Bukefalos 28 år!

H

Hunkydory

Tyckte det var dags att skapa en egen tråd för Horseball, och inte förstöra Globen tråden...

Jag blev helt fascinerad och väldigt engagerad av Horseball clinicen och matchen jag såg på Globen. Vilken fart, lydighet och smidighet som visades upp! För er som inte såg clinicen eller matcherna på Globen så har International Horseball Federation en presentationsvideo där man får se lite av vad sporten går ut på. Det är imponerade att se hur ryttarna i ena studen står stilla för att sedan i full fart plocka upp bollen eller vrida sig runt och kasta bollen bakåt . Eller fångar bollen innan de andra tar den eftersom de är många på bollen.

De senior landslag som finns:
Belgien
Frankrike
Italien
Portugal
Spanien
Storbritannien
Tyskland
Österrike

Tror ni att det kan bli något av den här sporten i Sverige?
Vad tyckte ni om matcherna? Spännande eller ointressant?
 
Sv: Horseball

Håller med, jag blev oxå imponerad av framförallt hästarna.
Men såklart även av ryttarna, det kan inte vara en lätt sport att lära sig..
Jag hoppas på att grenen slår igenom i sverige, det skulle vara väldigt kul.
Det är väl inte direkt min grej, men nån gång skulle vara kul att prova på, på en häst som vet vad den gör.
Tror att om horseball slår igenom så kommer den att locka många killar till hästsporten, vilket enbart skulle vara positivt.

Matcherna som visades i globen var riktigt roliga att se, spännade hela tiden, och, hjälp, man hejjade verkligen på "sitt" lag. Publiken kom igång ordentligt. Tror att det är en riktig publiksport, mer än övriga ridsportgrenar. Även o-hästintresserade skulle kunna hänga med, till skillnad från tex dressyr..

Slå ett slag för horseball :bump:
 
Sv: Horseball

Jag blev så himla imponerad av horseball-spelarna, gud vilket bollsinne de hade! Alla fotbollsspelare och basketspelare kan slänga sig i väggen ;) Det jag tyckte så mycket om var att hästarna verkade trivas i spelet, och det var inget slit och släng, utan allt sköttes på ett lugnt, smidigt och snällt sätt. Ryttarna störde inte hästarna ett dugg, fastän de nästan hängde under magarna på hästarna, vred sig i sadlarna, hade dragkamper med bollen etc.

Jag var skeptisk till detta innan jag sett det, eftersom jag anade att det skulle vara som hästpolo ungefär (vilket jag inte gillar) tack o lov var det rena motsatsen :)
 
Sv: Horseball

Alla fotbollsspelare och basketspelare kan slänga sig i väggen ;)
Det jag tyckte så mycket om var att hästarna verkade trivas i spelet, och det var inget slit och släng, utan allt sköttes på ett lugnt, smidigt och snällt sätt. Ryttarna störde inte hästarna ett dugg, fastän de nästan hängde under magarna på hästarna, vred sig i sadlarna, hade dragkamper med bollen etc.

Håller med, hästarna verkade verkligen tycka det var roligt.
Det bästa var när de svängde runt på bakdelen, WoW. Tog ungefär en hundradel ;) eller nåt innan de hade full fart åt motsatt håll :bow: :bow:
 
Sv: Horseball

Ja just det här att matcherna var spännande och lätt att följa med i plus att hästarna såg ut att trivas tycker jag var bra!

Är heller inte särskilt förtjust i polo, och tycker därför det är extra roligt med en lagsport som inte alls liknar polo...
 
Sv: Horseball

Någon som kan hitta alla reglerna?
Här är några jag snappade upp:

Varje match består av två halvlekar, 5 minuter var.
Tacklingar får förekomma sålänge man kommer från samma riktning.
Varje lag består av 6 ryttare, 4 inne på planen och 2 avbytare. Man får byta ut ryttare och hästar hela tiden.
Man får endast hålla i bollen i 10 sekunder max.
Tre passningar inom laget innan skott mot mål görs.

Alla hästar är lindade om benen (regel eller för att det ska vara lätt att hålla reda på lagen genom färgerna?)
Hästarna går med fasta martingaler.
Stigbyglarna har remmar som sitter fast vid martingalens fäste i sadelgjorden så att ryttarna inte ska snurra runt! ;)

Alltid (?) laget på vänster sida om domaren börjar med bollen? Eller lottar de?
Efter varje mål blir det "avkast" då fyra ryttare ställer sig mot domaren och en framför dem och kastar bollen rakt emellan dem. Nått sånt.

Grenen föddes 1979 i Frankrike och finns i 15 länder. Det första VM:et gick av stapeln i år i Argentina.
 
Sv: Horseball

Jg tycker det verkar roligt, skulle var roligt att pröva men med tanke på mitt bollsinne:angel: så skulle det troligen inte gå så bra
 
Sv: Horseball

Såg en match och blev otroligt imponerad av ryttarna och hästarna:banana: Vilken skicklighet, lydnad och acceleration:) Undrar hur mkt dressyr som ligger bakom de där..?
 
Sv: Horseball

Ja det verkade sjukt kul=) vill prova på det dära=) men det verka jäkligt svårt, och man måste ha väldigt lydiga hästar =)
 
Sv: Horseball

Bra sammanställning Sorbe! :-)

Om banan så står det så här på FIHB`s hemsida:
The game is played in a normal riding area of 20x60 meters - ideal dimensions being 25x65 meters. The goals are one meter loops hooked vertically at 4.50 meters off the ground.
 
Sv: Horseball

Jag tyckte att det verkade roligt :)
Skulle vilja testa på horseball, mycket fart och mycket teknink. Hästen måste vara välbalanserad när man hänger så där, när man ska hämta upp bollen.
 
Sv: Horseball

Gick lite snabbt när jag skrev den där texten! Inkast ska det ju stå! :rofl:

Finns det några fler regler?
Hur är det med dessa?
- Alla hästar är lindade om benen (regel eller för att det ska vara lätt att hålla reda på lagen genom färgerna?)
- Alltid (?) laget på vänster sida om domaren börjar med bollen? Eller lottar de?
 
Sv: Horseball

Haha, var tvungen att kolla vad du skrev för jag tänkte inte på det :-) Men låt oss hoppas att avkast inte är obligatoriskt :-)

Det enda jag hittar om skydd är att hästarna måste ha benskydd, färgen står det inget om. Kanske mest var en show grej :-)

Enligt reglerna så singlar de slant och den som vinner får bestämma antingen vem som börjar med bollen eller vilken sida de ska försvara. Förlorarna tar det andra alternativet. I början på andra halvlek får det lag som inte började första försöka att ta bollen och börja spelet...
 
Sv: Horseball

Jag har sett finalen i franska mästerskapen live och varit bakom kulisserna.. Kan säga att det är en sport jag aldrig skulle utsätta någon häst för.
 
Sv: Horseball

Nu får du väl vara lite mer specifik om du säger så :-) Varför?
 
Sv: Horseball

jag anade att det skulle vara som hästpolo ungefär

Nu har jag inte sett uppvisningarna i globen, men det är vad jag förväntar mig cokså. En sport som liknar Polo fast utan klubbor. Vad är det som skiljer så mycket?

Edit: Angående reglerna, vad händer om en ryttare trillar av sin häst?
 
Sv: Horseball

Alla hästarna var uppjagade och stressade. En av hästarna stegrade flera gånger och höll på att slå över rejält. Hela stämning olustig... Men så gillar ju inte jag ens tävlingsdressyr så ;)
 
Sv: Horseball

Vad kan man göra för att börja med detta? Vi är 6 stycken ryttare i stallet.. Alla har ponnys förutom en, dock är hon i smamma ålder som oss..

Såå.. vad behölver vi för att börja träna? Kan vi göra någon hemma gjord boll?
 

Liknande trådar

Kultur Nu är det snart dax! Semi 1 på tisdag och semi 2 på torsdag. Jag tänker att vi kan ta semifinalerna i en gemensam tråd och finalen i en...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
11 638
Senast: Rosett
·
Kultur På tisdag smäller det, för mig är det i princip höjdpunkten på året om man inte räknar med semestern till Grekland eller kanske dotterns...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
6 130
Senast: voltis
·
Äldre I morgon lördag är det äntligen dags, kvällen vi väntat på sedan maj förra året.... Som vi laddat upp inför gemensamt här på buke...
39 40 41
Svar
806
· Visningar
28 363
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp