Bukefalos 28 år!

Hovslagare kostnader (sammanslagen tråd)

Sv: Hovslagare??

Jo då jag förstår vad du menar o jag håller med en del av det, det är väl alldrig bra o ta det svart, men o samtidigt kan man inte bekämpa allt.
Det gäller dom flesta yrkena elektriker jobbar mycket svart o rörmokare osv man kan inte göra något åt det.
Men sen har man ett val om man godtar det eller inte, personligen så sponsrar jag gärna dom som nyligen har börjat skott så dom får mer erfarenhet OM jag har hört att dom är bra.
Sedan eftersom det är så dåligt betalt för hovslagare så unnar jag dom gärna o få stoppa pengarna i fickan.

Ja för dom pengarna skulle jag kräva att få kvitto och att han kom i tid, men det fick jag inte så då får det vara.
 
Sv: Hovslagare??

Så bra :) !
Då behöver vi inte slita varandra i stycken nu då ;) , attans!
Hade min hovslagare kommit med den höjningen utan info + kommit för sent, ja då hade jag letat upp en kompetentare jag med.
 
Sv: Hovslagare??

Ja jag blev så jävla tjurig på honom, min syster har haft honom i tre år har inte sagt nånting till henne heller om en höjning.

Visst han skodde bra men sånt går jag inte med på helt enkelt, dom ska vara seriösa, jag tänkte att han kom liksom alldrig i tid ringde kanske en kvart innan ,att det kunde jag ta men en sån här höjning o desutom inte säger nått.

Nä det går jag inte med på.

Skönt att vi förstår varann till slut! :) jag förstår precis vad ni menar om risker o så, men det är ett val man gör som mycket annat.
 
Sv: Hovslagare??

bobo skrev:
Dom kanske inte skulle skaffa häst från början :angel:
Alla hästar blir inte sjuka eller skadade, det läser man vittnesbörder om dagligen här på Buke t.ex.



Det är klart alla hästar blir sjuka nångång i sitt liv! jag tänkte oxå så att mina hästar är så friska blir alldrig sjuka, men nu står jag här jag får åka in till strömsholm en gång i månaden med den ena hästen.

Notan slutar alltid på 6-7000:- en gång i månaden ,utan försäkringen skulle jag få ta bort honom pga av jag inte hade försäkring och inte hade råd.
Dessutom har jag en livförsäkring om det inte skulle gå bra o jag får ta bort honom.
 
Sv: Hovslagare??

jag betalar 950 vid sista skoningen. med vinterskor med snösulor runtom.. sen specialbrodd till med en bricka så dom ej sliter snett i broddhålen..

tappsko kommer hon ut och slår på direkt.. men nu behövs inte de då min hästskötare har tappsko kompetens.. perfekt va
 
Sv: Hovslagare??

2 isisar skrev:
Det är klart alla hästar blir sjuka nångång i sitt liv! jag tänkte oxå så att mina hästar är så friska blir alldrig sjuka, men nu står jag här jag får åka in till strömsholm en gång i månaden med den ena hästen.

Notan slutar alltid på 6-7000:- en gång i månaden ,utan försäkringen skulle jag få ta bort honom pga av jag inte hade försäkring och inte hade råd.
Dessutom har jag en livförsäkring om det inte skulle gå bra o jag får ta bort honom.
Alla hästar blir inte sjuka. Jag har haft ett flertal hästar som aldrig: läs aldrig! har behövt åka in på djursjukhus eller få dyr veterinärbehandling hemma. Jag är helt säker på att jag inte är ensam om det. Att du har haft otur med en häst gör inte att alla blir sjuka.

Du är själv beredd att betala höga försäkringspremier för att kunna behandla din sjuka häst, men är inte beredd att betala en duktig hovslagare som ju faktiskt förebygger skador på hästen och håller den användbar åt dig. Var och en väljer sina prioriteter, jag har valt mina.
 
Sv: Hovslagare??

2 isisar skrev:
Det är klart alla hästar blir sjuka nångång i sitt liv! jag tänkte oxå så att mina hästar är så friska blir alldrig sjuka, men nu står jag här jag får åka in till strömsholm en gång i månaden med den ena hästen.

Notan slutar alltid på 6-7000:- en gång i månaden ,utan försäkringen skulle jag få ta bort honom pga av jag inte hade försäkring och inte hade råd.
Dessutom har jag en livförsäkring om det inte skulle gå bra o jag får ta bort honom.

Samma här,känner igen det där! man tror att det inte ska hända, men det händer.. så många veterinär räkningar som vi fått, och de summor de hamnat på är man inte annat än GLAD att försäkringen finns!
Jag tror de flesta är överens om att försäkringen är viktigt.. Ja inte BoBo då, men de verkar som att vi andra är det!
 
Sv: Hovslagare??

bobo skrev:
Alla hästar blir inte sjuka. Jag har haft ett flertal hästar som aldrig: läs aldrig! har behövt åka in på djursjukhus eller få dyr veterinärbehandling hemma. Jag är helt säker på att jag inte är ensam om det. Att du har haft otur med en häst gör inte att alla blir sjuka.

Du är själv beredd att betala höga försäkringspremier för att kunna behandla din sjuka häst, men är inte beredd att betala en duktig hovslagare som ju faktiskt förebygger skador på hästen och håller den användbar åt dig. Var och en väljer sina prioriteter, jag har valt mina.



Då har du haft mer eller mindre tur så du menar ett du har haft hästar i hela deras liv utan dom har blivit sjuka, om någon trots allt skulle bli det då? skulle du då ha råd o betala 10-20000:- rakt ur fickan kanske både en o tre gånger, det handalr inte heller om dom blir sjuka dom kan lika gärna göra sig illa hagen på rid turen få en spark osv.

Jo jag skulle betala en duktig hovslagare om jag hittar nån som passar just för mina hästar men jag betalar inga hutlösa priser.
Mina hästar blir skodda har alldrig nånsin fått nått klagomål från vet. eller att hästen har blivit öm eller trång skodd.

Jag minns inte att jag har sagt att alla hästar blir sjuka för att jag har haft otur, skulle nog mer tro att du är lite naiv som inte tror att nånting kan hända med din häst.

Jag har svårt att tro man skulle kunna punga ut med hur mycket som helst när hästen blir sjuk vad tror du folk har försäkring för det är inte för att gynna andra utan sig själv, när olyckan står ´vid dörren så har jag hellre en trygg försäkring än att bli tvungen o ta bort hästen för att man inte har råd, o sparar in på försäkringen.
 
Sv: Hovslagare??

Nej ALLA blir inte sjuka naturligtvis blir inte ALLA sjuka, men du har verkligen haft tur om du inte fått det minsta lilla problem med pållen. Alla jag känner som har häst, har nån gång fått ta till veterinären osv, och varit glada för försäkringen. Så, som sagt du får ha oförsäkrat om du vill, jag har däremot INTE råd med det, och dessutom är pållan värd sin vikt i guld ungefär, jag skulle hellre tappa mitt ben eller något än att måsta ta bort pålls. Så DÄRFÖR är försäkringen viktig. Man får ju betala rätt mycket ändå, men försäkringen hjälper iaf. vi har haft x antal hästar, och även den friskaste lyckades göra illa sig. Olyckor kan hända den man minst anar det..
 
Sv: Hovslagare??

bollen__ skrev:
Samma här,känner igen det där! man tror att det inte ska hända, men det händer.. så många veterinär räkningar som vi fått, och de summor de hamnat på är man inte annat än GLAD att försäkringen finns!
Jag tror de flesta är överens om att försäkringen är viktigt.. Ja inte BoBo då, men de verkar som att vi andra är det!


Ja i mina ögon så är det jävligt viktigt!
Man ska vara glad att det finns försäkringar, o jag tycker inte det gynnar andra utan en själv i slutändan sen har man ju valet o ta en billigare försäkring i olika företag osv. :smirk:
 
Sv: Hovslagare??

Din hovslagare skulle jag gladeligen använt och kört hästen till. Min nuvarande jobbar i en (välrenommerad) hovslagarefirma, är utbildad, men är ej godkänd i mina ögon. Trivs inte alls med hans skoningar. Slängd i käften och trevlig är han för all del, men det hjälper ju inte upp den dåliga skoningen. Min bästa hovslagare hittills, i detta länet, är en outbildad travlärling med hästkunskaper som sträcker sig från vaggan. Men han har blivit proffs nu och har ej tid att sko. Där jag bodde förut var en gammal ringräv den absoluta bästa, och tycker gott han kunde flyttat med mig. :)
Han var utbildad och tror han satt som ordförande i hovlagarföreningen, är nog nu lärare i Skara. Mkt duktig. Så jag vill nog ha erfarenhet och kompetens. Viktigare än utbildning, men skola och f-skattsedel skadar ju inte.
Det finns nog mest dåliga hovslagare bland de outbildade, men jag har träffat på en hel del inkompetenta hovslagare med examen inom yrket oxå.
 
Sv: Hovslagare??

Precis, det räcker liksom bara inte med utbildningen, jag tror många stirrar sig blå på den.
Man kan vara inkompetent som du säger, trots att man har en utbildning..
Det har jag också sett exempel på..
bra att det var nån som tog upp det! :D
 
Sv: Hovslagare??

Så där är det överallt, visst finns det oseriösa utbildade oxå men man har väl egna ögon o se med inte tar man ut en som man har hört skit om :smirk:
 
Sv: Hovslagare??

Det var riktigt fult gjort av din hovis! Jag hade nog gett han det gamla priset bara eftersom han inte avtalat nytt pris med dig eller berättat om höjningen menar jag.

Jag betalade 350 för halvskoning och verkning runt om. Nu har han höjt en hundring och det tycker jag är helt ok.
 
Sv: Hovslagare??

bollen__ skrev:
Samma här,känner igen det där! man tror att det inte ska hända, men det händer.. så många veterinär räkningar som vi fått, och de summor de hamnat på är man inte annat än GLAD att försäkringen finns!
Jag tror de flesta är överens om att försäkringen är viktigt.. Ja inte BoBo då, men de verkar som att vi andra är det!
Men snälla tjejer! Läs först igenom vad som står skrivet innan ni hänger upp er på vissa saker och kallar mig naiv och så vidare.
Jag har väl bara en förunderlig tur med mina hästar då. Eller kan det vara god skötsel, god hantering och erfarenhet i valet av individer?
Just nu har jag 7 hästar i stallet. Veterinären kommer regelbundet för vaccineringar, tanskötsel och dylikt. Jag minns inte när jag fick ringa om något akut, tänker efter... tror det var 3 år sen när mitt halvblod slog sönder en framtand som vet fick komma och dra ut. För 13 år sen fick jag köra en häst akut för en bukoperation.
Gör en liten enkel matteoperation och räkna ut hur mycket pengar jag skulle gett försäkringsbolaget alla dessa skadefria åren. Med mellan 7 och 9 hästar i stallet.
Jag föredrar att ta smällen om en häst blir sjuk eller skadad mot att skänka bort så mycket pengar i onödan. Jag vet att jag inte är ensam om att resonera så här även om ni tror det :smirk:
 
Sv: Hovslagare??

Jag har faktiskt inte kallat dig naiv, jag vet bara att fler håller med oss.
Men har man råd så visst, kör sitt eget race då.
Jag har inte råd, för om min pålle går sönder så måste man ut med pengarna NYSS, pengar som jag inte har. SÅ jag tänker fortsätta ha min försäkrad, och du får fortsätta ha dina oförsäkrade bäst du vill.
Däremot är det fortfarande fel att säga så tycker jag. Och ja, du måste väl ha tur då!
För det finns inget att anmärka på hur vi tar hand om pållsen, men att en blir påkörd, den andra gör illa sig i hagen, den tredje sparkar sönder sig i boxen, och den fjärde är halt pga. hovslagare. Det är inte så mycket vi kan göra något åt. Annat än byta hovslagar, och det gjorde vi när vi fick tag på en annan. De växer inte på träd här.
Sen att den femte var smått galen, gick sönder hela tiden och köpt som 1 åring, det var väl en annan femma. Ett felköp, men hade den hållit helt rätt. För villka kvaliteer den hade!!
Nej, end of discussion. Nu får resten ta det här med dig, för jag har inget mer att tillägga. Var och en får väl göra som den vill då...
 
Sv: Hovslagare??

men kristel om han varje gång tar 2 timmar plus rådgivning och intressanta diskussioner så är han ju normaldyr. var det 1300? 650 i timmen, det tar ju de flesta o lite till. Hade jag haft en elithäst hade jag utan tvekan åkt till honom.

Bobo, jag håller med dig angående försäkringar. har man fler än tre hästar, och inga elithästar som man vill tjäna pengar på så kan man lika gäna sätta in en slant på sitt eget konto varje månad. Det tråkiga är om man råkar ut för något efter första veckan efter köp och man inga pengar insatta har och man har precis lagt sina sista slantar på drömhästen.. men då har man otur, och förhoppningsvis generösa släktingar.
/jenny
 
Senast ändrad:
Sv: Hovslagare??

Betalade 400:- sist för skoning fram med snösulor.

Inte billigt, men inte heller dyrt. Lagom.

Och detta är en otroligt duktig och väl eftertraktad hovslagare dessutom..
 
Sv: Hovslagare??

bobo skrev:
Men snälla tjejer! Läs först igenom vad som står skrivet innan ni hänger upp er på vissa saker och kallar mig naiv och så vidare.
Jag har väl bara en förunderlig tur med mina hästar då. Eller kan det vara god skötsel, god hantering och erfarenhet i valet av individer?
Just nu har jag 7 hästar i stallet. Veterinären kommer regelbundet för vaccineringar, tanskötsel och dylikt. Jag minns inte när jag fick ringa om något akut, tänker efter... tror det var 3 år sen när mitt halvblod slog sönder en framtand som vet fick komma och dra ut. För 13 år sen fick jag köra en häst akut för en bukoperation.
Gör en liten enkel matteoperation och räkna ut hur mycket pengar jag skulle gett försäkringsbolaget alla dessa skadefria åren. Med mellan 7 och 9 hästar i stallet.
Jag föredrar att ta smällen om en häst blir sjuk eller skadad mot att skänka bort så mycket pengar i onödan. Jag vet att jag inte är ensam om att resonera så här även om ni tror det :smirk:

Me snälla du! :devil:
Tror du att du är ensam om att sköta sin häst rätt. Dom kan ju bli sjuka ändå hur mycket du än daltar med hästen.
Hos mig står det mellan 9-11 hästar har så gjort sedan vi flyttade hit. Har inte åkt eller ringt "akut" heller så särskilt mycket. En gång ringde jag och det var när ena hästen hade början till kolik. Men innan veterinären hann komma fixade jag det själv.
En gång när mitt sto inte fick fram sitt föl ordentligt. Men jag hann inte få tag i någon jourvet då hon hann föda fram det normalt ändå. :rofl:
En gång fick en vet komma ja, vi kan kalla det akut. Då hade min häst blivit rädd när vi galopperade och hoppat in i en taggbuske och skadat ögat. Men eftersom jag har en vet som jag betalar svart så blir det ändå inte farligt dyrt. :banana:
Men en häst som var inackorderad och var halt blev det väldigt dyrt för. Hon fick åka minst 8 ggr till Strömsholm, Stockholms djursjukhus och Uppsala för att dom skulle hitta varför hästen haltade. DET kostade rejält mycket för henne FAST hon hade försäkrat. Hon är uppe i över 12000 kr nu. Hästen är inte färdigbehandlad heller. Efter mycket om och men kom dom på att hästen hade början till spatt.
Vad tror du hon hade fått betala UTAN försäkring? :devil:
Ja, det är enorma siffror. Hon är väldigt tacksam att hon hade försäkring. Så jag skulle aldrig vara så dum att ta bort det viktigaste man har på en häst FÖRSÄKRING.
Tack för mig! :smirk:
 
Sv: Hovslagare??

MakePeace skrev:
Betalade 400:- sist för skoning fram med snösulor.

Inte billigt, men inte heller dyrt. Lagom.

Och detta är en otroligt duktig och väl eftertraktad hovslagare dessutom..

oj.. tycker det låter billigt :eek:
Jag betalat 1050 runt om med skor o snösulor..

vart finns denna hovis :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 859
Senast: Mumfie
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 924
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 626
Senast: QueenLilith
·
S
Hästmänniskan har sett att det varierar väldigt vad folk betalar för hovslagar kostnader. Tycker det låter sjukt lite vad vissa betalar ni som...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
12 339
Senast: Borst
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vitlökspress ett big no no??
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp