Bukefalos 28 år!

Homofobi i stall

VanillaCoke

Trådstartare
Jag håller till i två olika stall. Det ena stallet ägs av ett medelålders gift par och de äger också alla hästarna där. Jag är främst där för att hjälpa till att få ordning på en envis liten ponny, och jag är också den enda utomstående som regelbundet håller till i stallet.

Jag har alltid kommit bra överens med ägarna till detta stall, även om jag innerst inne alltid känt mig ganska obekväm tillsammans med mannen. Jag har aldrig kunnat sätta fingret på vad det är, men av någon anledning har jag hela tiden tyckt att han varit lite obehaglig.

Igår var jag i stallet hela dagen och allt var jättetrevligt. Vi hjälptes åt att fixa i ordning den nya hästhagen och jag kvinnan i familjen gav mig massor av tips angående ponnyn och hur jag kan förbättra min ridning, m.m. Det var en kanondag, ända tills vi gick in och fikade. Ett samtalsämne ledde till att vi kom att nämna x och x. Dessa två råkar dessutom vara homosexuella, varpå mannen i familjen vräker ur sig: "Alla ska vara i fel hål och peta nuförtiden".

Att höra detta var som att få ett knytnävsslag i mellangärdet. Jag är själv homosexuell och jag blev så fruktansvärt ledsen. Jag sa ingenting då, jag blev så chockad, men jag grät hela kvällen när jag kom hem.

I morgon ska jag vara med den här mannen hela dagen och jag har ont i magen inför det nu... :crazy:

Hur sjutton hanterar man homofobi i stall, när det dessutom är personen som äger allting som är homofoben? I det andra stallet är det inte alls så, där är alla väldigt öppensinnade och utöver mig så har vi ett homosexuellt par i stallet...
 
Sv: Homofobi i stall

Jag tycker att du kan ju tänka att sexuell läggning har ju bara betydelse om man vill ligga med personen. Tar mannen upp det igen kan du ju säga det åt honom och framhålla att du inte är intresserad av hans åsikter om hur personer har/ska ha sex...
 
Sv: Homofobi i stall

När jag jobbade med en homofob ("det är okej så länge de inte stöter på mig"-varianten) gjorde jag en fuling och såg till att nämna i förbifarten att jag skulle träffa en av mina bästa kompisar och hans pojkvän. Det fick honom att tänka till och jag behövde aldrig mer höra några kommentarer om att grannarna till arbetsplatsen var två män som var ett par (:eek:).

Nu hade jag dock lite enklare för mig eftersom jag slapp försvara mig själv...
 
Sv: Homofobi i stall

Jag är också homosexuell, och hur många gånger har man inte fått höra de där kommentarerna på jobbet etc. (nej, de vet inte om att jag är det).
Det var mer på mitt förra jobb, men på mitt nya har jag hört det med.

Jag blir så förbannad, men är för feg för att ställa mig upp och säga nåt. Brukar mest försöka skita i det och tycka synd om folk som är så trångsynta...
De kan lixom inte ens tänka sig att någon i samma rum kan vara gay, för det är ju bara "dom där andra" som är det... suck!

MEN, jag längtar efter den dagen min flickvän kommer och möter mig på jobbet och jag kan kyssa henne innan vi går iväg hand i hand, och se deras miner!
Nu är jag ju singel då... men iaf :D

Känns inte "lönt" att outa sig heller när man inte har nån partner, men det är ju lite tråkigt också att inte kunna prata om tjejen man dejtar, snyggingen man såg på stan eller knäppa saker ens ex gjorde etc - som alla andra kan göra hur som helst...

I några stall så har jag berättat det, för då var jag tillsammans med min flickvän, och det var inga problem! Minns dock inte hur det kom på tal, men på nåt sätt så gjorde det de, haha. Såklart vet ju en del andra också om det, men ja, det är svårt när man kommer till nya ställen hur man ska göra.

Så ja, försök bara att strunta i honom. Pratar han om det konstant så säg bara nåt i stil med att du inte tycker det är fel att vara homosexuell och att du inte vill höra hans åsikter om det. Det borde ju räcka...
 
Senast ändrad:
Sv: Homofobi i stall

Jag hade nog markerat med att säga att var och en har frihet att välja vem man vill leva med och ha sex med. Om detta inte har effekt så måste du nog bestämma för dig om du vill 'mörka' och stå ut eller tala om att du själv är homosexuell och fråga om detta påverkar er relation på ngt vis. Många människor med fördomar skiljer ju på dem som man känner - som är ok - och de som man inte känner som inte är ok...min far som är över 80 har inget problem med sina irakiska grannar t ex men i övrigt har han åsikter om invandrare som jag jag alltid markerar mot när de kommer på tal...grannarna gillar honom skarpt och de kommer bra överens!
 
Sv: Homofobi i stall

Jag vet inte om jag har så mycket konkreta råd att komma med. Men jag vill iaf skicka dig en stor peppkram!

Jag förstår att det måste kännas väldigt jobbigt. Jag som kommer från en större stad och har mamma som varit sjuksyster(ett av få yrken det tidigt fanns öpet homosexuella män i Sverige) och har pluggat estetiska ämnen och umgåtts i såna kretsar finner har stött på så mycket öppen homosexualitet och bisexualitet redan innan det blev iaf så pass accepterat som det är idag.
För mig är det inget jag ens reflekterar över om någon är gay eller bi.
Men jag märker ju då och då bland människor man kommer i kontakt med på andra ställen kan ha en annan mer inskränkt syn.
Jag är själv inte gay. Men jag har nära vänner som är bi eller gay. Och jag blir ledsen då jag stöter å den där attityden. Iom att jag själv inte är en av de som de har fördomar mot kan jag ta argumentationer med dem ibland.
Jag upplever precis som Ridinglady säger att de på något vis skiljer på de de känner och andra.

De lite äldre eller de som av olika skäl är lite låsta är ju ofta det pga bristande utbildning och socialicerande. De har levt lite skyddad verkstad jämfört med många av de som är öppnare.
Jag brukar försöka se det så. De vet helt enkelt inte bättre. Det gör inte deras åsikter ok. Men de fattar inte bättre.

Min pappa är tex från en liten by i Norrland. Han flyttade ju rätt tidigt och utbildade sig etc. Han har inte den mentalteten, är inte låst eller dömande.
Men när vi är hos släkten där kan man ju stöta på den.
Nu har det flyttat in några öppet homosexuella i byn. Och då de är i serviceyrken så möter de ju människorna och gradvis tycker jag tonen ändrats något. Man har insett att de inte är så märkliga trots allt.
Min farmor har tex bott i Stockholm och lite varstans. Hon har rest mycket med. Hon har en mycket öppen attityd. Medans hennes släkt i samma ålder som bara bott där uppe är lite mer låsta.
Det gäller även invandrare. Nu har det flyttat in en del invandrare som ser osvenska ut, inte bara engelska eller likn. Och då har man där också börjat inse att de är trevliga de med.

Det man inte vet något om kan vara skrämmande.

Igen: Stor kram!
 
Sv: Homofobi i stall

Håller med! Stor styrkekram till TS och Cambodia. Blir ledsen in i själen av medmänniskors trångsynthet. Fast de flesta människor m fördomar är rädda människor som lever i en liten trång värld där allt man inte är van vid skrämmer. Klen tröst ...men man får försöks behålla tron på att många kan omvärdera när det de är rädda för blir en person som man känner och tycker om!
 
Sv: Homofobi i stall

Jag kan inte sätta mig in i situationen att få höra något sådant som homosexuell, men jag tänker att han kan få en helt annan syn på homosexuella om du på något snyggt sätt kan framföra att du är homosexuell. Jag tänker att homofobi oftast beror på rädsla för att de helt enkelt inte känner någon hbtq. Många homofober har dessutom samma tendens som främlingsfientliga, "jag tycker inte om invandrare, men Hassan är helt okej" och om de helt plötsligt blir "jag tycker inte om invandrare, men jag tycker Hassan, Ian, Murat, Nikita, Hamid och Berat är helt okej" så tappar det liksom sitt syfte.
 
Sv: Homofobi i stall

Min tanke var att han reagerade på att alla ska ha analsex nuförtiden. Inte att han bara syftade på homosexuella.

Men det är ju ingen ide att ta allt personligt. Jag är övertygad om att alla tänker skit om någon på något sätt. Säkert du med även om det kanske inte handlar om sex.
 
Sv: Homofobi i stall

Min tanke var att han reagerade på att alla ska ha analsex nuförtiden. Inte att han bara syftade på homosexuella.

Men det är ju ingen ide att ta allt personligt. Jag är övertygad om att alla tänker skit om någon på något sätt. Säkert du med även om det kanske inte handlar om sex.

Så tänkte jag också.

Till TS
Sen kan man faktiskt ogilla homosexualitet utan att för den skull vara homofob så det så!
Å de människorna som inte känner som du måste väl få känna som de gör?

Jag tex kan inte ens i min vildaste fantasi förstå hur ngn kan vilja vara tillsammans med ngn av samma kön men för det är jag inte homofob.
 
Sv: Homofobi i stall

Vad man kan och inte kan föreställa sig är var och ens ensak, men även om man inte själv kan tänka sig att ha sex med en person av samma kön så innebär det inte att man kan ta sig rätten att uttrycka förakt för de som som har det. Jag tycket att vi har ett ansvar att uppföra oss anständigt mot varandra och i det ligger att vara varliga med hur vi yttrar oss så att vi inte sårar varandra i onödan. Mannen i TS fall kanske inte menade så mkt med vad han sa men det gjorde TS jätteledsen ...
 
Senast ändrad:
Sv: Homofobi i stall

Brukar säga att:
"kärlek är vackert oavsett vem man älskar. Bara parterna i ett förhållande är jämbördiga och frivilliga".

"Hur du (gubben i stallet) ser ut när du k***lar med din fru är ingenting som JAG vill föreställa mig :yuck: Överlag brukar jag inte föreställa mig andras lekar i sängen..."

Hade själv aldrig velat befinna mig i sådana personers närhet. Om du inte har ambitionen att förändra deras attityder så byt stall. Och sätt åt honom ordentligt först.
 
Sv: Homofobi i stall

Jag håller med dej till 1 000 %

Jag hade många underbara homo och bi vänner under 80-talet i Stockholm och kom som av en slump senare jobba med testning av HIV när dom testerna sen kom.

Vilket var så otroligt fruktansvärt :cry:

Tyvärr är mina föräldrar obotligt inskränkta i deras syn på HBTQ och invandrare :mad:

Bor numera som tur är 40 mil därifrån så jag slipper deras dagliga tiaror om alla dessa "hemska" människor :mad:

Lägger på telefonen när dom börjar tjata så det har dom minskat med att göra. Dock blir det nästan det enda samtalsämnet när vi besöker dom...

Och nej, jag är inte HBTQ utan vanlig "tråkig" medelålders tant boende med en mycket kär pojkvän ;)
 
Sv: Homofobi i stall

Jag jobbar massor med makt och norm. Det är ett ständigt återkommande tema inom alla inriktningar.

Spelar ingen roll om vi pratar funktionsnedsättning, någon specifik sexuell lägggning, någon specifik religion... Det är sak samma.

Enklast är att (artigt) fråga - Vad menar du med kommentar X
/ Hur tänker du då?


Största majoriteten av kommentarerna folk vräker ur sig är sällan medvetet riktade för att förolämpa, även om det blir resultatet.

Om du blir arg kommer personen (vanligen) bli defensiv. Om du frågar lugnt kommer personen (vanligen) haja till och bli tvungen att konkretisera det som just sagts.
 
Senast ändrad:
Sv: Homofobi i stall

Jag är inte homosexuell och skiter fullständigt i om andra är det. Jag undrar också; varför anser många homo att de "ska komma ut"? Vad har andra med det att göra? Om någon i en "fel" situation berättar det för mig eller berättar det bara för att, anser jag att det är mer information om den personen än vad jag behöver ha. Varför måste man tala om det? Jag har uppfattningen att många homosexuella sätter sin sexuella läggning före människan, de är först homo sedan människa. Varför? ps Jag undrar av intresse eftersom det är en tråd om detta, inte för att vara dum.

Folk slänger ur sig saker hur som helst, många gånger utan att egentligen ha en grundad tanke. Vill du inte ha sex med personen hade jag hållt tyst. Man får välja sina slag. Jag själv lider av anorexi sedan 35 år. För det mesta har jag det under kontroll men jag vet att det finns där hela tiden och kan ta överhand om jag inte passar mig. Ibland kommer det dumma kommentarer från personer i min omgivning just om ätstörningar. Men i vissa lägen väljer jag att bara säga ja och nä där det passar eftersom jag känner att om jag berättar något så går det ändå inte in hos den personen. Så därför väljer jag att låta det vara.
 
Sv: Homofobi i stall

Personligen är jag fullkomligt ointresserad av folks sexuella läggning, så länge som jag inte är intresserad av den personen själv då är det ju bra att veta om man ens är rätt sort :).
 
Sv: Homofobi i stall

Jag kan inte sätta mig in i situationen att få höra något sådant som homosexuell, men jag tänker att han kan få en helt annan syn på homosexuella om du på något snyggt sätt kan framföra att du är homosexuell. Jag tänker att homofobi oftast beror på rädsla för att de helt enkelt inte känner någon hbtq. Många homofober har dessutom samma tendens som främlingsfientliga, "jag tycker inte om invandrare, men Hassan är helt okej" och om de helt plötsligt blir "jag tycker inte om invandrare, men jag tycker Hassan, Ian, Murat, Nikita, Hamid och Berat är helt okej" så tappar det liksom sitt syfte.

En bra liknelse. Jag räknar mig inte som invandrare eftersom att jag är född här, många tvekar dock på mitt utseende om jag har utländskt blod eller ej. Jag är även muslim och det "syns" ju bara i de perioder då jag har haft sjal.
Jag känner igen mig i det Ts beskriver och det går nog att direkt överföra till bla invandrare.
Ibland när jag hör tråkiga kommentarer så är jag glad att de inte har insett att jag både är muslim och har utländskt påbrå, lättad över att slippa en pinsam situation eller en debatt jag inte orkar ta, även om jag kokar inombords.
Men lika ofta så är jag på det andra humöret och missar då inte ett tillfälle att påpeka vem/vad jag är::sneaky:

Den senaste incidentet var när jag hade ett trevligt samtal med en hovslagare, vi talade rent almänt om attityder, respekt för våra medmänniskor, tolerans mot grillande grannar etc etc och var överens om det mesta, jag tyckte att det var en trevlig man ända fram tills att han rundar av det hela med att säga -Ja men det är ju inte så konstigt om vi inte kan hålla sams när alla jävla Ali Babas inte ens tolererar att man ritar en teckning av en död pedofil! ...
Fram tills denna mening så hade vi inte varit i närheten av att prata om varesig invandring el muslimer men han var bara tvungen att klämma in det.

Till Ts har jag inte något råd eftersom att man själv måste känna vad man är redo för. Men jag brukar passa på att rätt tidigt ge små hintar om vem/vad jag är, och försöker leva efter tanken att jag skall vara en ambassadör för mig själv. Mina, svenska icke muslimska vänner får ofta höra kommentarer som att - Jag skulle aldrig tro att hon var muslim om jag inte visste det. Underförstått att jag är godkänd.. Då vet dom inte att jag är en praktiserande muslim som ber fastar etc.

Lycka till Ts och omge dig med människor som ger dig god energi:)
 
Sv: Homofobi i stall

Det finns givetvis situationer där det är fullkomligt ointressant och irrelevant vilken sexuell läggning en person har. Ett exempel är väl om man är med i samman ridgrupp och allt kretsar kring hästarna och träningen. Som ryttare - och för hästen - spelar det givetvis ingen roll om man är hetro eller homo.

MEN

i samma stund som man lämnar den situationen och t ex börjar prata om vad man ska göra i helgen ska väl den som lever med en person av samma kön lika naturligt kunna få prata om sin partner som den som lever i med en person av motsatt kön. Och om man har en partner på läktaren ska väl en tjej kunna ge sin tjej en puss när hon har suttit av hästen likaväl som tjejen på hästen bredvid kan ge sin kille en puss om hon så vill .... Allt utan fördömande blickar eller kommenterar från övriga ...
 
Sv: Homofobi i stall

Så tänkte jag också.

Till TS
Sen kan man faktiskt ogilla homosexualitet utan att för den skull vara homofob så det så!
Å de människorna som inte känner som du måste väl få känna som de gör?

Jag tex kan inte ens i min vildaste fantasi förstå hur ngn kan vilja vara tillsammans med ngn av samma kön men för det är jag inte homofob.

Jag hoppas att jag missförstod dig nu. Det är ju skillnad på att inte vara homosexuell och att ogilla homosexualitet. Ge mig en anledning till att ogilla någon annans sexuella läggning?



Anledningen till att homosexuella pratar om att komma ut är just för att det fortfarande är så otroligt laddat att berätta att man inte är hetero. Om det inte var någon som höjde ögonbrynen åt det skulle det heller inte vara något man behövde samla kraft för att över huvud taget våga tala om. Eftersom sex, kärlek och relationer är något som väldigt ofta kommer på tal i olika situationer är det såklart astungt att känna att man inte kan delta i samtalsämnet eftersom man riskerar att betraktas som konstig eller rentav äcklig då.
 
Sv: Homofobi i stall

Är för trött för att skriva nåt vettigt, men du satte huvudet på spiken!
Och du med lilstar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
932
Senast: Sansko
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 464
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 413
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
4 919
Senast: tinkerlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp