Bukefalos 28 år!

hostar, varför?

M

mustbeforever

det började med att han hostade på hoppträningen i lördags. vi avbröt och gick hem. nästa dag var vi mad för att se om han kanske bara hade fått något i halsen. efter att vi värmt upp kom hostan igen. vi gick hem. dagen efter vilade han. då hade han börjat hosta i hagen och i stallet också.
Han har fick vila i tre dar och jag har lett honom varje dag. han har inte haft någon feber men i tisdags verkade han lite hängig.
På onsdagen gjorde vi blodprov som inte visade något ovanligt. ingen infektion. vet. sa att vänta i någon vecka och se om det bli bättre.
Han blev sen mycket piggare. (tokig) på torsdagen och hostan minskade. jag började skritta lite smått tors, fre lör Har slutat att hosta i stallet men hostar i hagen efter ansträngningsön. i början hostade han lite då och då men i söndags inte alls.
.
i går red jag i ridhuset i skritt och trav och han fick jobb ganska så mycket. ingen hosta.
Idag skulle jag rida ut och vi travade och galoppade ingen hosta. men så efter andra galoppen. host.
jag blit tokig. har trott att det var en förkylning, då han varit lite snorig och seg nån dag.Han har fått en kur Bisolvon. Han verkat helt frisk och pigg som vanligt i övrigt men efter ansträngning så hostar han.

Vad tror ni? har ni varit med om liknande? Är det bra att han rids? Tips?
 
Hur är stallet?
Bra ventilation?
Hur är höet?
Hur länge går h*n ute?

Att dom hostar beror OFTA på damm och dålig luft.
 
hejsan
Med största sannolikhet har din häst drabbats av en virushosta. Det kan ta tid innan hostan ger med sig och det är viktigt att hästen får vila under tillfrisknandet. 2 veckor är definitivt ingen ovanlig viloperiod efter en "förkylning". Om hostan ändå inte ger med sig och kanske kompliceras av segt gulgrönt snor och mer fuktiga hostningar kan man anta att bakterier utnyttjat tillfället och växt till i de ansträngda luftvägarna. I sådana fall kan hästen behöva en kur med antibiotika och slemlösande eftersom långdragna procedurer kan sluta i kronisk hosta (kronisk bronkit, kvickdrag, RAO).

Det är naturligtvis väldigt viktigt att kolla upp hästens miljö om den får problem med hosta. Hostan måste ju inte bero på en infektion utan kan vara början på kvickdrag. Hästen bör få vistas ute så mycket som möjligt, gärna dygnet runt, ensilage är att föredra framför hö (alternativet är väl genomvattnat hö, gärna att det har fått ligga i ett badkar med vatten), torra och dammiga fodermedel bör blötas innan utfodring, hästen bör stå på papper eller torv, ingen rykt inomhus, aldrig sopa golvet när hästen är inne osv osv. Symptomen på kvickdrag är just hosta i början av ridturen/hagvistelsen, vitt snor, pigg häst, eventuellt flankandning.
 
Med största sannolikhet har din häst drabbats av en virushosta. Det kan ta tid innan hostan ger med sig och det är viktigt att hästen får vila under tillfrisknandet. 2 veckor är definitivt ingen ovanlig viloperiod efter en "förkylning". Om hostan ändå inte ger med sig och kanske kompliceras av segt gulgrönt snor och mer fuktiga hostningar kan man anta att bakterier utnyttjat tillfället och växt till i de ansträngda luftvägarna

Vet. sa att det inte var ngt virus med tanke på blodprovet?

Det har blivit betydligt bättre men han hostade idag efter att jag galoppat.

Det är naturligtvis väldigt viktigt att kolla upp hästens miljö om den får problem med hosta. Hostan måste ju inte bero på en infektion utan kan vara början på kvickdrag. Hästen bör få vistas ute så mycket som möjligt, gärna dygnet runt, ensilage är att föredra framför hö (alternativet är väl genomvattnat hö, gärna att det har fått ligga i ett badkar med vatten), torra och dammiga fodermedel bör blötas innan utfodring, hästen bör stå på papper eller torv, ingen rykt inomhus, aldrig sopa golvet när hästen är inne osv osv. Symptomen på kvickdrag är just hosta i början av ridturen/hagvistelsen, vitt snor, pigg häst, eventuellt flankandning

men om det nu är det, skulle inte hästen reagerat lite tidigare? den har ju hanft samma miljö ett bra tag..
Hostan kommer vid ansträngning dvs efter uppvärmning och ett tags galopp eller efter ett galopprace i hagen..
 
men om det nu är det, skulle inte hästen reagerat lite tidigare?

Det kan ta tid innan de reagerar, vissa av de hosthästar jag har kontakt med började hosta först efter ca 8-12 år i samma miljö.

Sök på forumet om hosta, det finns en hel del trådar om ämnet där du kan finna mer info.
 
Man kan inte utesluta en luftvägsviros efter ett blodprov.

Nej, en häst kan utveckla bronkit när som. Står din häst på hö är dessutom risken större nu på vårkanten då den hygieniska kvaliteten i höet minskar. Den vanligaste orsaken till kronisk bronkit är just allergi mot inandade sporer av bland andra Apergillus, en mögelsort som trivs utmärkt i hö. Du bör definitivt ta hostan på allvar, ge hästen den vila den behöver och kontrollera miljön noga.

Oavsett vad hostan kommer sig av visar din häst tydliga tecken på irritation från luftvägarna och är därmed känsligare än vanligt för såväl luftvägsinfektioner som bronkit.
 
hostan är borta nu förutom då vi galopperar :(
kan trava mycket utan att han hostar men direkt det blir galopp så är det host.
Stall och haghostan är borta och det låter inte så farligt längre, kan det vara att han var förkyld och att det är på väg bort men lite finns kvar och kommer fram vid ansträngning?
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 003
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
992
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp