Bukefalos 28 år!

Humanast sätt att avliva chinchilla?

Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Tack alla för svaren.



Fast som jag poängterat i både rubrik och inlägg är det inte det estetiskt mest tilltalande jag är ute efter, utan det som går så obemärkt som möjligt för djuret. Fick jag välja hur jag skulle dö skulle jag också hellre få huvudet plötsligt bortblåst på en millisekund gentemot att "somna in", sedan att de anhöriga nog inte instämmer är ju en annan femma...



... :grin:

Jag ber så hemskt mkt om ursäkt för att jag uttalar mig. Har gått en gymnasieutbildning (djurskötsel) där vi fick lära oss att det var så enligt svensk lag. Men då fick vi lära oss fel! My bad!
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Är lite sent in i tråden, men i alla dem fall där vi fått avliva små djur, t.ex. katter, höns osv har det gjorts genom halshuggning. Det kan se obehagligt ut när kroppen ligger där och rycker efteråt men om man vet vad man gör och har bra utrustning (vass yxa och en bra rejäl stubbe eller motsvarande) är det en snabb och effektiv metod.

"Dekapitering
5 § Kaniner, gnagare, tamillrar, fjäderfä och övriga fåglar samt kräldjur och groddjur får avlivas genom dekapitering. Djur med en kroppsvikt överstigande 150 g samt kräldjur och groddjur ska vara medvetslösa när de avlivas.
Kaniner, gnagare och tamillrar med en kroppsvikt om 1 kg eller därutöver får inte avlivas genom dekapitering.
Om det är nödvändigt i diagnostiskt syfte får en veterinär besluta att fjäderfä oavsett kroppsvikt får avlivas genom dekapitering utan föregående bedövning.
På kräldjur och groddjur ska hjärnan förstöras omgående efter dekapitering."
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf

Det finns forskning som visat att djuret (likaså människor för den delen) fortfarande kan leva en viss tid efter dekapitering - hjärnan slutar inte fungera förrän den fått brist på blod/syre och det kan ta en stund. Det är inte vad jag skulle räkna varken som snabbt eller speciellt schysst.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Vad definierar man som "leva"? Är det att hjärnan fortfarande sänder ut signaler som är mätbara med instrument, eller är det att djuret eller människan fortfarande är medveten om sin omgivning? Bara för att det finns mätbara signaler i hjärnan betyder inte det att djuret eller människan är vid medvetande.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Vid dekapitering utan bedövning förstörs ju inte hjärnan, och eftersom det är i hjärnan man känner, tänker osv så kan djuret antagligen känna att det är halshugget (smärtan alltså) till hjärnan förblöder. Det är så enkelt som att nerverna i halsen skickar signaler till hjärnan om en skada vilket leder till att djuret känner smärta.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

What lilstar said.

Det gjordes experiment kring halshuggna hundar i Sovjet för en herrans massa år sen, där man höll huvuden vid liv med hjälp av maskiner som höll blodet pumpande och syresatt. Ganska intressant faktiskt, om än plågsamt för hundarna.
http://www.youtube.com/watch?v=rSrIkUXwsNk (varning för känsliga)
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

"Antagligen"?

Är ingen läkare, men när trycket faller snabbt i hjärnan (vilket det rimligen borde göra vid en fullständig dekapitering) så blir man medvetslös/avsvimmad väldigt fort. Man behöver inte ens bli halshuggen för att svimma av tryckfall, ibland räcker det med att man reser sig upp för snabbt från stolen för att man ska falla som en fura. För att bli medvetslös av blodförlust måste man, om jag minns rätt, förlora 1/3 av kroppens blodvolym. Med 2/3 blod kvar är hjärnan inte tom på långa vägar, men kroppen klarar inte att hålla trycket uppe och man blir medvetslös.

Det må vara sant att man inte fysiskt dör omedelbart, men jag skulle bli förvånad om huvudet är vid riktigt medvetande mer än ett par sekunder efter ingreppet innan medvetslöshet inträder och sedan en stund senare, döden.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Fast nu jämför du en "hel" kropp som blir medvetslös med ett huvud, och det är nog inte riktigt så enkelt.

Jag är för trött för att sitta och söka fram forskning att citera och referera till, men en snabb sökning (bland vetenskapliga artiklar) gav att lab-råttor kan vara medvetna och känna smärtan det innebär att bli halshuggen i upp till 30 sekunder.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

What lilstar said.

Det gjordes experiment kring halshuggna hundar i Sovjet för en herrans massa år sen, där man höll huvuden vid liv med hjälp av maskiner som höll blodet pumpande och syresatt. Ganska intressant faktiskt, om än plågsamt för hundarna.
http://www.youtube.com/watch?v=rSrIkUXwsNk (varning för känsliga)


Japp - man gjorde även försök med apor, och lyckades både hålla liv i separerade huvuden, och transplantera aphuvuden till en annan apas kropp. Nu var ju ryggraden av och nerverna hade ingen kontakt så den kunde inte kontrollera kroppen. Men blodet cirkulerade, och den reagerade på sin omgivning med ansiktsmimik och huvudrörelser.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Jag tycker det låter hemskt :(

Förmodligen har de förhoppningsvis en bra anledning till dessa hemska experiment... men det känns inte rätt att utsätta djuren för sådant!
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

What lilstar said.

Det gjordes experiment kring halshuggna hundar i Sovjet för en herrans massa år sen, där man höll huvuden vid liv med hjälp av maskiner som höll blodet pumpande och syresatt. Ganska intressant faktiskt, om än plågsamt för hundarna.
http://www.youtube.com/watch?v=rSrIkUXwsNk (varning för känsliga)

Åh gud vad obehagligt. :crazy: Jag brukar inte vara känslig men det där var riktigt, riktigt störande att se. (Men både det som du och Lager nämner är absolut intressant!)
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Min gissning är att de här experimenten är väldigt gamla eller utförda i länder där man inte har några vidare etiska krav.
I de flesta länder som producerar artiklar som läggs in i tidningen Nature osv, har man rigorösa krav på hur försöksdjur ska leva, hur försöken får gå till, hur många djur man får lov att använda, hur mycket man får injicera per gång, hur stor "effekt" (i brist på bättre ord) försöket får lov att ge på djuren, osv.

Sedan tycker jag att det är jäkligt jobbigt i alla fall, jag är inte för djurförsök utan kräks lite inombords när vi läser de där artiklarna- men kan ändå försöka lugna er med att i civiliserade länder i modern tid borde inte sådana experiment som nämns i tråden få utföras!


(Hoppas jag vid gud..... :eek:)
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Många försök har gjorts, och görs fortfarande så vitt jag vet, när man förstör ryggraden på djur för att lära sig operera ryggmärgsskadade och förlamade människor.

Jag är dock inte helt säker på grunden för huvudexperimenten, men många utfördes i gamla Sovjet på 50-60-talet. Kanske senare också. Det finns mycket att läsa och se på film om man är intresserad. Även USA hade en del skumt för sig. Det var ju före djurrättsrörelsen tagit fart ordentligt och det fanns inte så många kontroller av försöksdjur och experiment.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Min gissning är att de här experimenten är väldigt gamla eller utförda i länder där man inte har några vidare etiska krav.
I de flesta länder som producerar artiklar som läggs in i tidningen Nature osv, har man rigorösa krav på hur försöksdjur ska leva, hur försöken får gå till, hur många djur man får lov att använda, hur mycket man får injicera per gång, hur stor "effekt" (i brist på bättre ord) försöket får lov att ge på djuren, osv.

Sedan tycker jag att det är jäkligt jobbigt i alla fall, jag är inte för djurförsök utan kräks lite inombords när vi läser de där artiklarna- men kan ändå försöka lugna er med att i civiliserade länder i modern tid borde inte sådana experiment som nämns i tråden få utföras!


(Hoppas jag vid gud..... :eek:)


Vilka länder räknar du som civiliserade? Försöker inte diskutera (eventuell) eurocentrism nu ;), jag är bara nyfiken. Nature, i vilka länder ges den ut? Jag funderar på var de "ickeciviliserade" ländernas forskare publicerar sina resultat...
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Inte den blekaste var den ges ut, tog bara Nature som exempel eftersom den är svårast (?) att komma in i. Nature har själva en policy kring etiken för experiment: http://www.nature.com/authors/policies/experimental.html. Dessutom har ju varje land egna guidelines vad jag vet.

I länder som har en hög nivå på sin forskning, så pass hög att de publicerar artiklar i "vettiga" tidningar som inte tar in vad skräp som helst (:p) tror jag att man också har ganska höga krav på försöksdjursanvändandet. Vill man publicera "vad som helst" så finns det en uppsjö tidningar att vända sig till, som antingen har halvkass peer review eller ingen alls, där allt inskickat publiceras.

Jag vet inte vad jag räknar som ett civiliserat land. Man kan ju ha civiliserade lagar men ingen som håller dem. Eller så har man inga vettiga lagar alls men en empati och ett synsätt som gör att man beter sig vettigt ändå. Hur man behandlar djur brukar vara en bra markör för hur ett samhälle är, tycker jag.
Så tro inte att jag tycker att hela västvärlden är vidare civiliserad, för det gör jag inte..... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Jo just det, Nature ges ut i nästan hela världen.
Icke-civiliserade länder kan väl ha civiliserade forskare som skickar in till Nature och följer deras etiska förhållningsregler?
Men, som sagt, så kan man nog göra riktigt vidriga och onödiga experiment i sin forskning och skicka in till mindre nogräknade tidningar, så länge man inte strider mot sitt eget lands regler, gissar jag.

Äh, nu snurrar jag.


Well, min poäng är väl att jag har svårt att tro att man får göra sådana extrema experiment som det pratades om i tråden, nu för tiden. Häromdagen satt jag på artikelseminarium om colon cancer, där man hade försökt inducera colon cancer på möss genom att injicera celler som skulle initiera cancer. Där hade man struntat i att göra sista steget i injektionerna eftersom man redan fått resultat, pga att man inte får lov att spruta in för stora mängder per dag och pga att man inte får inducera för många tumörer, osv. Massa regler. Och hur många djur man får använda är också reglerat, och knutet till hur viktig forskningen kan tänkas vara. Så det känns ju främmande att man skulle få göra så brutala experiment då?

Nu snurrade jag ännu mer. Förlåt! Nu ska jag sluta, jag lovar! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Du får snurra hur mycket du vill för min del. ;) Jag tycker det är intressant. Är det medicin du läser?

Ja, alltså, visst finns typ "vetenskapens värld" eller "illustrerad vetenskap". Men jag tänkte mer på tidningar med en grundläggande vetenskaplig inriktning - högre krav på vad som publiceras. Precis som du skriver. Det måste det finnas flera sådana, inte bara vad som ges ut i de anglosaxiska länderna? Tänkte om du hade några tips...

Sedan kan ju ex djurexperiment utföras i en studie som är rent vetenskapligt korrekt, utan att för den skull vara etiskt försvarbara. Men det är skönt att höra från någon "innfrån" att det faktiskt finns starka regler.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Hur man behandlar djur brukar vara en bra markör för hur ett samhälle är, tycker jag.


Tycker det är så fint att det är värt ett citat.

"Any society, any nation, is judged on the basis of how it treats its weakest members -- the last, the least, the littlest."



Har någon lyckats undvika att läsa "The Plaugedogs" av Richard Adams så rekommenderar jag härmed den boken också. Den heter "Pesthundarna" på svenska - är lättläst, ironisk och fortfarande (tycker jag) ett start inlägg i djurskyddsdebatten.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Om du vill kan du få en länk till en sida där man kan söka på alla tidskrifter som finns! Och så kan jag fråga lärarna om de har tips på någon tidskrift som är mer... hrm... okontrollerad och inte har så mycket credibility :D

Och jojomen, det är medicin jag läser, termin 4 bara än så länge... :)


Och så håller jagm ed dig om citatet! Och boken, har läst den och den är väldigt väldigt bra. (Det är hans andra böcker också btw!)

Sorry, kort och koncist, måste rusa!
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Dela gärna med dig av länken, jag är mycket intresserad! :)

Angående trovärdighet - credibility - så finns ju redan de pseudovetenskapliga att köpa i varenda kiosk, och andra av typen "en ding ding värld" känns inte så intressanta. Men jag tar gärna emot tips om tidningar med artiklar ifrån varierande länder.

Och ja, visst är R Adams fantastisk! Watership Down har föjt med hela min barndom...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 200
Senast: Liten
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 050
Senast: Janni
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 765
Senast: Magica
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 197
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp