Bukefalos 28 år!

Hopp- och dressyrträns?

elisabethgrund

Trådstartare
När jag tittar på träns på en hemsida finns två kategorier av träns, hopp och dressyr.
Väl inne i kategorierna är det 95% Aachen resp engelsk nosgrimma i båda kategorierna, för hopp fanns även några pullarträns.

Alltså, vad skulle ni säga är skillnaden (förutom pullartränsen)?
 
Dressyr brukar ha breda nosgrimmor med tjock vaddering. pullback knäppning, populärt att ha spännen i nacken för ett mer rent uttryck, lika så är det vanligare med rundsytt och lackat.

Hopp brukar vara lite mer nedtonat, smäckra remmar och inte lika bred nosgrimma. Moderna nosgrimmor så som micklem för extra avlastning på luftvägarna och nerverna. Breda anatomiska nackstycken är nog också mycket populärt inom hopp.

Dvs träns som träns och man kan ha det till vad man än vill. Men det är ibland en tydlig skillnad mellan dressyrträns mode och hoppträns mode.
 
Gillar Bucks förklaring! :)

Generellt skulle jag väl sätta dessa nyckelord på dressyr- vs. hoppträns
Dressyr: Breda nosgrimmor, lackat, rundsytt, bling-bling, vit paddning, engelsk nosgrimma, remont dito, konservativt.
Hopp: Anatomiskt, smala remmar, pullarnosgrimma, Micklem, PS High Jump, modernt.
 
Gillar Bucks förklaring! :)

Generellt skulle jag väl sätta dessa nyckelord på dressyr- vs. hoppträns
Dressyr: Breda nosgrimmor, lackat, rundsytt, bling-bling, vit paddning, engelsk nosgrimma, remont dito, konservativt.
Hopp: Anatomiskt, smala remmar, pullarnosgrimma, Micklem, PS High Jump, modernt.

Om man ska vara kritisk:
Håller egentligen med om att nosgrimma av engelsk eller remont-modell är vanligare inom dressyr än hoppning.
Inom hoppningen verkar man gilla detaljer som tvingar igen truten på hästen som Aachen-rem, pullargrimma och liknande.
Micklem och liknande hittar ju påstått snällare sätt att fortsätta tvinga ihop munnen på hästen...

Japp, jag är kritisk till tvingande utrustning. Och jo, jag vet att tvångsgraden avgörs i stort av hur pass hårt eller inte man spänner remmarna.
 
Om man ska vara kritisk:
Håller egentligen med om att nosgrimma av engelsk eller remont-modell är vanligare inom dressyr än hoppning.
Inom hoppningen verkar man gilla detaljer som tvingar igen truten på hästen som Aachen-rem, pullargrimma och liknande.
Micklem och liknande hittar ju påstått snällare sätt att fortsätta tvinga ihop munnen på hästen...

Japp, jag är kritisk till tvingande utrustning. Och jo, jag vet att tvångsgraden avgörs i stort av hur pass hårt eller inte man spänner remmarna.
Och jag vet flera dressyrryttare som spänner nosgrimmorna sanslöst hårt. Tror inte det har något som helst med vilken gren man rider. :)
 
Bra beskrivning utav BUCK.
Hopptränsen har även större variation, allt från ingen nosgrimma alls, hackamore till dubbla nosgrimmor och massa andra kombinationer.Jag använder dyon, vanlig nosgrimma, vanliga bett.

Jag gillar inte hur många dressyrryttare spänner sina pullback nosgrimmor så man inte ens får plats med ett halvt finger under.
 
Jo.
Men hellre god ridning så hästen inte behöver gapa emot...
Fast det behöver inte bero på dåliga händer. En del hästar, speciellt unghästar, experimenterar och lägger tungan över bettet och då blir det verkligen obehagligt för hästen. En nosgrimma förhindrar detta. Sedan behöver man ju inte dra åt för kung och fosterland.
 
Bra beskrivning utav BUCK.
Hopptränsen har även större variation, allt från ingen nosgrimma alls, hackamore till dubbla nosgrimmor och massa andra kombinationer.Jag använder dyon, vanlig nosgrimma, vanliga bett.

Jag gillar inte hur många dressyrryttare spänner sina pullback nosgrimmor så man inte ens får plats med ett halvt finger under.

Heh.
Jag gillar inte pullback över huvud taget. Jag tycker att det blir för tjockt och klumpigt.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 592
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp