Bukefalos 28 år!

Hormoner som löper amok?

Lillagoajag

Trådstartare
Ja, kära ni som vet allt!

Jag är 20 år och har inte haft "tonårsproblem" på väldigt många år. Några finnar runt mens men inte mer än så. Jag var väldigt tidig in i puberteten, min mens har varit regelbunden sedan jag var 12 osv... Men nu - det verkar som att mina hormoner har blivit galna? Eller kan det vara något annat? Den senaste tiden (4 veckor kanske) har jag nämligen fått uppleva "en andra pubertet".

Mina bröst har börjat växa (vilket de inte har gjort på säkert 4 år).
Min hy är HEMSK. Jag som alltid har haft bra hy är helt bombarderad av finnar och igentäppta porer och "knottror".
Min mens kom nu två veckor för tidigt :crazy:
Extremt varierande sexlust - något som alltid varit ganska jämt förrut har nu gått från att jag ena sekunden nästan blir galen och nästa så blir jag äcklad av blotta tanken på människor typ :D

Vad kan detta vara? Har mina hormoner vårkänslor? :D

Allmän information.
Jag drabbades av (lättare) utbrändhet för snart ett år sedan men är nu näst intill frisk igen.
Med undantag från lätt astma och IBS är jag, mig veterligen, frisk.
Jag är inte gravid.
Jag äter inga mediciner som kan påverka hormonerna.

Så? Bör jag oroa mig? Ska jag ringa ungdomsmottagningen på måndag?
 
Sv: Hormoner som löper amok?

Hormoner och menstruationscykeln är ju ett ganska komplicerat maskineri som kan få knäppen för ganska lite egentligen..
Har det hänt något speciellt den senaste tiden - stress, relationsproblem, etc.?

I annat fall skulle jag nog ringa Ungdomsmottagningen på måndag, om inte annat bara för att prata med en barnmorska.
1177 kan också ha barnmorskor där ibland men inte alltid.
 
Sv: Hormoner som löper amok?

Jag har precis kommit hem från att varit och rest i 11 dagar och har under denna resa sovit dåligt (typ 4 h/natt), ätit skräpmat och såklart är det en viss stress att vara ute på resande fot, kan det påverka?
 
Sv: Hormoner som löper amok?

Mina bröst drog också iväg i 20-årsåldern och så blev jag av med de finnar jag haft sedan jag var 13.. tror det händer nåt då faktiskt.
 
Sv: Hormoner som löper amok?

Det kan absolut påverka, men som sagt kan hormonsystemet vara ganska oförutsägbart.
Man kanske tar blodprover för att utesluta vissa saker om problemen fortgår, det kan jag inte riktigt säga.
 
Sv: Hormoner som löper amok?

Jag har också fått mer problem med finnar sista tiden, jag är 24 och hade aldrig problem ens under tonåren. Anledningen tror min personliga sjuksköterska (mamma) är att jag har legat däckad i influensa i nästan en vecka.

Mensen kan definitivt bli påverkad om du har varit stressad, och dessutom har varit utbränd relativt nyligen. Min försvann helt i flera månader när det hände mig (jag har visserligen en historia med ätstörningar i bagaget), och det tog nästan ett år innan den normaliserades.

Om du oroar dig för det så kan det ju bli en bidragande stressfaktor, så i så fall kan det vara värt att kolla med ungdomsmottagningen eller liknande, åtminstone för din egen sinnesfrids skull.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 601
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp