Bukefalos 28 år!

Hoppning/påfrestning

Mimsan_

Trådstartare
Hej,

Om ni till exempel inte hoppat en häst på väldigt länge (flera månader), inte för den varit skadad utan bara för att låta den vila från hoppning. Hur hade ni hypotetiskt sett lagt upp ett hoppass och sen fortsatt med?

Diskuterade frågan med andra hästvänner och många verkar bara köra på.. Jag själv vill gärna börja med bommar och småhinder (verkligen små, typ kryss) och kör detta 1-2 veckor med ett pass i veckan. Om man redan kör bomövningar annars så kanske olika övningar med upphöjda cavalettibommar. Jag har svårt för att börja tex hoppa 90-100 direkt och sen en vecka senare tävla. Nojjar för mycket för påfrestningen och tror absolut att hästen behöver stärkas och träna på att hoppa mini hinder innan man kan "träna som vanligt".

Hade varit kul att läsa andras åsikter om hur ni gör och tycker! :)
 
Så länge man håller sig under metern så är det inte speciellt påfrestande för en normal ridhäst.

Jag hoppar ca 80 cm dom första gångerna efter en hoppvila men det är mer för min egen skull än för hästens.
Jag bygger gärna studsar och serier eftersom min häst är väldigt glad för att hoppa och om jag hoppar bana eller enkelhinder så har han väldigt svårt för att hålla sig lugn och samlad :D
 
jag hade bara börjat med små hinder lite då och då bara för att komma igång med själva hoppandet ^_^, dvs hoppa lite stockar i skogen, lägga till ett hinder vid travbommar, hoppa lite små stutsar och sen höja och utveckla hoppandet i lagom takt med att hästen och ryttaren kommer in i det :).
bara hålla det under metern tills styrkan och kontrollen kommit på plats och sen hoppat banor och högre för tränare.
 
Jag blir nyfiken på varför man låter en häst vila helt från hoppning i flera månader så länge det inte är skaderelaterat? :)

Markarbete och småhinder sliter minimalt på hästarna, det stärker mer eftersom arbetet blir omväxlande och uppbyggande.
Jag tycker att uteritter, dressyrpass och markarbete är viktigt för alla skadefria tävlingshästar, oavsett gren. Sedan tilläggs det grenspecifika ovanpå det; Hoppning, distans, WE osv.
Jag är av den tanken att alla hästar mår bra av omväxlande arbete.

Titta bara på hur eliten lägger upp scheman för sina hästar: det blir vanligare och vanligare för dressyrhästarna att jobbas över cavalettin och få hoppa småhinder regelbundet.
Hopphästarna (på 160 nivå) hoppas var och varannan dag. Men då är det också oftast beräknat som markarbete då hindren är förhållandevis låga = det sliter inte. :)

För att svara på din fråga så hade jag börjat med markarbete, en gång i veckan känns sällan.
Om du bara har möjlighet att markarbeta/gymnastisera en gång i veckan så hade jag låtit det tagit längre tid ändå. Jag hade kanske låtit det gå någon månad av småhinder innan jag höjt till min tävlingshöjd.
(Dock antar jag att du inte tävlar i hoppning med tanke på upplägget? Då har du ju inget behov av att höja på samma sätt heller..)

Lycka till!
 
Själv har jag ett uppehåll från hoppningen nu under vintern, mest för att ridhuset är upptaget när jag kan rida och att hoppa här hemma känns lite riskabelt, då paddocken är knögglig. Just nu håller vi igång med dressyr och uteritter, sen när paddocken tinat kan jag börja gymnastisera igen, längtar redan. :)
Kommer nog själv börja med grundläggande i början för att dels bygga lite styrka och ork, sedan trappa upp allt eftersom jag och hästen orkar mer.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
852
Senast: Lutten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 237
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp