Bukefalos 28 år!

Houdini misslyckades å det grövsta

vallhund

Trådstartare
Ni kanske minns:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1200890 ?
O den gången han kom hem med trevliga poliser?

Nåja, efter flera försök i hans hägn o med flera översyner av inhägnaden insåg vi att han inte kunde vara i den längre, han tog sig ut varje gång, förmodligen klättrar han över. Verkligen synd, ett hägn på 1½ ha byter man inte staket på i första taget för en natthund, så han får mindre utrymme.

I morse fanns ingen hund i hundgården, men jag hörde honom pipa o gny, visade sig att han grävt sig in under hundhuset, det är en typ alpstuga med två separata boxar med egna gårdar att gå ut i.
Han hade grävt sig in o fastnat!

Tog mycket lock o påck, samt en hel del godis o grävande för att få ut honom.
Lycklig, törstig o väldigt kissnödig.
 
Sv: Houdini misslyckades å det grövsta

Lärt sig?
Jag vet inte hur många hål vi tätat med stora stenar samt hällt på cement både hemma o på nattis.

Nåja, det var länge sedan han tuggade sönder något o han har slutat bryta sig in i kylskåpet för att stjäla mat, oftast inte så lämplig sådan. Som grillade kycklingspett eller Medelhavssaltad Bregott.
:nailbiting:
 
Sv: Houdini misslyckades å det grövsta

Du har aldrig funderat på om det inte är enklare att sätta cementen på hunden tassar istället - typ stora block:sneaky:
 
Sv: Houdini misslyckades å det grövsta

Men houdini då!

Vi har ju houdinis äkta maka här hemma. Hon har också lyckats med både det ena och det andra, låst ut sig och in sig fler gånger än jag kan räkna och upprepade gånger satt sig själv i bekymmer utan att lära sig minsta lilla :p
Nu har det dock varit lugnt ett tag. Vågar jag tro att hon vid snart 5 års ålder äntligen blivit vuxen och slutat med dumheter eller ska jag oroa mig över att hon planerar en större kupp? :nailbiting:

Livet med en houdini blir då aldrig tråkigt iallafall :D
 
Sv: Houdini misslyckades å det grövsta

Hur kommer det sig att den är så stressad/orolig? för så låter det för mig när jag läser.

Det behöver inte vara så. En del hundar går verkligen igång på det här med att kämpa för att bryta sig ut och ge sig iväg på äventyr. Jag tror det triggar något slags urbeteende.
Min hund är då aldrig så nöjd som när hon verkligen kämpat för att bryta sig ut/in, patrullerat "sina ägor" och gärna hittat väldigt äckliga saker att äta. Det verkar vara oerhört självbelönande, precis som att springa efter vilt och liknande beteenden.
 
Sv: Houdini misslyckades å det grövsta

Jag upplever att det märks tydligt på hunden om beteendet beror på stress eller liknande. Så känner jag iallafall kring min egen houdini. Det har hänt att hon försöker bryta sig ut pga ångest (när hon blivit rädd för höga ljud), och det är STOR skillnad mot när hon är på sitt vanliga utbrytarhumör.
 
Sv: Houdini misslyckades å det grövsta

Jag upplever att det märks tydligt på hunden om beteendet beror på stress eller liknande. Så känner jag iallafall kring min egen houdini. Det har hänt att hon försöker bryta sig ut pga ångest (när hon blivit rädd för höga ljud), och det är STOR skillnad mot när hon är på sitt vanliga utbrytarhumör.

Jag har aldrig själv varit med om hundar som försökt bryta sig ut, så jag har inget att relatera till. ser bara en stressad, understimulerad hund framför mig. Men så som du förklarar det så kopplar jag det till hästar som systematiskt lärt sig öppna boxdörrar osv i lugn och ro, och spatsera iväg till foderkammaren eller dylikt?.
 
Sv: Houdini misslyckades å det grövsta

Jag tror absolut att hundar kan bryta sig ut som ren "sport" och lek. Min första hund var sådan. Jag hade en lägenhet i markplan med inhägnad grästäppa. Jag brukade ha altandörren öppen så han kunde gå in och ut som han ville när vädret var gott. Och ofta grävde han sig ut. Men han rymde inte. Istället gick han bara runt huset till ytterdörren för att be om att bli insläppt. Han blev lika överglad varje gång jag släppte in honom :p

När jag släppte in honom kunde han promenera rätt ut genom altandörren och lägga sig ute på täppan igen. Aldrig att han använde sin grävhål att krypa tillbaka in igen...nä han gick till ytterdörren. Och aldrig att han använde samma hål två gånger. Mycket roligare att göra ett nytt :meh:
 
Sv: Houdini misslyckades å det grövsta

kl

Min gillar att öppna lådor. Hon är skitnöjd då man kommer hem och ser att hon öppnat dörrar och lådor och sysselsatt sig med att titta vad som finns i alla burkar och korgar.

Så vi får avgränsa de stunder hon är hemma.

Jag kan tänka mig att hon kunde bli en utbrytarkung ifall hon gick i hundgård. (Iofs har hon öppnat ytterdörren några gånger och hälsat på hos grannarna då hon var yngre)
 
Sv: Houdini misslyckades å det grövsta

Hur kommer det sig att den är så stressad/orolig? för så låter det för mig när jag läser.

Mina hundar har accepterat avspärrningar till 100% och det har liksom bara varit så. Min syrra har små hundar och de har man aldrig kunnat spärra in. De har klättrat över staket både fram och tillbaka så det har inte varit stress. Mer för att jag kan och vill.

Mina stora hundar har känts lite mer korkade i det avseendet.
 
Sv: Houdini misslyckades å det grövsta

Eftersom jag inte har erfarenhet av det så kan jag inget säga. Men med tanke på att det var så som hästar kan göra som jag tidigare i tråden frågade, så upplever jag att även fast det inte är stress, så kommer hästens beteende från något när den börjar att bryta sig ut, även fast det är lugnt och systematiskt. Det är oftast understimulerade hästar, eller dessa högaktiverade hästar som kanske haft en vilovecka som kommer på dessa saker, av det jag varit med om. Och dom gör det väldigt lugnt och systematiskt, ingen stress alls. Utan verkar vara rätt nöjda och det är ju självbelönande så självklart är det något man fortsätter med. Men det beror ju på något. Tänker jag :) Hade jag haft en hund som rymmer och får komma hem med polis, gräver fast sig under stuga osv, även fast det är en sport eller hunden ej ser stressad ut, hade jag nog tagit mig en funderare på om hunden kanske från början var stressad/understimulerade/inte nöjd med att vara i hundgården eller fortfarande är stressad understimulerad, Eller helt enkelt inte nöjd med att sitta i hundgård. Det är bara en tanke från min sida, och något jag hade reagerat på om det var min hund :)
 
Sv: Houdini misslyckades å det grövsta

Oavsett vart det började så är det ju svårt att göra något åt när hunden väl befäst sitt beteende. Min hund började bryta sig ut och hålla på när hon som unghund var skadad och ordinerad strikt vila. Så ja, första gången det hände var hon understimulerad. Nu? Verkligen inte.
 
Sv: Houdini misslyckades å det grövsta

Okej, ja det kan jag tänkte mig. Nä det var det jag tänkte, att det har sin grund i något. Och att det sen befäster sig för att det är så självbelönande :)
 
Sv: Houdini misslyckades å det grövsta

Det kan ju vara så, ibland kanske inte :)

Jag tror det är svårt att förstå om man inte ägt en sån här hund...
 
Sv: Houdini misslyckades å det grövsta

Å andra sidan är ju hunden väldigt mycket ensam, även om den är ute och det är nattetid (vilket många av någon underlig anledning inte tycker är lika illa som ensam inne och dagtid). Inte konstigt om hunden är stressad menar jag, även om det såklart inte behöver vara så.
 
Sv: Houdini misslyckades å det grövsta

Jag har ingen aning om hur TS hund lever och mår. Ville mest få fram att det absolut inte behöver vara stress som är boven när hundarna håller igång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp