Hovblöd halt och puls

hast_galen

Trådstartare
Sitter här och blir inte klok på min häst, eller funderar på vad jag ska göra,
I tisdags hittade jag min häst blockhalt och han hade då trampat skon snett oh fått in en söm i lamellranden, Skon åkte bort, Lindades, och till kallade hovslagare, som kom några timmar senare och tittade, hovslagare grävde lite och tycket jag skulle köra våttomslag i ett par dagar, då det inte satt i (några farliga delar)
Hästen fick gå i sjukhage med lindad fot dock var han jätte halt med puls så fick bli mycket box och så kom hovslagare på Fredag igen och tittade, grävde lite djupare denna gång var lite var men inte mycket men hade puls, Men vi bestämde oss för slå på en sko med sula och kärdrev, han blev mycket bättre inte lika halt men idag alltså en dag senare, så har han fortfarande lite halt och har puls ingen feber, är ner halt på morgonen när han kommer ut hur boxen än på kvällen när han ska gå in,
Pratat med hovslagaren och hon säger vi ska vänta över helgen och titta på det igen sen,
Men efter som jag inte har några erfarenheter av hovblöd så skulle jag behöva veta lite då jag håller på att bli tokig på vad jag ska göra och ha lite is i magen, Bor också lite förlångt i från för att åka till klinic
och tillkalla veterinär vet jag inte om de gör mer än hovslagaren, eller behöver han penicillin eller någon medicin? Fick stelkramp spruta för ett år sen
Någon som har varit med om något liknade? och har tips eller hur jag ska göra??
 
Sitter här och blir inte klok på min häst, eller funderar på vad jag ska göra,
I tisdags hittade jag min häst blockhalt och han hade då trampat skon snett oh fått in en söm i lamellranden, Skon åkte bort, Lindades, och till kallade hovslagare, som kom några timmar senare och tittade, hovslagare grävde lite och tycket jag skulle köra våttomslag i ett par dagar, då det inte satt i (några farliga delar)
Hästen fick gå i sjukhage med lindad fot dock var han jätte halt med puls så fick bli mycket box och så kom hovslagare på Fredag igen och tittade, grävde lite djupare denna gång var lite var men inte mycket men hade puls, Men vi bestämde oss för slå på en sko med sula och kärdrev, han blev mycket bättre inte lika halt men idag alltså en dag senare, så har han fortfarande lite halt och har puls ingen feber, är ner halt på morgonen när han kommer ut hur boxen än på kvällen när han ska gå in,
Pratat med hovslagaren och hon säger vi ska vänta över helgen och titta på det igen sen,
Men efter som jag inte har några erfarenheter av hovblöd så skulle jag behöva veta lite då jag håller på att bli tokig på vad jag ska göra och ha lite is i magen, Bor också lite förlångt i från för att åka till klinic
och tillkalla veterinär vet jag inte om de gör mer än hovslagaren, eller behöver han penicillin eller någon medicin? Fick stelkramp spruta för ett år sen
Någon som har varit med om något liknade? och har tips eller hur jag ska göra??
Varit i kontakt med en häst under sommaren som trampade in tåkappan i hoven, med böld som följd. Var konvalecent länge, på boxvila. Det slutade aldrig vara, trots penicillin och spred sig till en stor del av hoven. Slutade med operation..:crazy:
En annan häst tidigare lyckades man aldrig få spridningen att ta slut, denna avlivades i somras.:cry:
Har numer STOR respekt för bölder, trodde aldrig innan att de kunde orsaka så stor skada!
Jag skulle ta ut veterinär så fort som möjligt för att kunna sätta in antibiotika i tid, om så behövs!
 
Vilken sorts hovslagare gräver lite på måfå flera ggr?

Vore det min häst skulle jag nog låta den stå på box över helgen med våtvarmt omslag och boka kliniktid på måndag om bölden fortfarande inte kommit ut. Frakturer i hovbenet kan ha liknande symptom så ger sig inte bölden tycker jag att det är bra att utesluta att det inte är nåt annat
 
Sitter här och blir inte klok på min häst, eller funderar på vad jag ska göra,
I tisdags hittade jag min häst blockhalt och han hade då trampat skon snett oh fått in en söm i lamellranden, Skon åkte bort, Lindades, och till kallade hovslagare, som kom några timmar senare och tittade, hovslagare grävde lite och tycket jag skulle köra våttomslag i ett par dagar, då det inte satt i (några farliga delar)
Hästen fick gå i sjukhage med lindad fot dock var han jätte halt med puls så fick bli mycket box och så kom hovslagare på Fredag igen och tittade, grävde lite djupare denna gång var lite var men inte mycket men hade puls, Men vi bestämde oss för slå på en sko med sula och kärdrev, han blev mycket bättre inte lika halt men idag alltså en dag senare, så har han fortfarande lite halt och har puls ingen feber, är ner halt på morgonen när han kommer ut hur boxen än på kvällen när han ska gå in,
Pratat med hovslagaren och hon säger vi ska vänta över helgen och titta på det igen sen,
Men efter som jag inte har några erfarenheter av hovblöd så skulle jag behöva veta lite då jag håller på att bli tokig på vad jag ska göra och ha lite is i magen, Bor också lite förlångt i från för att åka till klinic
och tillkalla veterinär vet jag inte om de gör mer än hovslagaren, eller behöver han penicillin eller någon medicin? Fick stelkramp spruta för ett år sen
Någon som har varit med om något liknade? och har tips eller hur jag ska göra??

Jag förstår inte varför hovslagaren "grävde" i hoven alls, speciellt inte första gången. Ni visste ju att hästen hade ont av att skon satt snett och att den var sömstucken. Känns som om det var ganska dumt att gräva då?
 
Jag förstår inte varför hovslagaren "grävde" i hoven alls, speciellt inte första gången. Ni visste ju att hästen hade ont av att skon satt snett och att den var sömstucken. Känns som om det var ganska dumt att gräva då?
Fast om det finns en böld är det inte alls ovanligt att hovslagaren försöker gräva ur den.... Första åtgärden, blir det sen inte bättre kommer veterinären in i bilden
 
Första gången hovslagaren grävde var för att koll var det satt så det inte var i i sulan, Andra gången var för det var lite var och skulle gräva bort den svart pricken eller vad man ska säga och öppna den helt,
att åka till klinicär enkel resa 20mil :( hovslagaren kommer igen i morgon igen och hittar på det får vi se vad hon säger,
Hovslagaren är även utbildad av alla konstens regler så litar på hennes omdöme men är fortfarande orolig över min häst
 
Första gången hovslagaren grävde var för att koll var det satt så det inte var i i sulan, Andra gången var för det var lite var och skulle gräva bort den svart pricken eller vad man ska säga och öppna den helt,
att åka till klinicär enkel resa 20mil :( hovslagaren kommer igen i morgon igen och hittar på det får vi se vad hon säger,
Hovslagaren är även utbildad av alla konstens regler så litar på hennes omdöme men är fortfarande orolig över min häst
Att det är 20 mil enkel väg visste du väl efter ha skaffat häst!
 
Första gången hovslagaren grävde var för att koll var det satt så det inte var i i sulan, Andra gången var för det var lite var och skulle gräva bort den svart pricken eller vad man ska säga och öppna den helt,
att åka till klinicär enkel resa 20mil :( hovslagaren kommer igen i morgon igen och hittar på det får vi se vad hon säger,
Hovslagaren är även utbildad av alla konstens regler så litar på hennes omdöme men är fortfarande orolig över min häst
Se vad som händer i morgon, men jag tycker nog att ni bör be en veterinär titta på det också. Det finns veterinärer med portabel röntgen om det skulle behövas. Och du... Jag skulle inte heller transportera en rejält halt häst 20 mil om det inte var absolut nödvändigt (ja, över huvud taget transportera faktiskt). Det går att göra väldigt mycket veterinärt på plats i stallet också :) Lycka till!
 
Jag tror på nånting annat än hovböld eller något mer.
En böld kommer av att bakterier tränger in i hoven och var bildas, vilket tar lite tid så därför tror jag på något annat eller något mer för nu har det kunnat bli en hovböld.
 
jag kan också tänka mig att han har sträkt en led eller sena då han drog skon snett, har också funderar på det men det är svårt att säga :( jag vet om att en med portal röntgen kommer ner på torsdag till ett stall i närheten men det är så länge tills des
Hovslagaren kommer i morgon bitt och titta och efter den bedömningen blir det veterinär
 
Första gången hovslagaren grävde var för att koll var det satt så det inte var i i sulan, Andra gången var för det var lite var och skulle gräva bort den svart pricken eller vad man ska säga och öppna den helt,
att åka till klinicär enkel resa 20mil :( hovslagaren kommer igen i morgon igen och hittar på det får vi se vad hon säger,
Hovslagaren är även utbildad av alla konstens regler så litar på hennes omdöme men är fortfarande orolig över min häst
Eftersom det snart gått en vecka skulle jag nog åtminstone se till att veterinär fick kika på det. Om det fortsätter vara så är det risk att det sprider sig.
jag kan också tänka mig att han har sträkt en led eller sena då han drog skon snett, har också funderar på det men det är svårt att säga :( jag vet om att en med portal röntgen kommer ner på torsdag till ett stall i närheten men det är så länge tills des
Hovslagaren kommer i morgon bitt och titta och efter den bedömningen blir det veterinär
Hovslagaren bör ju kunna se om det är en sträckning som orsakar hältan. Visar hästen ömhet av visitertången så torde ju det onda sitta i hoven. Varar det fortfarande i hoven så bör veterinär kontaktas för ev antibiotika, klinik är inte nödvändigt i detta skede
 
så här ligger det till nu veterinär var ute i går och tittade och hon tyckte att han inte var halt utan var mer stapplig i vänd hon böjde även honom och inget, och pulsen var inte så farligt, men eftersom han var lite stapplig i vändningen så skulle han få metacam i några dagar och att hovslagaren skulle se om det var nått mer på gång men vänta ett par dagar :) så den del har väl vart en inbillning eller så har det blivit bättre så nu har det lättat lite på bröstet :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 543
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 520
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp