Bukefalos 28 år!

Sv: homeopati

Det är som med själavandring, tankeläsning hästprateri osv.
Det är väldigt bra för den som säljer det. Till hästen gör det ingen nytta. Alla tester av homeopater har visat att det är rent lurendrejeri.
 
Sv: homeopati

Hahnemans princip var "lika botar lika". Man tar ett ämne som ger samma symptom som tillståndet man vill bota, sedan späder man ut detta ungefär så mycket att det kan finna eller inte finnas några molekyler i en liter vatten. Haneman kände inte till Avogadros tal!
Efter 200 år har fortvarande ingen visat att det fungerar eller hur det skulle kunna fungera.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: homeopati

Det fungerar, får du bara rätt medel och rätt potens så kan det göra underverk..Jag har varit med om egna förvandlingar på både människa o djur...det finns en tråd om det här som är ganska så givande..sök upp den.

SO Hovis....en "burk" homeopatika med ca 300-400 piller kostar ung 50-60 kr....ingen som blir rik eller skinnad på det.

hittade

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=8183499#post8183499
 
Sv: homeopati

Min häst fick hjälp av en homeopat en gång. Hon fick kolik och det var första gången jag var me dom det så jag visste inte vad jag skulle göra. Jag ringde en kompis och hon och hennes moster kom och eftersom veterinären inte hade tid att komma då så hämtade mostern en vän som är homeopat och hon gav min häst några piller med jämna mellanrum. Jag vet inte om det var de som hjälpte, men hon blev bra efter ett par timmar i alla fall.

Vet inte vad jag ska tro om det faktiskt. Min häst kunde ju lika väl ha blivit bra av sig själv, det får jag aldrig veta. Men det verkade lugnande på mig i alla fall när veterinären var upptagen.

Kanske ska tillägga att homeopaten inte ville ersätta veterinären på något sätt, inte jag heller.
 
Senast ändrad:
Sv: homeopati

Inga vetenskapliga studier av homeopati har visat någon effekt. Principen bakom homeopati är att ett medel blir mer kraftfullt ju mer man späder ut det. Det snällaste man kan säga om homeopati blir därför att det, åtminstone om man enbart tittar på biverkningar av medlen i sig, med största sannolikhet inte gör någon skada.
 
Sv: homeopati

Det fungerar, får du bara rätt medel och rätt potens så kan det göra underverk..Jag har varit med om egna förvandlingar på både människa o djur...det finns en tråd om det här som är ganska så givande..sök upp den.

SO Hovis....en "burk" homeopatika med ca 300-400 piller kostar ung 50-60 kr....ingen som blir rik eller skinnad på det.

hittade

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=8183499#post8183499


Det beror väl på hur många burkar man kränger?

Det värsta med homepatikan är att en del har en tendens att sätta så stor tilltro till både medlen och homeopaten att man underlåter att ge hästen veterinärvård när den behöver det.
 
Sv: homeopati

Det är som med själavandring, tankeläsning hästprateri osv.
Det är väldigt bra för den som säljer det. Till hästen gör det ingen nytta. Alla tester av homeopater har visat att det är rent lurendrejeri.
tja, vetenskapen har ju många gånger visat sig långsam i sina försök att motbevisa och bevisa. Tills denna tungrodda maskin av bevisning hunnit med i framsteg, använder jag och många andra oss av homeopatica för att bota symptom på djupet , utan risker för felbehandling eller förgiftning.

Den som vill motbevisa kan alltid lyckas. Det man bevisat är att inga molekyler av ämnet finns kvar i lösningen. Här börjar det bli just mystiskt och spännande. Vätskan läker ändå. Den har kvar en mycket högre vibrerande effekt än det ursprungliga ämnet, tack vare potensering.

Jag kan bidra med X-antal rediga fallbeskrivningar. läkningen som kommit av medlen kan inte bevisas, det viktiga är att djuret eller människan slapp sina plågor.

Vår häst, som exempel. Har fått ett antal kanyler i sina leder i onödan, utan effekt, då han nu är fri från fysiska besvär. Två dagar tog det efter första dosen innan han svarade med total förändring. Vad orsakade mest lidande, vet´s behandling eller min lilla dos vatten med sockerpiller?

Ha, jag är då långt ifrån rik.:rofl: Säljer vidare till inköpspris för att hjälpa folk o fä som mår dåligt. För att det är så fascinerande, och ger sådana makalösa resultat.

Men hur kan man bevisa detta? Man måste ha ett stort antal människor eller djur, med SAMMA kontitution, SAMMA symptom, in till minsta detalj, för att kunna upprepa försöken tills det kan räknas som bevisat.
Att ge Aconitum till två barn mot tandbesvär, medans barn nr två skulle behövt Camomilla funkar inte. det sistnämda skulle inte bli bra och effekten av homeopatica ses som slumpartad!!
 
Sv: homeopati

Det värsta med homepatikan är att en del har en tendens att sätta så stor tilltro till både medlen och homeopaten att man underlåter att ge hästen veterinärvård när den behöver det.
I min värld har jag sökt nya vägar då vetenskapliga metoder visat sig otillräckliga. Då vet inte kan svara på frågor, inte bota min häst och inte se mönster och hjälpa hästen i grunden.
-Då provar jag något som fungerar.
Jag tror inte att många skippar veterinären i första skedet. precis som mänskliga läkare.
Alternativa behandlare får ofta de fall där läkarvetenskapen slagit huvudet i väggen och misslyckats.

Man får uppgiften att laga det som gått sönder gång på gång och problem som dolts av symptombehandling utan helhetssyn.
Och sedan beskyller man behandlaren för att "vilja skinna sjuka männsikor"
De har nog en hjärna att tänka med då de lyfter luren till homeopat eller annat.
Och angående priser.. Min mammas mediciner går på tiotals tusen kronor i kvartalet, om inte månaden, har själv fått lämna säkert hundratals ointelligent tagna blodprover utan rätt diagnos.
pengar flödar i sjukvården. Det vore nog skillnad om vi stod för vårdkostnaderna själva.
Som det är nu kan man göra som du, klaga på allt som kostar. Utan tanke på att den som tar betalt gör ett jobb, ett försök att hjälpa dig till bättre hälsa.
Det är ett ganska otacksamt jobb så man bör vara ganska intresserad och seriös för att ens försöka.

Om man hade hälften så höga krav på sig som läkare mot vad tex. en "hästpratare" har, skulle det gå ett ramaskri av ilska över alla feldiagnoser och ej fungerande behandlingar. Utan tanke på hur svårt det är eg.
 
Sv: homeopati

Om man hade hälften så höga krav på sig som läkare mot vad tex. en "hästpratare" har, skulle det gå ett ramaskri av ilska över alla feldiagnoser och ej fungerande behandlingar. Utan tanke på hur svårt det är eg.

Va? man får ju faktiskt läsa om de fall där läkare gjort fel, och det finns en ansvarsnämnd som granskar sådana fall.

tja, vetenskapen har ju många gånger visat sig långsam i sina försök att motbevisa och bevisa. Tills denna tungrodda maskin av bevisning hunnit med i framsteg, använder jag och många andra oss av homeopatica för att bota symptom på djupet , utan risker för felbehandling eller förgiftning.
Nåja, vetenskapen har haft 200 år på sig med homeopatin, och faktum är att vi förstår läkande bra mycket bättre nu än då. Att visa att någonting som redan finns är verkningsfullt är en ganska enkel process.

Den som vill motbevisa kan alltid lyckas. Det man bevisat är att inga molekyler av ämnet finns kvar i lösningen. Här börjar det bli just mystiskt och spännande. Vätskan läker ändå. Den har kvar en mycket högre vibrerande effekt än det ursprungliga ämnet, tack vare potensering.
Det är det som är det bästa med homeopati, man behöver egentligen inte köpa några tabletter, det räcker med vanligt kranvatten, som ju vid det här laget bör ha varit i kontakt med alla substanser. Eller har vattnet kanske begränsat minne?

Säljer vidare till inköpspris för att hjälpa folk o fä som mår dåligt. För att det är så fascinerande, och ger sådana makalösa resultat.
Aha.

Men hur kan man bevisa detta? Man måste ha ett stort antal människor eller djur, med SAMMA kontitution, SAMMA symptom, in till minsta detalj, för att kunna upprepa försöken tills det kan räknas som bevisat. Att ge Aconitum till två barn mot tandbesvär, medans barn nr två skulle behövt Camomilla funkar inte. det sistnämda skulle inte bli bra och effekten av homeopatica ses som slumpartad!!

Men det räcker med att en person (eller ofta häst) någonsin frisknar till för att en troende homeopat ska få bekräftelse -t det var naturligtvis medlet som hjälpte, i annat fall vore det förstås inte så att homeopatin var verkningslös, det var helt enkelt ett annat ämne som skulle ha spätts ut!
 
Senast ändrad:
Sv: homeopati

Det är klart att man ska inte underskatta betydelsen av placeboeffekten hos troende människor.

Vad gäller vårdkostnader så har jag en privat vårdförsäkring så jag står till viss del för mina eventuella vårdkostnader själv.
Och jag skulle inte bli glad om läkaren erbjöd mig vatten som bot när jag blir sjuk.

Jag klagar inte över att det kostar utan i första hand över att det finns folk som flummar med sånt här på sjuka djur och i andra hand på att det profiteras över detta flumm.
 
Sv: homeopati

För det mesta så använder man aldrig mer än ett medel i taget...kanske 2...En del är så ivriga att nedvärdera homeopatin så t om kostnaden dissas , då den är nästan gratis.
Utbildade homeopater tar ju mera betalt, dom har ju en dyr utbildning i ryggen...skulle då som inte få ta betalt som alla andra med midicinska utbildningar ? Verkning av en fot kostar ju MINST 50 kr..ung som en burk homeopatika du har en månad om du tar 3 doser om dagen . Oj oj vad skinnad folk blir. :D

Tex du som hovis kunde rekommendera hepar sulfur för hovbölder. Du kan hjälpa med dålig horntillväxt, dålig hornkvalite...du skulle prova så fick du se.
Jag har fått till ganska många hästar som har ständiga hovsprickor o problem med hovarna. Jag hade en häst vars "balle" och en längsgående öppen hovspricka gjorde att det satt löst alltihopa, alla var övertygade om att den delen skulle dö och vi skulle få ta bort delen och bygga upp en "ny" del...både hovis o vet.. Hästen vann lopp snart efter.
Ingen trodde på simsalabim....mer än jag o hästen :D
 
Sv: homeopati

Delvis KL
50-60 spänn? För ett par år sedan var de en gubbe (som användes bla mycke inom galopppen) som försökte sälja piller till mig för 600:-. Dessa skulle bota benhinneinflamationen som han sa hästen hade(stämde inte), vila var INTE nåt som hjälpte enligt honom... Så min erfarenhet av homeopati är inte bra!
 
Sv: homeopati

Att ge Aconitum till två barn mot tandbesvär, medans barn nr två skulle behövt Camomilla funkar inte. det sistnämda skulle inte bli bra och effekten av homeopatica ses som slumpartad!!

Aconitum, alltså stormhatt? Det är ju giftigt, innehåller blåsyra.:crazy: Skulle aldrig ge det till mina barn, har de tandvärk så är tandläkaren den rätta adressen.
 
Sv: homeopati

För det mesta så använder man aldrig mer än ett medel i taget...kanske 2...En del är så ivriga att nedvärdera homeopatin så t om kostnaden dissas , då den är nästan gratis.
Utbildade homeopater tar ju mera betalt, dom har ju en dyr utbildning i ryggen...skulle då som inte få ta betalt som alla andra med midicinska utbildningar ? Verkning av en fot kostar ju MINST 50 kr..ung som en burk homeopatika du har en månad om du tar 3 doser om dagen . Oj oj vad skinnad folk blir. :D

Tex du som hovis kunde rekommendera hepar sulfur för hovbölder. Du kan hjälpa med dålig horntillväxt, dålig hornkvalite...du skulle prova så fick du se.
Jag har fått till ganska många hästar som har ständiga hovsprickor o problem med hovarna. Jag hade en häst vars "balle" och en längsgående öppen hovspricka gjorde att det satt löst alltihopa, alla var övertygade om att den delen skulle dö och vi skulle få ta bort delen och bygga upp en "ny" del...både hovis o vet.. Hästen vann lopp snart efter.
Ingen trodde på simsalabim....mer än jag o hästen :D


Att verka en hov kostar iofs ca: 100 kr men då kan jag lova att den är verkad och inte bara potenterad.

Om jag som hovslagare skulle behöva hepar sulfur för att bota en hov så skulle jag byta jobb.
Jag har hittills inte gått bet på att ordna hovsprickor, dålig tillväxt, eller dålig hovkvalitet på en enda häst och det har jag gjort med en sund och balanserad verkning.

För övrigt så finns det inga längsgående "hovsprickor", dom heter "hovklyftor" och är ett av dom banalaste enklaste problemen som man ställs inför som hovslagare, Om någon som kallar sig för hovslagare trott att du skulle få ta bort en häst pga en hovklyfta så borde du kolla kunskapsnivån på dom du släpper loss på din häst.
Det behövs inget simsalabim utan bara vanlig yrkeskunskap.
 
Sv: homeopati

Nu blir jag lite putt faktiskt för vi har en av sveriges absolut bästa hovslagare här....ingen har sagt att jag skulle ta bort hästen utan att jag skulle få ta bort DELEN som alla trodde skulle "dö".

Har du hört talas om Hilmer Haglund ( det borde du gjort om du är så himla duktig)? Det finns banne mig INGEN som slår honom på fingrarna när det gäller hovvård/slageri.
 
Sv: homeopati

...så du har aldrig varit med om att en del av hoven kan dö? Att man får bygga upp en "ny hov" under tillväxtprocessen? Kanske dags för dig att få lite mera erfarenheter om det då...

JAG är ingen hovslagare, men jag anlitar såna som ÄR det.

Jag har under mina 30 år inom travet träffat på en hel del hovisar...gemensamt för SAMTLIGA är att DOM är bäst...alla andra är mindre vetande....Facit talar om VEM som är duktig....många idioter har visat upp sig.
 
Senast ändrad:
Sv: homeopati

Jag läste för fort och förstod dig som du skulle få ta bort hästen.
Men vad menar du att homeopatikan gjorde rent konkret?
Limmade ihop klyftan?
 
Sv: homeopati

...så du har aldrig varit med om att en del av hoven kan dö? Att man får bygga upp en "ny hov" under tillväxtprocessen? Kanske dags för dig att få lite mera erfarenheter om det då...

JAG är ingen hovslagare, men jag anlitar såna som ÄR det.

Jag har under mina 30 år inom travet träffat på en hel del hovisar...gemensamt för SAMTLIGA är att DOM är bäst...alla andra är mindre vetande....Facit talar om VEM som är duktig....många idioter har visat upp sig.

Just detta har jag mycket erfarenheter av.
Hur långt ner på hoven menar du att vägghornet lever?

Jag brukar inte klanka ner på mina kollegor tvärtom så tycker jag resultaten får tala för sig självt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
625
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: jemeni
·
Hästvård Glanssprayen går åt som smör här hemma. Funderar på att testa denna? Eller vad använder ni vars hästar har tjocka svansar och långa...
2
Svar
25
· Visningar
1 769
Senast: Fiorano
·
Trädgård & Växter Jag har libbsticka i trädgården som dessutom frösår sig generöst. Men jag har ingen aning om hur man använder libbsticka. Det har aldrig...
Svar
18
· Visningar
577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp