Bukefalos 28 år!

Hovar och Vatten.

S

SessCa

Hade svårt att sova i natt så jag låg och grubblade en hel del. Framför allt på det här med hästens hovar och vatten. Jag fick tidigt lära mig att uttorkade hovar vill ha vatten. Och jag tror stenhårt på den metoden och har vart lycklig då TVÅ stall som jag stått stallad i haft sk vattespillta där hästarna kunnat stå ett par timmar då och då. Men vintertid är ju varenda hage lerig i hela svergie,betyder det att hovarna borde vara finare på vintern då det är mycket fukt och hovarna kan dra i dig massor med vatten under hagvistelsen?

Och så funderade jag på om hovarna kan ruttna pga av att dom står för mycket i vatten? jag tänkte på, människans naglar kan ju bli sköra om man har dom i vatten offta, gäller samma sak med hovar? Och KAN en hov ruttna om den står i konstant lervälling en lång tid.

Ni får gärna pajkasta mig för min ovetskap :D
 
Här blir det ingen pajkastning...bara glad att människor inser att hovarna behöver vatten och inte behöver smörjas in med olja. Olja hindrar hovarna från att suga upp vatten och kan även (vissa oljor) brytas ned till fettsyror som kan skada hoven mer än om ingenting alls hade gjorts.
Jag är nästan säker på att hovarna inte tar skada av mycket vatten, tänk bara på hästarna i Camargue.....
 
Det finns ett mycket enklare o mer hygienskt alternativ till vattenspilta, det är filtboots....dränk bootsen i vatten , och hästens hovar håller fukten i minst 12 timmar.
Jag brukar på hästar som har torra hovar(då spec på sommaren) låta dom ha bootsen under natten...om är rejält blöta när man sätter på dom(så det rinner) och fuktiga på morgonen.
 
Jo, jag har också använt mig av dom filt bootsen. Och som du då framförallt på sommaren. Tycker att det har fungerat jätte bra med dom. :)
 
Heh, och jag som trodde at folk trodde tvärt om :o

iaf dom flesta jag har träffat på hetssmörjer med fett eller olja på hovarna på hästarna när dom blir sköra. Och när man lite blygt påpeka att vatten är bättre har man fått ett rakt svar: "det fattar du väl själv att olja är bättre"
Oljan gär väl gott på sitt sätt men som du sa så hindrar det att vattnet tränger in i hoven.

Jag har hela tiden trott att det har vart JAG som haft fel. :smirk:
 
Jag har också haft vattenfunderingar fast åt andra hållet.

Tänkte på hästar i mellanöstern och andra heta ställen. Deras hovar är som granit och fast än de kutar längs vägarna hela dagarna så slits det inte ner hälften så mycket som borde och de ser väll ut därefter. Läste också på en sida, kommer inte ihåg villken men det kan ha varit Brooks hospital for animals, om villket jävulskap de hade med att verka och att de då satte hästarna i vattenbad för att överhuvudtaget ha en chans att komma igenom.

Visst kan det ju vara så att eoner av evolution har gjort stenhårda hovar men de flesta av dessa djur är blandningar med engelska kavallerihästar och så där borde det inte komma ifrån.

Detta utan vattenbad och vettigt foder.

Egentligen har våra hästar här för erbarmligt dåliga hovar om man tänker efter. Trots vattenbad och filtboots och biotin och kronrandssalva och fan och hans mormor klarar de flesta av våra inte av att gå barfotagång ens en timme om dagen. Det är faktiskt rätt bedrövligt.
 
Det är väl en blandning mellan avel o härdning kanske...de flesta fullblod har väl vad jag fattat det som platta sulor och blir ömma fort, en del travstammar nedärver dåliga hovar..Jag tycker att det är viktigt att se vad man har själv och därefter värdera, att inte gå på allt som kommer i nya råd o rön och hästarna får lida...står hästen på stall med normal utevistelse, tävlar regelbundet med olika banförhållanden så tycker jag att man skall optimera sin hästs chanser att ha bra fötter....om det så är med biotin, vatten eller nåt annat...att träna t ex en aktiv travare och aldrig ha beslag på den är i mitt tycke helt omöjligt.

Jag kan tävla dom barfota , men inte träna...
 
Många hästar kan ju ha medärvt dåliga hovar.
Hade hand om ett arabsto för något år sedan, hon gick barfota året om. och tävlade i distansritt. Och den hästen hade dom finsta hovar jag sett i hela mitt liv. Och ägaren behövde inte ta ut hovslagare för verkning mer än 2, 3 gånger om året.

Medans andra hästar har sånna problem med hovar som slits att hela hoven slitits ned till botten på bara några timmar av barfota gång. :smirk:


Jag undrar faktiskt VARFÖR man inte får lära sig på teorin i ridskolan hur viktigt det är att man sköter hästens hovar. Det är ofta man får höra komentarer som "Usch hästens hovar blir inte bra och ändå smörjer jag dom med olja varje dag" Är det inte så viktigt att veta att hovana mår bra av vatten? Jag tycker att hovvård är en del av hästvärden som blir satt åt sidan.

Många hästägare litar blint på sina hovslagare och blir arga på HOVSLAGAREN närdet uppstår problem med hovarna. Det är ju inte hovslagarens ansvar att se till att ägaren är ordentligt påläst i det ämnet? Jag frågar alltid mina hovslagare hur/varför när han gör något. Så att jag kan lägga det på minnet och ifråga sätta om det är något som JAG anser är fel för min häst.

Skenar jag iväg från ämnet nu? :angel:
 
Har själv ingen aning om vad som är bäst för hovarna för jag har hört så många olika teorier men en jag hörde av min vetrinär verkade väldigt logiskt. Om man själv växlar mycket mellan väta och torka blir våra naglar sköra. Likadant är det med hästarnas hovar. Därför bör man om man vill ha starka hovar undvika vatten"sjuka" hagar, fotbad mm därför att hovarna luckras upp på precis samma vis som våra naglar. Vad tror ni? :confused:
 
det låter ju ganksa logiskt.

Men som sagt tror jag stenhårt på teorin med att vatten ÄR bra för hovarna. Iaf för torra hovar. Sen är ju frågan om hästens hov har samma "material" som våra naglar och om man kan jämföra dom egentligen. :confused:
 
Jag har fått lära mig att hoven suger upp mest underifrån, inte så mycket på hovväggarna. Jag vet de som har vatten (och spån)i boxen för att hovarna ska kunna dra åt sig mycket vatten.
 
jo det stämmer att dom ska suga upp mest underifrån och det är väl ganksa logiskt. Eftersom att hoven är "mjukare" där.
 
Jag håller med om att man som ridskoleelev får alldeles för dålig utbildning i hästskötsel.
Tex så tycker min medryttare, som är 25 och har ridit på ridskola i många år, att hon lärt sig jättemycket om bla hovvård sen hon började hjälpa mig. Då är jag inget proffs men jag sköter, efter dåliga erfarenheter av hovslagare min hästs hovar själv. Han går barfota nu och han har klarat övergången bra. Jag har ju fått anpassa arbetet samt använt boots till och från men nu är hovarnas kvalitet mil från när skorna togs av i somras.
Det är synd att teorin inte sträcker sig så mycket längre än det mest grunläggande. Även foderlära etc borde stå på schemat.
 
Jag håller verkligen med dig!!!!
Människor som bara ridit på ridskola i många år och sedan bestämmer sig för att köpa häst blir offta helt förstummade av allt som dom INTE lärt sig! Är inte det teoretiska lika viktigt? eller har dom tagit bort det från schemat för att eleverna tyckte det var ointressant? Iaf så fanns det inget teori när jag gick i ridskolan. :crazy:
 
Inte heller jag fick nån vidare teori under de 7 år jag red på ridskola. Det mesta har jag lärt mig hos bekanta samt den hårda vägen...

Trist, eftersom det är såna som jag, som mest ridit på ridskola som köper sin första häst och först i efterhand blir varse hur mycket man INTE kunde.
 
Många hästar kan ju ha medärvt dåliga hovar.
Hade hand om ett arabsto för något år sedan, hon gick barfota året om. och tävlade i distansritt.

Skoddes hon vid tävling då eller?
 
Visst behöver hovarna vatten, men anledningen till att hovarna kan bli dåliga och torra under vår/ höst är att lera är uttorkande.
Så att tvätta hästarnas hovar med vanligt vatten efter en lerig hagvistelse kan i vissa fall göra underverk med torra hovar.
Om det är någon som tvivlar på att lera är uttorkande, prova att smeta in händerna med lera och låta de självtorka. Jätte torrt blir det.

bibban
 
Jag tror inte att hon skoddes till tävling, Vad jag minns så gjordes det inte. men det var 3 år sen så jag minns inte så noga. :)
 
Jag har ingen koll på detta egentligen, men det mest logiska tycker jag borde vara att hovarna blir uttorkade av vatten. Så är det ju med våra naglar (jag köper det där du skriver om att det kan vara torka/vatten som är skadligt).
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att det finns jäättemånga trådar angående detta ämne men jag blir helt enkelt inte klok av alla olika svar hit o dit.... Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 454
Senast: Digbil
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 981
Hästvård Japp nu är det dags igen :crazy: Min häst får väldigt torra hovar på sommaren och nu i år har det börjat ännu tidigare än vanliga...
2
Svar
31
· Visningar
7 541
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp