Hovar! AMEO eller någon annan kanske?

Grängesberg

Trådstartare
Hej!
Det är så här att min gamla gubbe har lagt sig till med ett dåligt beteende!! Tyvärr!
Han skrapar hysteriskt med ena framhoven när det är matdags! Han vill ha först och blir nästan ursinnig om så inte sker!

Han har väl inte den bästa hovkvaliten jag har sett och nu är det så att en ganska stor del av hovens yttersida har gått sönder, precis vid sömkanten! Skon sitter kvar, än så länge men den kommer nog att ryka innan hovslagaren kommer(om 3 veckor).

Jag undrar nu om det finns något som hovslagaren kan sätta på hoven när han ska sko om honom, något att fästa söm i?

För som det ser ut nu så finns inget att sätta i alls!
Tänkte att någon kanske vet om det finns något sådant man kan "fylla ut" hoven med??

Vet någon?
 
Det gör det, men mitt tips är att försöka få skon att sitta fast ändå. Det är stor risk för bakteriebildning vid plastning... Vi har tvingats göra det min min ett flertal gånger och det blev inte alls bra.

Det slutade ena gången med en rejäl hålvägg och operation i Skara där de berättade att de har slutat plasta hovar just pga infektionsrisken.

/C
 
Silvertejp är förresten rätt bra för att få en sko att sitta kvar till hovslagaren kommer. Tejpa fast den helt enkelt. Men tre veckor är ju i längsta laget! :smirk:

/C som är van vid trasiga hovar...
 
Tack snälla för infon!
Än så länge så sitter den fast med 2 söm på trasiga sidan och med alla på insidan..Hoppas att den sitter lite till!

Skulle ju vilja att hoven växer lite mer innan han skos om, så att det blir lite att fästa i...blir det akut så ringer jag naturligtvis till hovslagaren så han får komma tidigare än beräknat.

Men jag kan ju prova att sätta silvertejp på utsidan..
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 231
Hästvård Kanaljen har tidigare i sommar trampat av sig en sko och trasat sönder hovväggen. Han fick stå inne till att börja med då han hade...
2
Svar
20
· Visningar
2 354
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 843
Senast: mily
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 653
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp