Bukefalos 28 år!

Hovvård - AANHCP

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovvård - AANHCP

sist testade jag en tjej 2års erfarenhet och utbildning för att se om en med lite moderna utbildning var mer nogrann..
ja nogrann var hon verkligen lite för nogrann...slipade av min hästs hovar och rapsade bort ytterhovväg så han bara får på strålen och bärranten(han är barfota nu eftersom han har vila).

.

Vad pratar du om egentligen??? Det här var bara ett förvirrat inkonkret och okunnigt inlägg? Jag begriper ingenting av vad du menar?
 
Sv: Hovvård - AANHCP

Ja, för om han står på strålen och bärranden då är det ju okej, eller hur? Vilka hästar står på något annat än det?

/Camilla
 
Sv: Hovvård - AANHCP

okej jag tror ni missuppfattar mig då ni inte läst min andra tråd.
coari vet vad jag menar iaf.
 
Sv: Hovvård - AANHCP

Jag kan konstatera att jag fick min diskussion.

Jag ber SÅ HEMSKT MKT om ursäkt om jag drog upp det här i min iver utan att söka efter det först. Men svar fick och jag tänker besvara det jag kände var viktigt.



:



"Detta kallar jag dock att vara blind...
Vad säger att en felskodd häst inte skulle kunna bli bra av att skötas
av en duktig traditionell hovis? Bara för att en misslyckats med "metoden"
betyder det inte att alla gör det."

vet flera en 1 som har kommit krypandes tillbaka efter en period med O.L "utbildade" värkare

det det handlar om är att när du använder skor på din häst,så belastas inte dom delar av hoven som
på t.ex. vilda hästar belastas, vilket hämmar tillväxten och blodcirkulationen som naturligt ska
finnas där för att hoven ska må bra = hästen. järnskon hindrar dessutom hovens naturliga elastisitet. Det var simpla grejer som kom fram och som jag även läst om tidigare. Hovproblem som uppstår läker dessutom bättre.

menar du strålen när du skriver viktiga delar? och jag det är viktigt att strålen har kontakt med marken och det får den vid en korekt skoning


det handlar ju inte bara om att hästen ska vara barfota. den ska ju verkas på ett speciellt sätt, så att hoven återfår hovbenets naturliga riktning. med vanlig traditionell hovteknik så får
den inte det utan fortsätter belastas fel.

Vid en korekt skoning så följer hovväggen hovbenets riktning.

Hoven anpassar sig. Står den i en gräshage, så anpassar sig hoven efter det underlaget. det medför
därmed att när man sedan rider ut på en grusväg så blir den ömfotad. Om man inte gör detta kontinueligt
så att hoven får lite av varje.



"Och blir man frälst efter en föreläsning verkar man högst mottaglig för trendiga och duktiga predikanter."
Ja oja, det var den enda föreläsningen, men inte det enda jag läst. Jag hade läst en hel del om detta innan jag gick på denna föreläsning.
Jag är inte lättpåverkad, tvärtom, som sagt är jag jävligt skeptisk till allt. Det har krävts en hel del för att jag ska känna mig övertygad. Min kompis utbildade sig i våras så att hon kan sköta sin hästs hovar själv. Jag har läst om den här tekniken sedan två år tillbaka.

men har du kriteserat han med nått? vet en som gjorde det några gånger under en föreläsning och det ända han fick till svar var nä nu får vi gå vidare.

"Bevisen finns inte där" Jo. Men det märks att folk inte har kunskapen, utan har läst en fin artikel ur
ridsport som fint talar utifrån sin egen okunskap. Bara det att folk tror att det bara handlar om att hästen blir barfota tyder ju på bristande kunskap.

Och bara för att hästen har skor under fötterna behäver den inte vara rätt skod


Nej, jag menar inte att den här metoden ger alla svar. Men jag tror att den kan göra mkt. Öka våran förståelse! Det säger väl sig självt att vi inte ska dra på oss skor som tvingar våra fötter att gå på tå hela livet, det gör ont och hindrar vår rörelseförmåga. Våra fötter är inte anpassade för att gå ständigt på tå. Samma sak är det med hästarnas hovar!

Vadå gå på tå? dom hästarna jag har sätt gå på tå har varit hästar som har ont i bakre delan av hoven eller som det så fint heter distal (savning?) hälta i bakre delen av hoven = jag har aldrig sätt en frisk häst gå på tå vare sej den är skod eller barfota

Ja, hästar har dött. En häst som gått 16 år med hovbenet lutat snett framåt kan ha allvarliga problem. Hos en del hästar är hoven för skadad. Hästarna har ont.

tråkigt att folk inte kan ge sin häst en bra hovvård

Absolut är det upp till var och en om man vill tro på den här motden och till vilket pris. Men jag tror på den och jag är beredd att kämpa för att den ska få öka sitt fäste här.

och jag kommer oxå att göra mitt bästa då jag utbildar mej till hovis då jag oxå vill ha bort att som saknar kunskap om hur hoven är uppbyggd men ändå är där och gräjar

(Jag må väl vara ung och dum, som många vagt antytt. Men faktum är att det har inte med min unga ålder att göra, men det är populärt att som "vuxen och mogen" anse detta. Då flertalet vuxna inte ens är hälften så mogan och vuxna som de egentligen borde vara. )

Nu blir jag osäker på om man får hänvisa till den sida som detta handlar om. Vill man ha "bevisen" så kan man väl skriva ett pm så ger jag adressen dit så kan ni läsa det själva.

Tack för era svar, mycket intressant!


mvh/eerie

Kram................
 
Sv: Hovvård - AANHCP

En till som inte vet hur hästen är konstruerad:crazy:

Men jag hoppas vet när jag är färig med min utbildning till hovslagare :).

Kram

PS är oxå tacksam om nån skriver och rättar mej vid konkreta fel, som skrivit är under utbldning DS
 
Senast ändrad:
Sv: Hovvård - AANHCP

Om nu inte hovbenet ska följa hovväggens lutning, varför föds hästen med den lutningsgraden?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovvård - AANHCP

Haha, det där är verkligen den bästa sidan när det gäller hovvård... skulle kunna kalla den min bibel ;)
Jag följer självklart SLAVISKT allt som står där- hur skulle annars min häst kunna överleva all grymhet jag utsätter honom för?
Det är utan tvekan Strudels förtjänst att min häst kommit till två SM! :devil:



Nej, jag orkar inte vara seriös idag. Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att folk inte kan använda ögonen att se med och använda sunt förnuft när de bestämmer vad som är bättre eller sämre....

/Ia
 
Sv: Hovvård - AANHCP

När jag köpte min varmblodskille för två år sen hade han så dåliga hovar pga dålig hovvård innan. Hade ut en hovslagare som försökte sko men det gick inte då de var för mycket sprickor mm...

började med barfotaverkning enligt denna modell o verkaren som var ute sa att min häst hade bra förutsättningar o skulle absolut kunna gå barfota.... bra tänkte jag eftersom jag tror att det är bra med barfota..
dock va han så klart väldigt öm o allt man kunde förvänta sig ...vi körde med boots ute för att lindra detta trots att barfotaverkaren sa att min häst inte skulle behöva boots! men jag kände att jag ville inte plåga honom...

va även på oves föreläsning o tyckte allt lät så bra men nånstans kände jag att det kunde inte va så "bra"...

nu efter två år o 3!!! hovbölder har vi gett upp o hade ut en mycket duktig hovslagare o nu har han skor o mår toppen... han fick mycket bättre steg med skor o man ser att han mår bättre...

är däremot inte emot detta med barfotaverkning då min kompis har sin häst barfota o han funkar jättebra med det....

det jag då vill ha sagt med allt detta är att man får se till varje häst om det passar.. min häst är 15 år o har gått skodd nästan hela livet o jag tror ärligt talat inte att han hade klarat av att gå barfota, är inte riktigt med på det som sades att varje häst kan gå barfota man får nog se till varje individ... vill oxå nämna att min häst går på lösdrift o hovarna fick gå på varierad terräng så det va inte bara mjukt underlag...
 
Sv: Hovvård - AANHCP

:bow:

Precis!
Varför, varför, varför vill inte folk förstå att det är det som fungerar för hästen som är det rätta?
Hästen ska må bra, sen skiter jag i om mitt ego eller min plånbok gör det.

Min shetlandsponny gick utan skor i nästan 20 år. Starka, fina hovar, verkade av hovslagare.
När jag började tävla dressyr (jajamen, lite OT men vi slog t.o.m halvbloden ;)) satte vi på skor fram. Hästen fick ett helt annat frambenssteg, vågade ta ut steget mer och ömmade aldrig mer på jobbiga grusvägar.
Det säger en del, tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovvård - AANHCP

Min shetlandsponny gick utan skor i nästan 20 år. Starka, fina hovar, verkade av hovslagare.
När jag började tävla dressyr satte vi på skor fram. Hästen fick ett helt annat frambenssteg, vågade ta ut steget mer och ömmade aldrig mer på jobbiga grusvägar.
Det säger en del, tycker jag.

Fnys,,,, det stödjer ju bara fakta att så snart du slår på skor på hovarna så dödar du hovens nerver och hovmekanismen. ;)
 
Sv: Hovvård - AANHCP

Oh, ja, det är klart!

Men det här var ju å andra sidan 10 år sedan, på den tiden kunde vi ju inte så mycket om hästar. Det är skönt att modernare, mer innovativa metoder fått fäste i hästvärlden, så att även vi amatörer kan bli upplysta!

....
 
Sv: Hovvård - AANHCP

Framförallt att HÄSTARNA blir upplysta om vad som gäller - de har ju i alla år trott att de är hovömma för att det gör ont att gå barfota på vissa underlag, inte att deras känsel äntligen återvänt efter att ha varit borta då de var skodda...
 
Sv: Hovvård - AANHCP

Antingen är du precis lika ironisk som jag, eller så var det där ett av de dummaste inläggen jag stött på.

Hoppas på det förstnämnda.
 
Sv: Hovvård - AANHCP

Men hjälp! Man ska alltså givet förstå att du är ironisk men inte att jag är det?

Eller är det det att det faktiskt FINNS de som på allvar anser det jag skrev som gör att alla reagerar med taggarna utåt?

Jag trodde att jag skulle få åtminstone ett skratt av mitt inlägg men tydligen är humorn på semester idag.

/Camilla
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 758
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 865
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 621
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp