Bukefalos 28 år!

Hund men enorma mängder energi

SiZo

Trådstartare
För 2 år sen köpte jag en söt liten valp. Enligt uppgift skulle denna söta valp vara en pudel/papillon korsning. Pudel finns det helt klart, men det finns även något mer, jag gissar själv på jack russel. Papillon finns kanske med oxå nånstans på ett hörn, svansen ser ut som att det kan vara det, och även öronen lite.

Nu till saken. Denna hund har fått det värsta av alla raser :D

Och är hyfsat smart, fast ganska trög. Hennes förmåga att vara koncentrerad är ganska låg, och finns det yttre faktorer som påverkar så kortas det ner till ungefär 0,5 sekunder ;) Energinivån är så hög att jag inte riktigt vet vad jag ska ta mig till med henne.
Jag har ridit ut med henne, på 2 hästar, ca 1 mil vardera, hon var även med i stallet hela dagen och sprang helatiden. Ändå blir hon aldrig trött.

Jag har försökt aktivera näsan på henne, men det är ganska så svårt. Hon blir så uppe i energi att hon totalt tappar bort hjärnan, och därmed stänger av näsan.

Hon är dock extremt lojal och mattekär, utan de egenskaperna så hade jag nog aldrig stått ut med henne.
Detta gör att jag kan ha henne lös nästan överallt, hon har stenkoll på mig, även när hon leker med andra hundar så kollar hon alltid till mig ungefär var 2-3:e minut och ger mig en puss varenda gång.

Hon är med andra ord ganska osjälvständig.

Nu till saken. Jag jobbar mkt, har häst osv och hade inte alls tänkt mig en hund som behöver SÅ mkt stimulans. Hade jag vetat att det var terrier i henne så hade jag aldrig köpt henne.
Har ni några tips på vardagsgrejer man kan hitta på? Gärna saker medans man gör annat.

Hon har tyvärr inte fått någon direkt apportgen från pudeln, annars hade det ju varit rätt enkelt att ge henne små uppgifter i hemmet och hjälpa till med småbestyr.

Jag skulle vilja åka iväg till tränare och hitta på saker, men då jag jobbar kväll/natt så är det lite klurigt. Ofta vill de ha betalt för hela kursen, även om man bara kan komma några få tillfällen, och det har jag ingen lust att betala för...

Hunden i fråga skulle även behöva lära sig att umgås med andra hundar. Hon blir väldigt nervös och rädd kring andra hundar, och skäller väldigt mkt. Att gå förbi andra eller så är inga problem, hon är väldigt lydig då jag tidigt insåg att det var en hund som behövde tydliga gränser.

Någon som har tips?

En liten bild på sötnosen så ni inte bara får negativa vibbar ;)
603508_10151655759856223_1276964217_n.jpg


Lite korthårigare, liten vinst när hon la sig självmant att sova när vi åkte bil! Var väldigt nervös innan!

1016695_10151764320801223_1194668636_n.jpg
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Vilken sötnos. :-) Angående träningar för instruktör, kolla efter öppna träningar (drop in) så behöver du inte binda upp dig för en hel kurs.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det har jag aldrig hört talas om faktiskt. Vad brukar sådant kosta? Vart kan man hitta information om sådant?

Tack för tipset!

Jag funderar på att köpa en cykel och cykla med henne med, just för att få bort överskottsenergin till viss del iaf. Det märks tydlig skillnad i träningen när överskottsenergin är borta, det är mkt lättare att få henne till seriöst jobb då. Men min rädsla är lite att hon istället ska börja kräva mer och mer...
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Min Ture kan springa hur långt som helst, vilar fem minuter efter lång promenad sen är det full rulle igen. Att trötta ut genom motion går inte.
Kör jag tio minuters rallylydnad är han totalt slut.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Låter som min pudelkorsning när han var ung =) :D

Träna, träna, träna! Shejping, klickerträning, balans och andra hjärnaktiviteter om nosen stänger av pga stress. Struktur och regler och rutiner. För myycket motion fysiskt kan göra hunden överstimulerad istället!

Sedan en följdfråga? Vad äter hunden? Min hund blev speedad och en matjuv av torrfoder men en enorm skillnad och förmåga att fokusera, apportera, spåra osv när blodsockret blev stabilt och mage/tarm! Kan man inte ge färskfoder med lite kalcium/bentillskott så är standardts hundfoder ofta bra för de flesta.

Sedan HAR många pudlar ett stort driv! De vill jobba men man måste veta hur man ska motivera dem o få dem att fokusera-de är otåliga men samtidigt lata! En pudel blir vuxen och lugnare först vid 4-5 års ålder menär pigga långt upp i ålder istället!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ut och spåra! Finns massa info på nätet om hur man börjar och hur det går till.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Cykel kan vara ett bra komplement, men din söta vovva behöver nog ännu mer. Cykel ger såklart mer motion än promenader och det kan också vara avstressande för hunden med ett längre cykelpass i behagligt tempo.
Om hon har svårt att hålla ihop hjärnan vid en aktivitet kan en liten cykeltur innan vara super :)

Tror också på rallylydnad.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Lydnad på ett lite mer avspänt sätt. Jag har inget tävlings intresse så vi tränar hemma i trädgården. Googla så hittar du massa info. Det är jätteroligt!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Alltså... Jag har ju aldrig regelrätt tränat någon hund innan, utan bara gjort det för hemmabruk, så jag har ju ingen koll på vad allt är, så ni får jätte gärna ge en kort förklaring vad allt är så att jag hänger med lite. Klicker vet jag givetvis vad det är dock. Och det är inget jag vill ägna mig åt. Hunden funkar så bra med beröm, och jag vill inte förstöra det. Och med en person som är oerfaren med klicker så har jag en känsla av att det är lätt att förstöra.

Hunden får en blandning av bravo färskfoder och Doggy extra activ. Stjäl mat gör hon. Som satan!! Och jag retar mig något enormt på det! Hon tar sig ju upp överallt med :cautious:

Tycker du jag ska ge bara färskfoder? Tror du det kan göra skillnad? Det är ju en liten hund så det gör ju inte så stor skillnad kostnadsmässigt :) Lite mer jobb med färskfodret bara.
Hon stjäl givetvis inte när jag är i samma rum... Men får hon en chans så tar hon den!

Min förra hund var så mkt lättare! Kunde bära saker, ge en sak osv hur mkt som helst. Denna är mkt svårare. Framförallt så ser hon ingen anledning att lyda nya direktiv förens jag blir arg på henne :o När jag har blivit hyfsat rejält irriterad en gång så tycker hon det är skitkul sen.

Jag försökte lära henne ligg i flera månader, positiv förstärkning så långt jag bara orkade. Men näääpp! Sen en dag tröttnade jag, jag skulle sova och hon skulle minsann inte sova (Jag hade jobbat natten). Så jag tog tag i henne och slet omkull henne i sängen. Sen den dagen lägger hon sig ner, med glädje kan jag tillägga.
Det gör det lite tråkigt att lära henne nya saker, jag vill ju inte behöva bli arg på henne :crazy:


Kan tillägga att hon är lite speciell med. Hon är troligtvis ensamvalp. Hon viftar tex inte på svansen när något är kul, förutom när JAG tittar på henne eller när hon hälsar på nån, annars är svansen still. Även om man ser på det övriga kroppspråket att saker och ting är skitkul :D
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Klicker vet jag givetvis vad det är dock. Och det är inget jag vill ägna mig åt. Hunden funkar så bra med beröm, och jag vill inte förstöra det. Och med en person som är oerfaren med klicker så har jag en känsla av att det är lätt att förstöra.

Nej, du har uppenbarligen inte koll på vad klickerträning är ;)

Att din förra hund kunde saker berodde med stor säkerhet inte på gener, utan träning. Likaså beror inte flera månaders misslyckad "liggträning" på att hunden är korkad, utan på att du antagligen inte varit så tydlig som du tror.

Vart i landet finns du? Det finns massor av bra instruktörer som både har öppna träningar och ger privatlektioner. Tyvärr finns det en hel del kassa också, så se till att ta trovärdiga referenser.

Eftersom ni behöver träna på så mycket vardagliga saker, som hundmöten, timing osv, så är det lämpligare med privata lektioner än att gå regelrätta kurser. Ofta förväntas hundarna ha en viss grundskolning för att vara med på agilitykurser, lydnadskurser osv.

Lydnad handlar om motivation. Antingen kan du motivera med hot om negativ konsekvens, eller så kan du ladda dina kommandon med positiv förstärkning. Det är inte lätt att träna positivt, men det är långa vägar trevligare och effektivare, för både dig och hunden. Men det kräver att du gör en ansträngning och sätter dig in i lite av tänket bakom samt tar lektioner;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hund men enorma mängder energi

Googlade på rallylydnad och hittade lite youtubeklipp...

Det där kör jag oftast i 5 min flera ggr/dag, annars skulle nog hunden bli tokig och försöka vrida knut på sig själv.

Sååå... 10 min just aint gonna cut it ;) Känns lite sådär att köra längre pass med, lätt att bli uttråkad då, och väldigt svårt att motivera hunden så länge.


HeddaVovven: Jag har spårat en del i mina dagar faktiskt. Jag har koll på hur det funkar i praktiken och så. Hade praktik på hassemans hundcenter en gång i tiden. Men hon har inget sådant intresse. Det enda som är intressant är jag. Och mat, möjligtvis. Men hon väljer ändå mig lååååångt före mat.

Jag provade med en kompis att hon höll fast henne och jag gick iväg i skogen. Jag gick ca 25 meter, rakt in i skogen. Det tog ca 15-20 min innan hon hittade mig. Hon hade total panik och sprang in i träd på löpande band, så den träningen funkar inte riktigt heller.

Ska jag lära henne spår så känns det nästan som att hon behöver vara trött INNAN jag börjar för att få det att funka.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Mer motion gör bara att hunden får bättre kondis och orkar vara aktiv ännu längre. Jag säger också spår i första hand, är koncentrationsförmågan och intresset sisådär kan du lägga IPO-spår/näringsspår dvs du lägger små (!) godisbitar i varje eller vartannat fotsteg och så en liten hög gotter eller en leksak på slutet. Annars är trickträning där du shejpar in beteenden också ganska tröttande. Eller rallylydnad, det kräver inte samma uthållighet som "vanlig" tävlingslydnad eftersom det är tillåtet att prata med hunden medan momenten pågår. Om du inte vill gå kurs så kanske du kan träna enskilt? Många brukshundklubbar erbjuder enskild träning (maila och fråga) annars finns det ganska gott om privata tränare :)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Googlade på rallylydnad och hittade lite youtubeklipp...

Det där kör jag oftast i 5 min flera ggr/dag, annars skulle nog hunden bli tokig och försöka vrida knut på sig själv.

Sååå... 10 min just aint gonna cut it ;) Känns lite sådär att köra längre pass med, lätt att bli uttråkad då, och väldigt svårt att motivera hunden så länge.


HeddaVovven: Jag har spårat en del i mina dagar faktiskt. Jag har koll på hur det funkar i praktiken och så. Hade praktik på hassemans hundcenter en gång i tiden. Men hon har inget sådant intresse. Det enda som är intressant är jag. Och mat, möjligtvis. Men hon väljer ändå mig lååååångt före mat.

Jag provade med en kompis att hon höll fast henne och jag gick iväg i skogen. Jag gick ca 25 meter, rakt in i skogen. Det tog ca 15-20 min innan hon hittade mig. Hon hade total panik och sprang in i träd på löpande band, så den träningen funkar inte riktigt heller.

Ska jag lära henne spår så känns det nästan som att hon behöver vara trött INNAN jag börjar för att få det att funka.

Det är skillnad på att träna och att träna. Med 5 min lockande, bråk, dubbelkommandon och suckar blir varken hund eller matte nöjd, men 2* 3 min shejping med god timing kan få den mest krävande BC att gå från klådig till trevlig.

Och jag tror att du skulle tjäna på att inte utgå från "kan redan" om allt, utan faktiskt testa att ta till dig lite råd, söka lite fördjupad kunskap och inte bara skylla på att hundens genetik gör det omöjligt. Grejen med att träna hund är att lära sig hantera svårigheterna, få den ointresserade och stressade hunden att varva ned och slå på nosen osv. Istället för att testa något, inte lyckas och då ge upp med en axelryckning och en bortförklaring, så ställ dig frågan "Vad kan jag göra för att få henom intresserad?" "Hur kan jag få henom att lugna sig?"
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Som sagt, hon har inga som helst problem med hundmöten på promenader eller liknande.

Jag skrev aldrig att hunden var korkad, vart läste du in det? Hon såg ingen anledning att lägga sig ner, därför gjorde hon inte det. Hon visste precis vad det betydde, annars hade hon ju inte fattat direkt efter att jag hade tagit tag i henne. Och det är samma med allt jag har lärt in. Det funkar inte förens efter jag har tagit tag i henne, och då funkar det asbra.

Jag finns utanför linköping.

Och ärligt talat, jag vägrar tro att jag var tydligare med min träning när jag var 10 år än vad jag är nu som 26:åring. Det var BARA jag som tränade min förra hund, och hon var precis lika lydig som denna. Med betydligt större vilja, och allt gick så himla mkt fortare.

Ligg är inte speciellt svårt att vara tydlig med, tycker inte jag iaf.

Jag vet inte vart du tolkar in att vardagslydnaden inte finns? Men hon är lydig, springer det fortaste hon kan på inkallning, lägger/sätter sig ner DIREKT, utan att fundera på något annat osv. Hon går lös överallt, möter vi någon så antingen stannar vi (om jag sitter till häst), varpå hon får sitta på andra sidan diket. Är jag på marken så går hon fot.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Är det inte just det jag gör här?? Jag trodde det faktiskt.

Bråka behöver jag inte göra med min hund, inte heller locka. Jag säger vad som ska göra och hon gör. Simple as that.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Som Cillamuffins säger, lägg näringsspår med tätt med näring. Gå precis bakom henne i kort koppel och tillåt inte att hon sticker åt sidorna, då håller du bara emot och visar med handen på marken där spåret går.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Men hur lär du henne nya saker?

Du ber om råd, men tar inte till dig något av det som ges. Och om du inte vill ha råd i stil med "aktivera din hund mentalt" eller att du kanske kan ha glädje av att gå kurser och lära dig bli en bättre hundtränare, så har jag svårt att förstå ad du vill ha för svar?

Och uppenbarligen så gör hon inte allt du ber om bums, då hade inte liggträning eller spår varit ett problem.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag känner att jag själv är inte speciellt intresserad av spår heller faktiskt. Spår tar tid, det ska vara ljust ute när man gör det, och båda de sakerna orkar jag inte riktigt med.

Vintertid ser jag aldrig ljus eftersom att jag sover då, redan så här tidigt på året så ser jag extremt lite dagsljus.

Jag är heller inte så intresserad av att hålla på att lära mig att träna svåra hundar, jag har inte den typen av hundintresse helt enkelt. När jag köpte henne så ville jag ha en sällskapshund, nu passar tyvärr hon inte riktigt till att bara vara det, och jag försöker hitta en medelväg som får oss båda nöjda.
Men att lägga ner hur mkt tid som helst på att träna henne, nej det har jag ingen lust med. Hade jag velat det så hade jag ju medvetet köpt en hund med mkt energi och arbetsvilja i.
Nu råkade detta bli som det blev bara.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Cykel känns sådär.
Hunden kommer bygga mer och mer kondition och därmed bli svårare att trötta ut och sträckorna blir längre och längre. Dessutom är det svårt att hitta ett underlag som funkar ok för cykel och hund. Asfalt är ansträngande för leder och ligament.

Ang. mattjuveriet. Lägg fram en tallrik med något gott, gå ifrån rummet 10s. Gå tillbaka. Utöka tiden och beröm när hon inte rör tallriken.
Om hon hinner röra den så kommer du förmodligen på henne eftersom man utökar tiden lite i taget och då kan man korrigera.

Sen skulle jag nog klicka in.
En klicker gör det lättare att öva in ett nytt beteende.
T.ex en inklickad hund.
Om du vill lära hunden öppna en dörr så ställ dig vid dörren, peka och om hunden tittar på dörren - Klick! Godisbelöning som kastas bort från dörren.
Hunden kommer tillbaka, peka, tittar - Klick godisbelöning som kastas bort från dörren.
Här brukar hundarna fatta och titta direkt så klick och jättebelöning med skoj och bus och godis.

Nästa steg är att när hunden tittar så klickar man inte, men uppmuntrar med röst t.ex "kan du ta den?" och peka, ofta blir hunden upphetsad och går fram till dörren och verkligen visar "JAG TITTAR MATTE" om hunden rör sig mot dörren så klick.
Steg 3 hunden ska toucha dörren med näsa eller tass.

En klicker är ett mer distinkt beröm som går att ge snabbare än röstberöm.
Och jag tror absolut inte att röstberömet sjunker i värde för att du klickar in.

Har du provat dig fram med olika träningsgodis?
Här är det på dagsbasis. En bra dag räcker det med frolic. En dålig dag kräver rökt nöthjärta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
611
Senast: Lingon
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 591
Senast: Acto
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 689
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 268
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp