Bukefalos 28 år!

hopplöst?

C

CarolineNSV

Bästa sätt att vänja häst bli snabbspolad efter leriga hagdagar?
vattnet är "livsfarligt" ... antingen rör hon inte en fena för att komma framåt. eller så vill hon kasta sig bakåt så fort hon ser att man ska ta tag i slangen. (har ingen spolspilta, spolar ute).

tänkte jag skulle prova ta ett ben på henne idag, men det var rent omöjligt. jag "bråkade" inte med henne mer och gick in o försökte få bort det värsta av leran.

just nu känns det omöjligt... och hopplöst med den delen :(

fast sätter jag henne inte för då får hon panik.
och håller jag/nån henne flyger den som en vante.

så hur ska man göra?

steg 1: komma i närheten av slangen/vattnet?
steg 2: spola rent?

help me...:o
 
Sv: hopplöst?

Startade just en tråd om detta! :)
Med rubriken vänja vid vattenslang
 
Sv: hopplöst?

Min ponny var också "rädd" för vatten i början när jag köpte honom. Jag började med att rida genom vattenpölar och sen i havet ( vi bor väldigt nära havet ). Sen fick nån annan hålla honom och jag skölde av han. Nu kan jag skölja hela kroppen på han o han bara står och njuter. Tänk bara på att ALDRIG skälla på din häst! beröm hela tiden :D Lycka till!
 
Sv: hopplöst?

Min ponny var också "rädd" för vatten i början när jag köpte honom. Jag började med att rida genom vattenpölar och sen i havet ( vi bor väldigt nära havet ). Sen fick nån annan hålla honom och jag skölde av han. Nu kan jag skölja hela kroppen på han o han bara står och njuter. Tänk bara på att ALDRIG skälla på din häst! beröm hela tiden :D Lycka till!

Ok :) vattenpölar har hon inga som helst problem med. det gick bättre med en svamp idag, men det var fortfarande otäckt. fick ta ett ben.

problemet är att hon inte litar på någon, (blivit illa skött tidigare) hon litar hellre till sig själv. Men vi har gjort jätte framsteg på kort tid, det är bara tålamod som krävs.

jag funderade mest över hur jag ska vänja henne. är det en bra väg att börja svampa ist?
det är inte slangen hon verkar vara rädd för, utan det spolande vattnet är obehagligt.

hon är lite som lotta på bråkmakargatan "ja kan allt", fast bara på hennes egna villkor. starkt psyke. men hon är världens goaste. leder henne utan problem och hon går bakom, stannar när jag stannar. i början skulle hon bara rusa...
och mycket beröm, det är guld värt!!!! :banana:
 
Sv: hopplöst?

Min förra ponny tyckte också att vatten var otäckt. + att han blivit illa behandlad av tidigare ägare.

Jag börjar om från scratch. Alltså
Varje gång du går in eller ut från stallet så går du in i spolen, för att sedan vända och gå ut. Höll på så ända tills han gick lungt ut, utan att rusa.
Sedan stannade jag honom i spolen. Och då var jag bestämd med att han inte fick gå ut fören han stog still.
När han fixade det så ställde jag honom med rumpan mot gången och huvudet innåt mot väggen, bad någon stark men snäll människa att hålla i och sedan spolade jag med en mild stråle varmvatten. Höll på så tills han stog lungt.
Vände sedan på honom, fortfarande med någon som höll i. Höll på så tills han stog lungt, testade sedan att knäppa fast honom. Och ökade gradvis hårdheten på strålen.
I slutet kunde han stå lös i spolen utan några problem alls.

Det tog tid för mig, finns säkert ngt effektivare sätt men det här funkade för mig.
 
Sv: hopplöst?

Jag har en unghäst född 06 som inte heller gillar att bli spolad. Just nu spolar jag mest bredvid henne, hon verkar inte gilla när det stänker. I förrgår fick jag spola en hov det var ett framsteg för oss. Men jag antar att plaskar man lite så gott som varje dag borde det väl bli bättre så småningom?
 
Sv: hopplöst?

Jag har en unghäst född 06 som inte heller gillar att bli spolad. Just nu spolar jag mest bredvid henne, hon verkar inte gilla när det stänker. I förrgår fick jag spola en hov det var ett framsteg för oss. Men jag antar att plaskar man lite så gott som varje dag borde det väl bli bättre så småningom?

jo man tycker ju det. :rofl: man måste få tro ! :)
 
Sv: hopplöst?

Jag har en bilborste på slangen. Funkar jättebra.
Eftersom din häst inte är rädd för slangen så kan du börja med att vänja först med att borsta utan vatten. Sätt på lite vatten i tagen och vips så har du tvättat benen.
Lycka till!
 
Sv: hopplöst?

Många gör det misstaget när de spolar hästar att de har för hård stråle på slangen. Många hästar har känsliga ben och då gör det ont!
Hästarna trampar då runt, ägarna skäller och hela spolningen blir till något väldigt negativt.

Försök att ha en mjuk stråle om du inte redan har det, allså bara rinnande vatten och ta det bara lungt.
 
Sv: hopplöst?

Man bör vara två stycken när man tränar.
En som står och jhåller i hästen, en som försiktigt sprutar(med svag stråle) benen.
Börja nere vid hovarna de första gångerna. sakta rörelser med slangen(som ibland upplevs som det farliga).
Stå gärna så du skymmer ögonen för hästen så den ser så lite av det "hemska" som möjligt.
Gör ingen historia av att den blir rädd, inga ryck, inga skrik, bara fortsätt spruta
I svåra fall kan den som står framför muta med en havrespann eller liknande de första gångerna.

det tar lite tid, men vi har då aldrig misslyckats med att lära någon häst stå still för att spolas av. De allra flesta uppskattar det otroligt mycket när dom väl vant sig!
 
Sv: hopplöst?

jag skulle nog sättu upp en slang vid hagen som den kunde vänja sig vid :), sen när det går bra kanske vi stalldörren, sen vid boxen osv
 
Sv: hopplöst?

Jag skulle nog prova att vänja hästen med att stå still på den platsen du spolar hästen på. Kanske stå och borsta henne på det stället eller nånting så hon får en positiv upplevelse av just den platsen. När hästen står lugnt och stilla skulle jag börja ta fram slangen, nu sa du att det inte var slangen hon var rädd för, men jag tror ändå där man ska börja. Lossas spola benen utan att det kommer något vatten, lev om litegrann så hon tycker det är lite otäckt men inte så mkt att hon vill fly därifrån. Sedan när hästen funkar bra med att tvätta benen med svamp så gör det utomhus på samma ställe du tänkt spola hästen. När hon har vant sig med svamp så använd slangen, utan vatten. Och svampa benen samtidigt som du "lossas" att du spolar henne med slangen... och när hästen känns väldigt stabil i detta läge så borde det inte vara några större problem att börja spola litegrann. I början kanske bara brevid hästen och därefter ett ben åt gången eller så... Detta kommer att ta tid, men det är ett väldigt mjukt inlärningssätt.

Hoppas du hittar ett sätt att träna som passar. Lycka till! :)
 
Sv: hopplöst?

ett spontant tips som funkar på mina. (jag är jämnt ensam när jag grejar med mina)

Se till att du har en lång vatten slang så de inte gör nått om hästen flyttar sig någon meter. Ta sedan slangen och spola (ljummet vatten är att föredra) på hästens bog.

Detta har (iaf för mig) resulterat i att hästen inte springer över mig då mina gärna inte gått emot samt att de har blivit lite som en "stopp" grej att de inte kommer ifrån det (lättare att sikta på bogen än att träffa benen)

När detta sedan funkar sätt slangen emot bogen helt så de inte blir någon stråle och rör de nedåt.

Har iaf funkat för mig. Lycka till.
 
Sv: hopplöst?

Ok :) vattenpölar har hon inga som helst problem med. det gick bättre med en svamp idag, men det var fortfarande otäckt. fick ta ett ben.

problemet är att hon inte litar på någon, (blivit illa skött tidigare) hon litar hellre till sig själv. Men vi har gjort jätte framsteg på kort tid, det är bara tålamod som krävs.

jag funderade mest över hur jag ska vänja henne. är det en bra väg att börja svampa ist?
det är inte slangen hon verkar vara rädd för, utan det spolande vattnet är obehagligt.

hon är lite som lotta på bråkmakargatan "ja kan allt", fast bara på hennes egna villkor. starkt psyke. men hon är världens goaste. leder henne utan problem och hon går bakom, stannar när jag stannar. i början skulle hon bara rusa...
och mycket beröm, det är guld värt!!!! :banana:

Kan du inte hålla vattenslangen samtidigt som du borstar? så att vattnet rinner jämte henne, inte på. fattar du ? :D
 
Sv: hopplöst?

Jag brukar helt sonika hålla dem och spola. nte ge mig utan följa efter med slangen om de flyttar på sig.
 
Sv: hopplöst?

Jag brukar helt sonika hålla dem och spola. nte ge mig utan följa efter med slangen om de flyttar på sig.

jo har provat det mesta nu... men hon är Envis!
hon skulle nog kunna springa runt på hela gården med mig efter :D har bara tillgång att spola ute - precis nästan utanför ingången..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 352
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 684
Senast: Lavinia
·
M
Hästmänniskan Jag måste få detta ur mig, för det tär så på mig. För några år sedan råkade jag trilla av min häst när han stegrade sig. Pga att han...
Svar
17
· Visningar
1 731
Senast: lobell
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 522
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp