Hostar. Förkyld?

S

sova

Hönsmamman framme igen. Pållan har tydligen hostat i början av ridpassen de senaste dagarna. Igår dock lite mer. Lät dock mest som en torrhosta. (Har själv inte varit där ute så mkt eftersom hon råkade ge mig en hjärnskakning i helgen). Idag när jag tog in henne såg hon dock lite vissen ut och hostade 2-3 ggr på gången. Lät lite rossligt. Inget näsflöde, ingen feber.
Hon äter hösilage, står på bra halm, bra ventilation och så. Är ute mkt.
Så. Vad kan jag göra? Har aldrig haft en nästan förkyld häst förut? Varma täcken, koll på ev feber, ingen ansträngande motion osv är väl självklart, men annars? Kan man ge något som mildrar? :confused:
Tacksam för synpunkter och ideer! :idea:
 
Ring vet och fråga men,
Annars finns bisolvon till häst att köpa på apoteket.
Fast å andra sidan så vet jag inte hur det är hos er,men eftersom det har varit hiskeliga tempraturväxlingar ute,så kan hostan bero på det.Men köp bisolvon och ge en kur.Och om pållens allmäntillstånd är normalt kan du rida normalt.
 
Min häst o fler i stallet har också hostat. Stallägaren ringde till Strömsholm o enligt Chris så var det väldigt många som hostar nu och det beror på temperaturskillnaden. Här var det 20 graders skillnad på två dar. Om hästen ej är krasslig annars så är det inga problem utan enligt honom så går det över av sig självt när häten vant sig vid tempen.
 
Nej, utöver det du beskriver finns inte så mycket att göra. Vila är viktigt. Det är ju svårt att avgöra vad hostan beror på, möjligen handlar det om temperaturvariationer eller en släng av någon luftvägsviros.

Håll alltså koll på hästens temperatur och även näsflödet. Om detta blir tjockt och gulgrönt tyder det på att din häst fått en sekundär bakteriell infektion i luftvägarna och antibiotikabehandling kan då övervägas.

Bisolvon är slemlösande och kan ges om hästen besväras av sin torrhosta.
 
Tack till ni som svarat! :bow:
Fortfarande ingen feber, inget näsflöde. Kollade henne lite när hon var i hagen idag. Hostade inte en enda gång, inte ens när hon rejsade lite.
Tror som ni att det säkert beror på att det varit lite knepigt med tempraturen och så alt viros.
Blev rek c-vitamin av en kompis. Ger man verkligen det till hästar? Har för mig att det bara är människor, chimpanser och marsvin som behöver det genom maten. Har jag fel? :confused:
 
Ok. Idag är jag mer konfunderad. Fortfarande ingen feber eller snuva, men hon hostar desto mer. Inte i boxen eller så, men när jag skulle skritta henne lite satte hon igång direkt. Skittade ändå en stund så att hon skulle hosta upp ev slem. Absolut inget ansträngande. Märkte sedan att hon åt sitt hö otroligt långsamt och var inte riktigt sig själv. Havren åt hon dock i normalfart. Saken är även den att hon knockade mig i lördags och då en kan ha slagit i käken i mitt huvud (olycka, jag svimmade :crazy:), men när jag vaknade upp tuggade hon lite i luften. Hon verkade dock ok. Ömmar inte någonstans utvändigt, inga sår el dyl vad jag kan se i munnen. Kan allt detta ha samband? :confused:
Bisolvon är väl receptfritt. Kan ev prova det över helgen och kontakta vet på måndag om hon inte är bättre? :confused: Givetvis kontaktar jag vet tidigare om hon hostar mer eller om hon slutar att äta.. :smirk:
 
Det är svårt att säga vad hostan beror på, kan vara flera faktorer (tex. just temperaturväxlingar) som spelar in.
Jag skulle kontakta vet. snarast, bisolvonen kommer med all sannolikhet ändå inte hinna ge effekt på bara två dagar.
 
min ponny hostar mycket ibland, veterinären sa att det berodde på en retning i halsen (kommer inte ihåg riktigt) vi började ge henner vitlökspulver, sådant med honung i. så länge hon får det så hostar hon inte. vet inte om det beror på vitlöken eller något annat :)
 

Liknande trådar

Småbarn Min två åring har dragits med hosta en längre tid. I början hostade hon enbart direkt på morgonen när hon vaknade, och då hostade hon...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Fille
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 334
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, alla, för ett par veckor sedan noterade jag att min häst hostade till någon gång då och då. Han hade ingen feber och har inte haft...
Svar
7
· Visningar
1 102
Senast: Missemus
·
Hästvård Mitt sto var i somras på betäckning. Där fick hon en lättare förkylning med hosta, snor och lite feber ett par dagar. Kollad av vet som...
Svar
0
· Visningar
870
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp