattigare efter nyår?

Kl

Tror inte ett dugg på att det blir näringsfattigare så radikalt mycket..visst om du lagrar ett 1-2 årigt hö så får man räkna med att det varit ett visst förfall, men inte så troligt ens då att hästen plötsligt behöver en massa tillskott per dag om grovfodret varit ok innan..jag skulle snarare oroa mig för mögel och damm i så fall på ett grovfoder som legat lagrat länge. Att ett hö passerar "bäst före datum" och blir så näringsfattigt bara för att efter nyår, vilket nonsens! (vem är ens så korkad att tro det, undrar jag). Det mesta handlar ju om lagringsteknik/förutsättning, hur det behandlas när det slås och tas in, markernas skick och vilket innehåll det ger det man slår..så man kan inte påstå något generellt om allt grovfoder..visst grovfoder är ju liksom värdelöst redan när det tas in..

För hund läste jag på nätet att det skulle komma ut en bok från någon veterinärkår? där bokens innehåll handlar om att vi är på väg att älska ihjäl våra djur via maten..Borde kunna appliceras i detta fall och många fler därtill också.

Faktum är att det är fler djur som lider av överkonsumtion än underkonsumtion av födan, precis som vi i dagens Sverige.. Eller inte bara det, fel sorts konsumtion.

Tror fler behöver sätta sig in i foderkunskap. Snart tycker jag det är som i hundvärlden, där fler och fler "tvingas" öppna upp ögonen pga sjuka djur där man stoppat i dem precis vad som helst.."för att säcken/burken/tillverkaren säger si och så".
Källkritik och grundlig foderkunskap är nåt varje djurägare borde sätta sig in i..Vet man med sig och faktiskt kan kolla fodrets innehåll och kan ge tillräckligt av det som behövs är det lagom, det behöver inte vara svårare än så..men allt för många fodrar med ditt och datt "försäkerhetsskull täcka upp alla behov", men det blir fel då djuret lika gärna kan få daglig dos x 10 mer än nödvändigt..altså blir djuren sjuka i stället pga all välmening.
 
Senast ändrad:
Sv: höt blir näringsfattigare efter nyår?

Alltså, jag tvivlar egentligen inte på att vitamininnehållet kan sjunka en aning i lagrat hö. Och det händer väl att jag köper en flarra multivitamin på vårvintern och ger tills den tar slut. Årets flaska blir nog dock inte från Trikem...

+ 1 på den!
 
Sv: höt blir näringsfattigare efter nyår?

Finns ju en anledning till att man inte kan kommentera inläggen... Lätt att skriva oemotsagd!
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 801
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt hösilage har i år ett lågt srp-värde men har ett bra energi- och mineral-värde. Hästarna äter ca 15 kg hösilage per häst och dag...
Svar
2
· Visningar
1 278
Senast: spaderÄss
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 517
Senast: Lickety
·
Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 183
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp