Bukefalos 28 år!

Hoppsadel med bred kanal

Houdinie

Trådstartare
En kompis i stallet behöver byta hoppsadel till sin häst. Kan ni ge förslag på sadlar som matchar deras behov, så hon har flera att prova mellan? (Sadelutprovare kommer också att rådfrågas.)

- Bred kanal
- Rak bom, så rak som det bara går
- Vid bom
- Passa ryttare med långa ben

Dressyrsadeln som just nu passar bäst är en Prestige Roma som värmts om till jättevid.

Hon hoppar nu i en Knights Camelot, med vitt (ljusgrått?) järn. Den är nu för smal för hästen, men om vi byter järn så blir den för svängd, och dessutom är kanalen för smal.
 
Sv: Hoppsadel med bred kanal

Jag har en Pessoa Legacy som har bred kanal och öppen kammare. Den är dessutom rak i bommen.
 
Sv: Hoppsadel med bred kanal

Prestige arezzo har den bredaste kanalen jag sett är rak i bommen och går att få hyffsat vid.

Dock är den för smal och för svängd för min häst som är spikrak och hade behövt en grad vidare än prestiges vidaste..
 
Sv: Hoppsadel med bred kanal

bates har inte så bred kanal.. har en bates och en wintec själv fö.
 
Sv: Hoppsadel med bred kanal

nej de har inte löstagbara paneler, det enda man kan göra är att byta bomvidd och stoppa i inlägg mellan bom och bossor.
 
Sv: Hoppsadel med bred kanal

De nya upptäckte jag igår går att byta paneler alternativt om jag fattade det rätt flytta panelerna på. Läste det bara snabbt på en engelsk auktion och glömde faktiskt att jag tänkte kolla mer om hur det funkade. De gamla bates har alldeles för smal kanal till mina med bred mankbas men reagerade faktiskt för ett tag sedan när jag såg en på auktion som såg ut att ha väldigt vid kanal men avskrev det som att fotot måste vara tagit i konstig vinkel. Men får ta och se om jag kan googla fram lite mer info.
 
Sv: Hoppsadel med bred kanal

Var inne och kikade där också, det som är lite förbryllande är det som står att det kan avvika i olika länder vilka funktioner som finns på sadlarna ?
Har inte haft tid att söka ordentligt men vid samma googling fick jag fram en butik i england som hävdade att man även kan justera bommen baktill för att passa en vidare häst när man bytt koppjärn. Detta är ju det stora problemet med sadlarna med utbytbara koppjärn att resterande sadel fortfarande är normal det är bara fronten som blir vidare. Kan det vara så att det är något på gång som testas ? Verkar uppenbart som att där är sadlar ute och cirkulerar som inte är som de vanliga. Samtliga har jag sett i england som ju har mkt vida hästar och är vana vid de vidare engelska bommarna så de kanske har insett att de måste göra något för att verkligen vinna mark där. Skall se om jag lyckas leta fram de bilderna jag såg på den med vid kanal tror det var förra veckan för i kombination med de kommentarerna jag nu sett flera gånger om att de går att bredda bak så kan det nog mkt väl varit en sådan, den hade alltså markant mkt vidare kanal är de jag sett innan.
 
Sv: Hoppsadel med bred kanal

det hade ju varit väldigt smidigt, men verkar ändå lite läskigt att man kan ändra så himla mycket på sadeln själv :p. min momentum t ex består av 99 % kardborrband dessutom så ännu fler löstagbara delar verkar som att man kan pyssla ihop sadeln lite hur som helst :rofl:.
gamla hederliga bomsadlar som inte går att ändra om är ngt man saknar lite, men vad gör man när hästen ändrar bomvidd 3 ggr om året :banghead:
 
Sv: Hoppsadel med bred kanal

*KL*

Tack allesamman för era tips.

Det blev en Prestige Roma Hoppsadel. :)
 
Sv: Hoppsadel med bred kanal

Tänkte precis tipsa om Roma hoppsadel men såg nu att din kompis redan köpt en sån.
 

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
719
Senast: Jeps
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: Time Lord
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Bison
·
Utrustning Rider just nu runt i en Frank Baines Reflex som jag verkligen gillar, bra stöd och lite djupare säte. Den ligger okej på hästen men...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp