Bukefalos 28 år!

Honkatt markera revir?

Megs

Trådstartare
Har en honkatta på 2 år som nyligen (ca 2 månader) börjat kissa inne, detta har hon inte gjort tidigare.
Naturligtvis är jag medveten om att det är något som kattan inte är nöjd med och min första tanke var kattungen vi skaffade för 4 månader sedan, tanke nr 2 var att vi skaffade en ny toa + ny sorts sand till dem (hade innan en öppen, har nu en övertäckt med lucka) och tanke 3 att hon saknar min kompis som jag förrut bodde ihop med (kompis flyttade ut för 6 mån sen. Kattan, trots att hon eg är min, avgudar denna kompis så planen är att hon ska omplaceras till kompisens nya hem snart ändå för kattens eget bästa).

Jag den senaste tiden vakat extra och sett att hon inte kissar ”kissar” (inte sitter ner asså) utan står som vanligt med svansen upp mot något, darrar lite typ och typ skvätter på saker. Hon kissar alltså PÅ SAKER, inte på golvet för att hon behöver kissa.
Är detta mer att markera revir? Det kommer inga mängder men luktar väldigt illa.:crazy:
Markerar honkatter revir öht?
Jag har haft katten sen hon var 8 veckor och hon kastrerades när hon var 6 månader. Hon är till största delen utekatt men är inne på nätter och så.
 
Sv: Honkatt markera revir?

En annan lite vild tanke kanske...

Om kisseriet började för två månader sedan (ca)`+ det har avtagit något sen senaste veckan....

Kan det bero på att kattungen (hane) blivit könsmogen och att hon märkt revir pga detta? Han kastrerades för 2 v sedan.
 
Sv: Honkatt markera revir?

Honor kan också revirmarkera, ofta är det dock honor som markerar under löp. Prootestmarkering är dock också en slags revirmarkering och det ägnar sig både honor och hanar av.

Det kan vara så att hon markerat mot kattungen men att det blivit bättre efter kastreringen av honom. Han utgör inte samma "hot" nu.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 008
Senast: TantAgda
·
Katthälsa Hej! Har en ny liten katt här som flyttat in för ett par månader sedan, ca 2 år gammal och var inte kastrerad när hon kom. Hon har löpt...
Svar
4
· Visningar
1 048
Senast: aida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp