Bukefalos 28 år!

Homofobi i stall

Sv: Homofobi i stall

Menar du att villaägare av hänsyn till denna känsla hos mig borde undvika att prata om att de är villaägare med mig så länge det rimligtvis kan undvikas?

Jag anser ju då att det kan man hoppa över på de möten där det privata inte hör hemma.
Det hamnar i samma privata påse som den sexuella läggningen.
Tillsammans med julgardinerna och senaste semesterresan.
 
Sv: Homofobi i stall

Eller ofrivillig barnlöshet

Precis.
Så därför kan den där "Ulrika" skippa att vifta med sina 3 barn på ett möte där det privata inte hör hemma.
"Ulrika" behöver inte alls vifta med sin kärnfamilj i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
 
Sv: Homofobi i stall

Genom att öppna munnen och komma ut har man uppnått syftet
Har man verkligen det? Om det behövs så lite, hur kan det då vara så svårt?
Min tanke är att visst kan finnas goda sätt som leder till det du pratar om men jag kan lika väl tänka mig att det inte leder någon vart. Borde inte gayrörelsen vara tillräckligt stark för att klara att det inte är helt konsensus i den här frågan, utan att man för den skull betraktas som homofob och motståndare? Jag som feminist kan tänka att det finns ganska många tillfällen då feminister representerar oss på ett sätt som jag inte uppskattar. Jag tycker att det tyder på en styrka att man kan diskutera nyanserat om hur man bäst visar vem man är. En diskussion som jag har uppfattat inom gayrörelsen är exempelvis ett ifrågasättande av heterofierandet i förhållanden, dvs att samkönade förhållanden normaliseras genom att de framställs så heterolikt som möjligt.
 
Sv: Homofobi i stall

Det direkta syftet med att komma ut alltså. Som inte är att förändra hela samhället på en gång. Att komma ut behöver inte leda någon mer vart än att omgivningen vet om att man inte är hetero (= syftet).

Jag tror inte det hjälper gayrörelsen ett jäkla dugg att problematisera och ifrågasätt komma ut-praktiken på det här sättet. Det är rent ifrågasättande av valet att över huvud taget visa att man inte är hetero. Då har vi backat en sisådär 30 år.
 
Sv: Homofobi i stall

Kritik mot heterofiering/white picket fence gay/homonormativitet handlar f ö absolut inte om att skuldbelägga enskilda bi-/homosexuella. Snarare är det något som omgivningen producerar, dvs en konsekvens av heteronormen.
 
Sv: Homofobi i stall

Har man verkligen det? Om det behövs så lite, hur kan det då vara så svårt?

Förvisso är det en bra fråga du ställer - hur kan det vara så svårt att säga en liten sak? Men det är det det är. Det är det som gör att man i varje ny grupp funderar om man ska undvika alla samtalsämnen som kan visa på att man inte är hetero, eller om man ska lägga in det i samtalet och riskera att få trista reaktioner. Det är också det som gör att min dejt inte ens har vågat berätta för sin familj hur det ligger till. Och han kan inte ens förklara varför eller ens våga när hans bror ställer honom mot väggen. Istället väljer han att vara singel i sju år för att undvika problemet...

Man kan tro att Sverige idag rycker på axlarna över vem som är ihop med vem eller vem som ligger med vem. Så är det dock inte när det kommer till kritan.
 
Sv: Homofobi i stall

Men vilken anpassning kräver någon annans sexuella orientering? Jag kommer inte på något alls. Möjligen kan det kräva ett uns av flexibilitet i samband med mycket konventionella middagar med bordsplacering, det är det enda jag kan komma på.

Alltså Petruska, ibland älskar jag dig än mer än annars. Vilken galet skön reflektion. Och så sann!
 
Sv: Homofobi i stall

Jag anser ju då att det kan man hoppa över på de möten där det privata inte hör hemma.
Det hamnar i samma privata påse som den sexuella läggningen.
Tillsammans med julgardinerna och senaste semesterresan.

Jag har också varit med om att det flamsas på möten, men är inte grundfrågan i den hör tråden huruvida man får/bör/ska kunna prata om att man är ickehetero i de samtal med lagom ytliga bekantskaper där det privata får diskuteras? Typ vid ett fikabord eller i ett väntrum någonstans.
 
Sv: Homofobi i stall

.... men är inte grundfrågan i den hör tråden huruvida man får/bör/ska kunna prata om att man är ickehetero i de samtal med lagom ytliga bekantskaper där det privata får diskuteras? Typ vid ett fikabord eller i ett väntrum någonstans.

Det är två olika diskussioner.

Den ena diskussionen handlar om att komma ut på ett möte där alla presenterar sig med bara namn och funktion på mötet utom en som lägger till att den är homosexuell.

Den andra diskussionen är om omgivningen skall skonas vid normalt småprat.

Jag har åsikten att privat ligger i en påse och att arbete och möten i en annan påse.
I den privata påsen med småprat ligger att komma ut tillsammans med gardiner, hundar, ungar och senaste semesterresan.
I arbetspåsen eller mötespåsen ingår inget av dessa.

Trani m.fl. anser att komma ut är så viktigt att det hör hemma även i arbetspåsen och mötespåsen.

Och det har vi nu diskuterat ett tag.
 
Sv: Homofobi i stall

:love::love::love:

Synd att vi inte kan gifta oss! :-D

Och ha ett bröllop utan heterosexuellt orienterad bordsplacering!
 
Sv: Homofobi i stall

Jonaz är helt underbar.

Det finns mycket att lära av honom när det gäller att vara socialt kompetent utan att ge avkall på vem man själv är.
Jag har ofta honom som förebild.

Han är så klok och vänlig.
 
Sv: Homofobi i stall

Jag har också varit med om att det flamsas på möten, men är inte grundfrågan i den hör tråden huruvida man får/bör/ska kunna prata om att man är ickehetero i de samtal med lagom ytliga bekantskaper där det privata får diskuteras? Typ vid ett fikabord eller i ett väntrum någonstans.

Som jag ser det så handlar grundfrågan om vem som har tolkningsföreträde i frågan om när och hur det "passar sig" att komma ut. Omgivningen eller personen som kommer ut (eller väljer att inte göra det).
 
Sv: Homofobi i stall

Egentligen OT, men jag har funderat en hel del på hur det kommer sig att så många mänskor jag möter i hästsammanhang har en helt annan syn än jag i så många frågor. Med annan syn menar jag att jag känner mig väldigt radikal, både politisk och på andra plan, i jämförelse med typ alla stallkamrater jag någonsin haft. Det kommer främlingsfientliga, homofientliga och antifeministiska åsikter både här och där. Varför är det så?

Antar att det helt enkelt beror på att jag i hästvärlden träffar andra mänskor än dem jag omger mig med till vardags, och som jag själv valt. Min vänkrets har på det stora hela samma åsikter som jag. Inte i detalj - men jag har helt enkelt få eller inga homofoba eller främlingsfientliga vänner.

F.Ö: Enl. min mening är kommentaren i TS originalinlägg helt klart homofobisk, och jag skulle också få ont i magen av den.
 
Sv: Homofobi i stall

Jonaz är helt underbar.

Det finns mycket att lära av honom när det gäller att vara socialt kompetent utan att ge avkall på vem man själv är.
Jag har ofta honom som förebild.

Han är så klok och vänlig.

I_U, det här är en av de finaste komplimanger jag någonsin fått! Jag har läst flera gånger och blir så glad i hjärtat. Det är ju precis så jag vill uppfattas och mitt sätt att bidra till en bättre värld. Tack :love: :love:
 
Sv: Homofobi i stall

Du bidrar definitivt till att världen blir en bättre plats att leva på.
Jag antar att det ibland frestar på ditt tålamod.
Men du lyckas verkligen.
 
Sv: Homofobi i stall

Det var en retorisk fråga... Det är klart jag förstår att det är svårt och viktigt att komma ut. Det jag vände mig emot var påståendet att om man outar sig det första man gör så är allt löst. Jag tycker också att det varit svårt att få klarhet i tråden om vad man vill få gruppen till. Antingen är argumentet att omgivningen i princip inte behöver ta hänsyn eftersom andras sexualitet inte spelar nån roll. Eller så säger man det för sin egen skull, vilket verkar som en rätt underlig kommunikativ handling om man inte vill kommunicera något. Alternativt vill man faktiskt att omgivningen ska ta hänsyn. Då verkar det isf vara respektfullt att kolla av stämningen i en grupp innan man förutsätter att alla kommer att behandla en som hetero och vara väldigt hetero. Jag tycker att det handlar om vilket utrymme man väljer att ta i en grupp där ens sexualitet kommer att spela en ytterst liten roll, tex i ett tillfälligt jobbsammanhang. Väldigt många människor har särskilda premisser som är viktiga för dem idag, ur mitt perspektiv är sexualitet bara en bland många och förmodligen inte den viktigaste att snabbt outa för att få ett bra samspel.
 
Sv: Homofobi i stall

Nu fattar jag nog hur du menar.

Mitt spontansvar är nämligen att jag inte vill "få gruppen till" något. Men nu när du utvecklar det skulle jag kunna säga att det jag vill få gruppen till genom att komma ut - i den bästa av världar - skulle vara att slippa inkluderas i det heteronormativa förgivettagandet. Dvs att gruppen beter sig så att jag slipper det.

Jag har aldrig i hela mitt liv ingått i någon grupp där sexuell orientering spelar så liten roll att det förgivettagandet inte är närvarande. Men det har hänt att jag har lyckats undvika att omfattas av det - genom mycket målmedvetet och strategiskt outande vid de situationer då jag funnit det lämpligt. Skulle jag ha frågat heterosexuella hur de tycker att jag skulle göra, tror jag faktiskt inte att jag någonsin skulle ha lyckats komma ens i närheten av att undslippa att inkluderas bland de heterosexuella.

Och det är bättre för samspelet om jag slipper lägga kraft på att förhålla mig till att bli inkluderad i ett normativt mönster som jag vantrivs med.

Men du har helt rätt i att det aldrig räcker att outa sig en gång. Så enkelt är det inte att undkomma det där.
 
Sv: Homofobi i stall

Knapplån

Jag förstår I_U:s inställning. Hur många gånger har jag inte suttit på möten och önskat att de kunde handla om sak och inte person. Jag skulle också vilja att mötestid inte upptogs av privatsnack oavsett vad det gäller. Och att folks sympatier och antipatier inte avspeglades så mycket i arbetet.

Men jag minns när jag ville bli jurist. Jag jobbade med en underbar man. Kunnig, påläst och den bästa lyssnaren jag mött. När jag jobbade med honom var jag superwoman. Effektiv och saklig. Han samlade ihop mig när jag visade mina rättshaveristtendenser. Jag vill vara den människa jag var när jag jobbade med honom. Vårt samarbete tog slut, eftersom jag ville jobba med honom hellre än jag ville knulla honom. Jag tog inte reda på vem han gillade.

En dag drog vi rättsfall för en större grupp människor. Nästan hela auditoriet var trollbundna. Det var ett av mina topp tio på jobbet ögonblick. Sedan blev det frågestund. Då beslöt Apberget (aka alfa-hanarna) att det var dags att cirkla med vagnarna och rädda de personliga maktpositionerna. Och de var beredda att göra det på bekostnad av företaget. Frågorna blev slipprigare och slipprigare. Min arbetskamrat var bög. Och till slut handlade allt om det. Jag blev så paff att jag inte fann mig tillräckligt fort att försvara honom.

Företaget gick miste om allt arbete vi lagt ned och kanske tom ett framtida radarpar. Jag gick miste om en arbetskamrat som lyfte mig och som kanske hade kunnat bli en vän. Men den största förlusten gjorde min arbetskamrat.

Att jag inte försvarade min arbetskamrat är en av de två saker jag skäms mest för av allt jag gjort. Hade han ställt sig upp i början av projektet och sagt att han var bög hade Apberget haft mindre ammunition och jag hade haft mer pansar (Jag VET att det inte var hans ansvar). Det hade tagit tio sekunder. Tio mycket väl spenderade sekunder.
 
Sv: Homofobi i stall

"Apberget".. underbar beskrivning :) ..man blir så :banghead: av sånt här.

Har inte just någonting mer att tillägga mer än att skicka pepp och styrka till TS och alla hbt-personer som dagligen får stå ut med fördomar.
Jag kan inte låta bli att undra över hur många homosexuella jag mött i vardagen som jag inte vetat om varit det. Som kanske inte vågat berätta för mig när vi jobbat tillsammans och jag nämnt något om min man, kanske de låtsas vara singlar istället för att berätta om sitt liv.
Hemsk tanke faktiskt, att inte kunna skylta om sin kärlek som vilken hetero som helst, usch!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
932
Senast: Sansko
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 465
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 413
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
4 919
Senast: tinkerlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp