ylvalill

Trådstartare
Min häst började lite smått att hosta vid ridning förra sommaren. Han hostade nån gång i veckan (en eller ett par ggr) när han hade kommit igång och börjat bli varm. Jag pratade med veterinär om detta men han tyckte inte att detta var någonting att oroa sig för, trodde det var att han helt enkelt hade känsliga luftrör och reagerade på damm eller nåt. Hostan försvann sedan under ett par månader för att på senhösten komma tillbaka igen i lite värre form. Det var fortfarande bara en eller ett par hostningar under ridning, precis då han börjar bli varm, har aldrig hört honom hosta i andra sammanhang, men hostningarna var djupare och lät "tjockare". Denna gången bestämde jag mig för att åka till klinik och kolla upp honom trots att veterinären fortfarande inte tyckte att det var någon större fara med honom. Dom gjorde endoskopi på honom samt lyssnade på andningsljuden men allt såg bra ut. Vi blev hemskickade med ett recept på slemlösande medicin som han skulle få under en 4 veckorsperiod. Under medicineringen blev hostan mcket bättre men han kunde fortfarande hosta till nån gång ibland (inte lika tjockt längre). Hostan försvann sen igen under en period men nu är den alltså tillbaka igen :crazy: Inte lika tjockt och djupt som i höstas utan mer som "torrhosta" som kommer en eller ett par gånger i början av arbete.

Jag vet inte vad jag skall göra åt denna hosta. Veterinären är inte så jättepigg på att kolla honom (endoskopin visade ju inget och han lät inte konstigt vid undersökningen sist), kunde möjligtvis tänka sig att skriva ut nåt starkare slemlösande till honom som han får äta hela tiden. Men jag vill inte att han ska gå på stark hostmedicin, tycker inte att det verkar speciellt bra och dessutom hostar han ju så lite :confused: Det jag är rädd för är ju självklart att det skall bli värre. Har försökt fundera ut vad som kan orsaka hostan men jag har inte kommit fram till något vettigt. :crazy: Han står på torv, i utebox, äter hösilage och uppblött pellets, enligt veterinären är det en optimal miljö för en häst med känsliga luftvägar. :confused: Dessutom började hostan i somras då han stod på sommarbete långt ute på landet och bara åt gräs...

Jag behöver råd från er som har erfarenhet av host-hästar. Hur skall jag göra för att han inte skall bli sämre? Tror inte att han har ont av att hosta nån gång då och då vid ridning men det får ju inte bli värre :( Är det verkligen bra att ha en häst under stark medicinering bara för att den hostar nån gång då och då? Alla råd är välkomna!
 
Jag hade en host häst å bytte strö till pappers strö bara av de så blev hon genast mycket bättre, sedan ger jag vitlök allt foder tort.
Att han började på betet är inte konstigt alls då de rör upp mycket damm när d går ute ochså när de är tort.
Min tjej blev bra slutade hosta när vi satt igång henne så hon fick ordentlig kondistion.
Jag för min del vägrar använda torv då voi hade d åt henne å hon höll på att dö av d så TYVÄR alla osm använder torv till sina hosthästar de loigger mycket jobb för att torv inte ska damma.

Hoppas du fick ut nått vättigt av de hela.
 
Dammfritt pappersströ är väl det bästa, men jag tycker ändå att torv dammar mkt mindre än tex spån?
Har själv torvbädd, och den fungerar perfekt - dammar nästan ingenting.

Mvh Huntress
 
Har själv en kille som har hostat. Vi bytte genast till torv och ensilage. Det man kan göra mer är ju vad alla hästar bör ha, så lång utevistelse på dagen som möjligt, om hästen har rullat sig så borsta ute osv. Lite sunt förnuft vill säga. Vi gav honom även alger (carrageen), eftersom att veterinärens mediciner bara hjälpte för stunden. Han är idag helt fri från sin hosta. Dock kommer han att få äta alger livet ut, men vad gör det så länge han mår bra! Vi har även bytt ut hans kraftfoder till musli. Det dammar inte, så man slipper hålla på och blaska med en massa xtra vatten.
 
Det där med alger kankse man skulle prova...? Känns mer naturligt at ge alger än att ge slemlösande medicin för jämnan.

Jag försöker verkligen att ha honom ute så mycket som möjligt (nu när det börjar bli vår går han ute från ca 06:30 till 20:00 om vädret inte är alltför dåligt). Försöker också tänka på att inte borsta honom inne då han är alldeles dammig osv.

Är det någon mer som har erfarenheter av att ge alger till hosthästar?
 
Jag pratade med en tjej för några år sedan vars häst också hade sån typ av hosta som "kom fram" vid ridning och hennes häst fick ventipulmin innan ridning, i resten av livet. DEt är ju luftrörsvidgande, typ som astmamedicin. Jag vet inte hur nyttigt det är att få det jämt men människor med astma ser det ju bara som en fördel :smirk:

Men det bästa är ju att förbättra miljön runt hästen men det är kanske inte alltid det hjälper heller.
 
Jo, jag vet att det bästa är att förbättra hästens miljö, men jag vet ju inte hur. Det behöver jag tips om hur jag skall göra. Enligt veterinären så har han ju en idealisk hosthäst miljö :confused:.

Vill helst inte behöva ge nåt sånt som Ventipulmin under resten av hans liv för jag tror inte att det är särskilt nyttigt i längden... :crazy: Jag tror ju dessutom (som sagt) ïnte att han har särskilt ont av hostan i nuläget utan det som bekymrar mig är att jag inte vill att han skall bli sämre (typ utveckla kvickdrag eller nåt :crazy:). Kommer han att bli sämre om han inte får typ Ventipulmin varje dag?
 
DEt kanske är någonting annat som orsakar hostan än damm? Du verkar ju ha en så bra miljö som möjligt till din häst redan så det låter lite konstigt men... Hur gammal är hästen? Om hästen var äldre/gammal skulle jag nog inte tycka att det var en så dum idé att ge ventipulmin hela tiden om det faktiskt hjälpte om hästen ändå inte har så värst många år kvar.(om man inte hittar några orsaker som går att åtgärda dvs)

Men om inget syns på endoskopin så... ja, jag vet inte, hoppas någon annan har någon idé!
 
Kolla så han inte har lungmask. Det är inte alltid som det vanliga avmaskningsmedlet tar ordentligt. Ta ett träckprov får du se om hästen har mask.
 
Oj, det måste jag kolla :eek:. Har ingen koll på lungmask alls så det får jag kolla upp. Han är regelbundet avmaskad men som sagt, det är ju inte alltid det tar ordentligt. Har ändå funderat på att ta ett träckprov så det kanske kan vara värt att göra det. Men syns det i träckprovet om dom har mask i lungorna? :confused:

Tack för tipset (även om jag blir lite orolig nu. Lungmask låter inte alls trevligt...)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 861
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 961
Senast: ll.96
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp