Bukefalos 28 år!

Humanast sätt att avliva chinchilla?

Riley

Trådstartare
Jag måste eventuellt förbereda mig på att avliva en av mina chinchillor och undrar helt enkelt vilket lagligt sätt som kan anses vara det humanaste? Det rör en fullt handtam och lugn chinchilla.

En spruta hos veterinären känns ju som det finaste ur min mänskliga synpunkt, men efter att ha sett hur superstressad min förra chinchilla blev när hon fick sprutan stucken i sig, vetefan vad jag egentligen tycker. :crazy:
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

En ordentlig dos lugnande innan avlivningssprutan måste ju vara det humanaste. Då sover ju redan chinchillan och har inte ont av när avlivningsvätskan sprutas in. Går det att göra så på hundar och katter så måste det väl gå att göra så på chinchillor med?!
Kanske får du be om att de ger ordentligt med lugnande först men visst måste det gå.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Jag tycker också det är läskigt när dom får sprutan i buken.
Men kanske går det att ge en dos lugnande först? Ring och prata med veterinären innan du bestämmer dig för annat sätt.

Frågan är ju dock hur du annars skulle avliva och framför allt om du är tillräckligt bestämd och säker så du kan avliva den direkt? Annars är ju risken att det inte blir bättre det heller. Typ slå den hårt i en sten (vet inte om man får göra på chinchilla men vet folk som gör så med kaniner) så du inte tvekar i slaget och bara skadar den och skapar mer lidande.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Har visserligen aldrig varit i närheten av en chinchilla men kaninen är ju även den ett ganska litet djur så jag drar lite paralleller. Fick avliva en av mina stallkaniner i våras och då bad jag distriktsveterinären göra det när hon ändå kom ut för att vaccinera hästarna. Han fick en spruta med lugnande som fick verka ordentligt så han inte verkade märka nåt när han fick själv sprutan med avlivningsvätskan. Gich väldigt lugnt tillväga och nån stress var det alls inte tal om. Trodde i min enfald alla djur fick lugnande innan de avlivades? Hursomhelst så skulle jag absolut se det som det mest humana sättet om jag måste avliva något av mina andra smådjur, vilket jag hoppas dröjer mycket länge än.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Jag anser inte att man minskar stressen om man först ger en annan spruta innan sprutan i buken.
Min erfarenhet efter 30 år är att en spruta direkt i buken ger minst reaktion, om den görs på rätt sätt o med en lämplig kanyl.
PL
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Finns det något annat sätt man kan ge lugnande på än spruta till såna djur?
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Svarar allmänt: Nu minns jag inte om min förra fick lugnande först (var för upprörd/ledsen), men oavsett tänkte jag mer på att hon blev enormt stressad av själva sticket, pep och skvätte och sprattlade, trots att hon var så dålig att hon inte orkade stå eller sitta. :( Det lär ju kännas rejält på ett så litet djur oavsett vad det är för spruta.

Jag har hört på internet om folk som avlivat djur genom att sätta dem i en liten pappkartong och skjuta den med en hagelbössa, eller något. Hur är det med sådant, är det för det första tillåtet och om det är det, kan man vara helt säker på att djuret dör direkt?

Ska jag avliva på annat sätt än hos veterinär blir det i alla fall inte jag som gör det, det överlåter jag till någon som har någon form av erfarenhet sedan tidigare.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Varför krångla till det? Använd en hammare.
"Rakt på sak" är det lindrigaste för våra djur, oavsett vi talar om små möss eller stora hästar. Det är människorna som tycker det är otäckt med det "våldsamma" och hellre vill ha den snygga och smygande lösningen med sprutor. Humant för djuret är det inte.

LIA
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

På vilket sätt skulle avlivning med spruta inte vara humant för djuret?
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Jag anser inte att man minskar stressen om man först ger en annan spruta innan sprutan i buken.
Min erfarenhet efter 30 år är att en spruta direkt i buken ger minst reaktion, om den görs på rätt sätt o med en lämplig kanyl.
PL

Precis, där en duktig person aspirerar och gör klart för sig att denne inte performerat ngn tarm eller dyl för det kan vara obehagligt för djuren. En bra 'satt' injektion med rätt storlek på kanyl och dyl brukar inte vara problem.


Stormkast> Det finns väldigt små kanyler som fungerar på Chillor också
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Hagelgevär och en kartong skulle jag inte rekomendera..
Ursäkta uttrycket, men med den metoden så blir det nog bara slamsor kvar..:(
Inte trevligt på något sätt tycker jag!
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Slaktmask annars?

En chinchilla är väl inte mycket mindre än en kanin och vid slakt av kaniner använder man ofta slaktmask.
I det fallet kan du kanske få tag i någon kaninuppfödare som kan hjälpa dej.

Att slå djuret i en sten känns inte som något bra alternativ.

men kolla först och främst upp vad som är lagligt.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Förra måndagen avlivades min kanin. Han fick avlivningsvätskan insprutad direkt in i blodet i ett stort blodkärl i örat.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Här finns L22 ang avlivningsmetoder: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf

Själv avlivar jag (eller ja, pappa) med skott - inte hagel då utan en kula i huvudet. Det är visserligen inte vackert men djuret hinner inte märka en sekund iom att han helt enkelt blåser bort hjärnan. Har en egen buröverdel just för det ändamålet, med en öppning upptill där han kan föra ner gevärspipan och skjuta.

Undantaget är om ett djur som ska avlivas rör väldigt mycket på sig, då går jag till vet för säkerhets skull iom att jag kan noja lite annars, men det ska rätt mycket till för det. Utan lugnande då ska nämnas - jag tror inte ett dugg på att förlänga processen, samtidigt som sprutan i sig ofta är rätt ofarlig och det mer är stress över ny miljö med nya lukter, fasthållning osv som djur enligt min erfarenhet brukar reagera på. De djur jag avlivat hos vet har liksom inte reagerat värre än djur som bara varit in för ohyra. De har varit stressade över själva besöket men börjar protestera och få smått panik först vid fasthållningen. Miljöträning har gett bra resultat på den fronten men det är ju inte alla djur man kan (eller vill) miljöträna heller.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Kan bara säga att det enligt lag inte är okej att avliva sitt djur hemma om man inte är utbildad veterinär. Den lagen finns av en anledning! Följ den och ta din chinchilla till veterinär.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Nej, man måste inte vara utbildad veterinär för att avliva. Ska du uttala dig kring lagar så kan ju åtminstone läsa igenom de först - länk till L22 finns i mitt förra inlägg, alldeles ovanför ditt.

"2 KAP. KUNSKAPSKRAV
1 § Personer som hanterar djur i samband med slakt eller annan avlivning ska ha goda kunskaper om djurskydd och tillräckliga färdigheter för att kunna följa bestämmelserna i dessa föreskrifter. De ska även ha kunskaper och färdigheter i praktisk djurhantering.
2 § Den som ska bedöva eller avliva ett djur ska vara väl förtrogen med den bedövnings- respektive avlivningsmetod som ska användas."
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Jag skulle personligen tycka att hagelgevär vore lämpligt. Men tänk då på att du nog "måste" lämna ifrån dig djuret i lådan till personen som ska avliva, och be denne gräva ner/elda upp lådan efter avlivningen. Jag tror inte att du vill se den synen.

Annars är grytpistol/smådjursstudsare troligtvis "finare" = kroppen blir inte helt förstört av skottet.
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Tack alla för svaren.

Hagelgevär och en kartong skulle jag inte rekomendera..
Ursäkta uttrycket, men med den metoden så blir det nog bara slamsor kvar..:(
Inte trevligt på något sätt tycker jag!

Fast som jag poängterat i både rubrik och inlägg är det inte det estetiskt mest tilltalande jag är ute efter, utan det som går så obemärkt som möjligt för djuret. Fick jag välja hur jag skulle dö skulle jag också hellre få huvudet plötsligt bortblåst på en millisekund gentemot att "somna in", sedan att de anhöriga nog inte instämmer är ju en annan femma...

Youweremyangel skrev:
Kan bara säga att det enligt lag inte är okej att avliva sitt djur hemma om man inte är utbildad veterinär.

... :grin:
 
Sv: Humanast sätt att avliva chinchilla?

Är lite sent in i tråden, men i alla dem fall där vi fått avliva små djur, t.ex. katter, höns osv har det gjorts genom halshuggning. Det kan se obehagligt ut när kroppen ligger där och rycker efteråt men om man vet vad man gör och har bra utrustning (vass yxa och en bra rejäl stubbe eller motsvarande) är det en snabb och effektiv metod.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 200
Senast: Liten
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 050
Senast: Janni
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 765
Senast: Magica
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 197
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp