Hudförändring pga långvarig användning av kortison?

solrose00

Trådstartare
Min hund har gått på kortison sen i påskas. Först väldigt hög dos och nu lägsta möjliga nästan under utfasning.

Han är dock myyyycket mörkare i huden? Från en ljus buk till mörkgråbrun och fjällande hud. Är detta en biverkning av kortisonet? Kan tilläggas att han blivit så dålig av det att vi drar ner pga biverkningar då han fått Cushings nu pga det. Försvinner det när kortisonet går ur kroppen? Hur lång tid tar det att försvinna? Hur har era hundar mått?
Veterinären hade stängt idag så ska ringa dem på måndag igen.
 

Bifogade filer

  • 16869367659642826585325692719844.jpg
    16869367659642826585325692719844.jpg
    325,7 KB · Visningar: 52
Min hund har gått på kortison sen i påskas. Först väldigt hög dos och nu lägsta möjliga nästan under utfasning.

Han är dock myyyycket mörkare i huden? Från en ljus buk till mörkgråbrun och fjällande hud. Är detta en biverkning av kortisonet? Kan tilläggas att han blivit så dålig av det att vi drar ner pga biverkningar då han fått Cushings nu pga det. Försvinner det när kortisonet går ur kroppen? Hur lång tid tar det att försvinna? Hur har era hundar mått?
Veterinären hade stängt idag så ska ringa dem på måndag igen.
Ja det är en vanlig biverkning av kortison/symtom på cushings.
 
Ja det är en vanlig biverkning av kortison/symtom på cushings.
Kan de även bli personlighetsförändrade? Han har aldrig varit glad i barn och markerat lite i luften flera gånger men nu verkligen attackerade han min 1 åring. Som tur var fick han tag i nappen och hon skadades inte men sambon vägrar ha kvar honom så nu är jag helt rådvill... jag vill tro att det är medicinen som gör detta 👎
 
Kan de även bli personlighetsförändrade? Han har aldrig varit glad i barn och markerat lite i luften flera gånger men nu verkligen attackerade han min 1 åring. Som tur var fick han tag i nappen och hon skadades inte men sambon vägrar ha kvar honom så nu är jag helt rådvill... jag vill tro att det är medicinen som gör detta 👎
Ja det är inte vanligt men kan hända eftersom kortison är stresshormon. Men om hunden markerat mot barnet redan innan kortisonbehandlingen tror jag mer att det handlar om hundens mentalitet. Det är inte ovanligt att de till slut biter tyvärr.
 
Cushings ger dålig päls. Jag hade en tik som visade sig ha Cushings och hennes päls blev jättedålig. Av olika anledningar valde vi i samråd med veterinär att inte behandla tiken, så hon levde i två år med sjukdomen innan vi tog bort henne.
loppan_maj2010.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp