Bukefalos 28 år!

Hund ej välkommen

Så fjantigt att det knappt är värt att bemöta ens, men...

Varför skulle det vara svårare att lämna en hund i hundgård/inne där man bor för några timmar än det är att lämna en häst i hagen/i boxen för några timmar?

Ganska självklart? Hundar är avlade för att samarbeta med och vara sociala med oss på ett helt annat sätt än en häst. En häst kan du ställa på lösdrift och kolla till en gång om dagen. De flesta hundar lever inte så. Tack och lov.

Sen finns det hundar med separationsångest, som har varit hemma under dagen pga jobb eller annat och därför vill man inte lämna dom mer, man vill helt enkelt umgås med sina hundar.

Jag tycker skillnaden är jättestor.
 
Ganska självklart? Hundar är avlade för att samarbeta med och vara sociala med oss på ett helt annat sätt än en häst. En häst kan du ställa på lösdrift och kolla till en gång om dagen. De flesta hundar lever inte så. Tack och lov.

Sen finns det hundar med separationsångest, som har varit hemma under dagen pga jobb eller annat och därför vill man inte lämna dom mer, man vill helt enkelt umgås med sina hundar.

Jag tycker skillnaden är jättestor.

Så tänker nog jag med. Jag släppte ut mina hästar på morgonen, det tog max 30 min. Sen gick de ute till kvällen när jag red och pysslade. Och det var inte ens varje dag jag red. Så skulle jag ju aldrig göra med hundarna, bara släppa ut i hundgårdarna vissa dagar eller lämna dem där från morgon till kväll med fri tillgång till mat.
 
Så tänker nog jag med. Jag släppte ut mina hästar på morgonen, det tog max 30 min. Sen gick de ute till kvällen när jag red och pysslade. Och det var inte ens varje dag jag red. Så skulle jag ju aldrig göra med hundarna, bara släppa ut i hundgårdarna vissa dagar eller lämna dem där från morgon till kväll med fri tillgång till mat.

Nej precis. Tycker inte det är jämförbart alls.
Min går ju på lösdrift och jag är inte ens där varje vecka.. :angel:
 
Så tänker nog jag med. Jag släppte ut mina hästar på morgonen, det tog max 30 min. Sen gick de ute till kvällen när jag red och pysslade. Och det var inte ens varje dag jag red. Så skulle jag ju aldrig göra med hundarna, bara släppa ut i hundgårdarna vissa dagar eller lämna dem där från morgon till kväll med fri tillgång till mat.

Precis. Hästarna är inte präglade i tusentals generationer på att vara "flock" med människorna. Hundarna har ju en unik relation till oss, speciellt om de lever som familjehundar.
 
Precis. Hästarna är inte präglade i tusentals generationer på att vara "flock" med människorna. Hundarna har ju en unik relation till oss, speciellt om de lever som familjehundar.

Och katten Knut ska vi inte prata på. Han är bara i källaren. Vill vi umgås med honom så får vi hämta upp honom. Han har egen lucka ut där nere och kommer och går som han vill. Det kan gå flera dagar utan att vi ser honom. Men han blir görglad när man "tar" honom och myser. Men han själv tar inga initiativ. Så skulle jag inte heller göra med hundarna.
 
Och katten Knut ska vi inte prata på. Han är bara i källaren. Vill vi umgås med honom så får vi hämta upp honom. Han har egen lucka ut där nere och kommer och går som han vill. Det kan gå flera dagar utan att vi ser honom. Men han blir görglad när man "tar" honom och myser. Men han själv tar inga initiativ. Så skulle jag inte heller göra med hundarna.

Det gäller säkert för jättemånga katter, fast jag som bara haft fosterkatter som innekatter tog absolut med dem när jag åkte bort, precis som med hundarna.. eller begränsade deras ensamtid på annat sätt. =)
Jag har också flera vänner som hakar kissen under armen och tar med dem till mig om de till exempel ska stanna över natten. Detta förutsatt att katteluringen är van vid det förstås, men jag tror och hoppas att det blir lite vanligare att katten också blir ett husdjur man får tänka på när det kommer till ensamtid.
 
Miss Mandy foljde alltid med overallt nar hon var liten och enda hund ... men det blev ganska tidigt en storre pafrestning pa mig an jag var villig att ta hand om. Katten som tillexempel retade henne, gick fram och fraste at henne centimetrar fran nosen for att hoppa upp pa bordet (som Mandy lag under) skrika hogljutt tills Mandy tittade pa henne och sedan hoppa ner ungefar 3 centimeter framfor hennes nos och dra ivag i raketfart. :crazy: (Och ja, nar kattkraket kom nerflygande fran bordet hade Mandy svart att klara sin "down stay")
Eller barnet som alskade att springa fram och skrika i hennes ansikte:rage:
Mina hundar vet att om jag utnamner en plats till "spot" sa maste de stanna dar tills de far ett fri kommando, men det ar ju absolut inte shyst att anvanda om barn och andra djur retas med dem och invaderar deras privata "sfar", sa jag anvander bara det om det ar mycket lugna forhallanden med fa personer ... och jag kanner for att ha ett oga pa hundarna hela tiden.

Jag larde mig snart att skydda mina hundar pa samma satt som jag skyddat mina barn. Ibland skaffar man barn/hundvakt, ibland far de komma med, ibland kan hundarna stanna i bilen och fa ett par rastningar medan vi ar borta och ibland (beroende pa vader) aker ett par burar fram sa jag kan stanga in dem dar vi ar men vi har fa platser nu har i Oregon dar de kan vara med utan att vara begransade.

Nar folk kommer hit ar hundarna ibland ute i huset, och ibland satter jag undan dem. Bada som jag har nu har dock svart att slappna av nar det ar mycket folk runt omkring och man inte sitter still. :cautious: sa de har en vana att ga och skrapa pa var sovrumsdorr nar de ar trotta och vill ga ifran for att lagga sig sa jag tror inte alls att de lider av att spendera nagra timmar i sovrummet.:p

I gar blev det brak (som jag vantat pa) mellan ett par av familjen's hundar. Vi har tva precis hopplosa unghundar i tva olika familjer (som vi ar slakt med och umgas med) har. Det ar ytterligare en slakting med en stadig (om an inte allt for valuppfostrad) nagot lugnare hund, samt katt i tva av dessa familjer.
En av unghundarna (pickle) blev helt hysterisk och hoppade och skallde framfor den lugna eftertanksamma hunden (Nila) matte da hon stallde sig ivagen for hunden som tankt jaga katten. Nila plockade upp Pickle i oronen/toppen av huvudet och borjade skaka innan de fick hejd pa henne. Dramatiken var stor.
Alla narvarande tyckte Nila var sa hemsk (hon som var hemma hos sig och skyddade sin katt och sin matte) att hon alltid nu maste vara i en bur nar de traffas ... medan pickle far springa runt los och som jag forstar retas med Nila.
Efter ett samtal med mig har nu Nilas husse (min son) stigit in och andrat reglerna for fortsatt umjange. Bada hundarna ar antingen i burar eller pa koppel. Ingen springer los nar den andra ar i bur.

Jag har bara vantat pa att nagot skulle handa, sa det ar absolut enklast att jag inte blandar in mina tva ... som lyder och ar de basta i ganget ... men om en av mina biter ar det inte "pa lastsas" da lar det bli sar och det ar battre att vara for forsiktig an for slapp.
 
Brukar inte ta med mina hundar när jag besöker andra alt familjemedlemmar. Blir det för lång tid får man fixa någon som rastar dem/hundvakt.
Nu har jag "tur" så mina hundar behöver i princip aldrig vara själva. Det är alltid någon familjemedlem med. De brukar på vardagar vara hemma ca 1h själva antingen på morgonen eller kvällen pga av skiftarbete.

Mina hundar är dock inga man tränar aktivt med. De är ren sällskap som man måste hålla koll på vilket gör att de inte alltid är de lättaste att ha med sig. Det är inte alltid så lätt för någon att komma med hund och bara släppa ihop heller. Det kräver planering.
I jul nu kommer de bi "instänga" kommer dela av hallen när vi äter för annars kommer vi inte ha någon julmat kvar :)

Min förra hund en dvärgschnauzertik var med mig mycket mer hos vänner och bekanta men på senare dagar lämnade jag henne hellre hemma då hon inte var så förtjust i stora folksamlingar.

Jag brukar räkna med att inte ta med mig hunden på släktkalas mm men om det vore så att jag var tvungen att ha med mig hunden pga av någon anledning skulle det vara okej för min och sambons släkt/vänner annars hade jag fått vara hemma.

Jag är hundägare med hunden som familjemedlem och lite lättare vardagslydnad men har vänner som är riktigt inbitna och lever och andas hund 24-7 och andra vänner som inte är hundmänniskor alls.

Däremot skulle jag nog reagera på om någon uttryckligen sa åt mig att hundarna inte är välkomna eftersom jag aldrig skulle ta med dem om jag inte frågade först
 
Jag har väl aldrig sagt att man inte kan lämna hundar ensamma? Vet inte riktigt vad du dillar om. Att det skulle vara exakt lika "lätt" med hundar som med katter tex är dock total BS =) Eller hästar för den delen, som du sa. Men du kanske har dina hundar i stall också? Eller låter hundarna ströva fritt och bo utomhus på gatan och komma in när de vill ha mat? ;) Eller sover hästarna inne i sovrummet med dig? :D Tänker eftersom det nu är exakt samma sak, dvs. Antar att du följer lagen iaf och har koppel på dina katter när du är ute och går med dem!



Äsh, vad menar du! Självklart är det exakt samma sak! Hästhållning är PRECIS som hundhållning. En katt är samma sak som en hund och vice versa! Självklart får hundarna också springa runt helt fritt i bostadsområdena precis som våra katter, eller hur! Mina grannars hundar var alltid över på vår veranda hela dagarna när jag var liten, precis som deras katter. Och sov utomhus en vecka innan de kom tillbaka in och hälsade på. Helt normalt! :D Mao exakt samma sak att åka hemifrån vare sig man har katt eller hund, de har exakt samma behov ju!!:rofl:

Min katt är innekatt och ensamkatt. Och klarar inte längre av att åka bil så det finns en hel del jag tackar nej till för att hon blir ensam för mycket. Vi har en fantastisk kattvakt som mer än gärna ställer upp med att komma flera gånger per dag och även spendera tid här, men det märks absolut på henne om hon varit ensam för mycket. Visst, hon behöver inte gå ut och rastas med jämna mellanrum, däremot behöver hon äta lite och ofta och klarar inte av fri tillgång.

När hon var yngre och kunde åka bil så fick hon hänga på om jag skulle hälsa på familjen en helg, men det går inte numera. Och är det inget särskilt event så stannar ngn av oss hemma för det mesta ist för att slita på kattvakten (där det ändå märks att hon varit mer ensam än hon trivts med).

Det finns en person som får ta med hundar hem till oss, och det är för att både jag och katten litar på att hon har koll och inte tar med en individ som inte skulle funka.

Det finns hundar i min närhet där ägarna mer än gärna hade låtit mig/oss vara hundvakt vid behov om det inte hade varit för att det inte skulle funka med katten. Och är jag iväg på gårds- och djurvaktstjänst en vecka så är husse hemma och åker inte iväg på extra aktiviteter för att ensamtiden för katten blir för mycket.
 
Min katt är innekatt och ensamkatt. Och klarar inte längre av att åka bil så det finns en hel del jag tackar nej till för att hon blir ensam för mycket. Vi har en fantastisk kattvakt som mer än gärna ställer upp med att komma flera gånger per dag och även spendera tid här, men det märks absolut på henne om hon varit ensam för mycket. Visst, hon behöver inte gå ut och rastas med jämna mellanrum, däremot behöver hon äta lite och ofta och klarar inte av fri tillgång.

När hon var yngre och kunde åka bil så fick hon hänga på om jag skulle hälsa på familjen en helg, men det går inte numera. Och är det inget särskilt event så stannar ngn av oss hemma för det mesta ist för att slita på kattvakten (där det ändå märks att hon varit mer ensam än hon trivts med).

Det finns en person som får ta med hundar hem till oss, och det är för att både jag och katten litar på att hon har koll och inte tar med en individ som inte skulle funka.

Det finns hundar i min närhet där ägarna mer än gärna hade låtit mig/oss vara hundvakt vid behov om det inte hade varit för att det inte skulle funka med katten. Och är jag iväg på gårds- och djurvaktstjänst en vecka så är husse hemma och åker inte iväg på extra aktiviteter för att ensamtiden för katten blir för mycket.

Självklart finns det katter som inte mår bra av att vara ensamma alldeles för mycket. Min hela poäng var att det inte är samma sak med katter som med hundar, överlag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 010
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 137
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 521
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp