Hund och katt

Kalaspinglan

Trådstartare
Som jag berättat tidigare så har min sambo och jag ett köpt hus på landet. Det ska verkligen bli underbart att komma ut i skogen, allra helst för vår lilla stora plutt. Jättekul också att vår närmsta granne är en av mina absolut bästa vänner sedan tonårstiden (det visste vi inte förrän vi köpt huset).

Men det finns ett orosmoment på min annars så klarblåa himmel. Grannen har två utekatter. :crazy:

Av erfarenhet vet jag att min vovve är jättenyfiken på katter, tyvärr har de katter han träffat inte varit lika nyfikna tillbaks och istället dragit därifrån. Vid ett tillfälle, då han var lös, drog han efter som en avlöning och stackars katten (13 år gammal) lyckades med nöd och näppe smita in under en säng där hon sedan låg och fräste åt vår odåga som viftade på svansen.

Vi kommer att sätta upp staket runt vår tomt, men hur ska vi lära honom att låta bli katter? Eller kan man på något sätt, förutsatt att grannen och hans katter vill, få dem att lära känna varandra och på så sätt avdramatisera det hela?

Vilka skyldigheter/rättigheter har jag som hundägare om grannen katt smiter in på vår tomt och vår vovve äter upp dem? Eller att katterna skadar vår guldklimp?

Tjingeling!
 
Sv: Hund och katt

Skaffa hunden en egen katt :idea: Det är iof skillnad på egna katten och andras katter, men då vet han vad en katt är. Dessutom är katt rätt bra att ha när man har hus. Vi hade möss inomhus och råttor och sork i stallet och i trädgården när vi flyttade in. Nu finns det inte en enda gnagare (eller ödla) kvar. Och hundarna gillar sina katter, både att gosa med och att busa med. Andra katter jagar de gärna, men de skulle aldrig vara dumma mot en katt om de nu hann ifatt den. Och de vet att akta sig för klorna.
Vuxen hund och kattunge tycker jag är bästa kombinationen. Det brukar ta en vecka eller två att vänja dem vid varann beroende på om kattungen är hundvan eller ej.
 
Sv: Hund och katt

förbjud honom att jaga katterna. kan ni förbjuda jakt på hare och rådjur så går det med katter också utan att ni har någon hälsningsprocedur. de flesta hundar tycker det är jätteroligt att jaga katterna, men när de stannar är de inte så roliga längre (=få som faktiskt dödar).

skadar er hund katterna blir ni ersättningsskyldiga, skadar katterna er hund är hon ersättningsskyldig.
 
Sv: Hund och katt

Vår Sera har "egen" katt som hon älskar högt och innerligt, men kattjakt på bus är alltid väldigt roligt..
Trots att de i grunden har helt olika språk anpassar sig hunden relativt lätt till att förstå åtminstone det mest elementära kattspråket.
Vi gör precis som när hon uppmärksammar harar, fåglar eller annat hon inte får jaga, kraftfullt NEJ alternativt VÄNTA, och inkallning med bus, funkar bra.
Har du inkallningsproblem, börja i lina och utsätt er för det som lockar tills du är säker.

Appropå det där att de inte dödar är en sanning med modifikation, Sera´s mamma är import från SA och hon tar både hare och katt till middag om det bjuds..
 
Sv: Hund och katt

Vi hade en katt på 2 år när vi skaffade våran hund. Det gick inte alls bra. Men i och för sig så var hunden bara valp då och skulle leka med allt och alla. Katten var inte hundvan och hon visste hur hon skulle hantera situationen. Trodde aldrig att dom två skulle kunna vara i samma rum.
När hunden var 3 år skaffade vi en kattunge, hunden och kattungen fick en helt annan relation till varandra. De busar med varandra, myser och gör allt tillsammans. Med tiden märkte den vuxna katten att lillkissen vågade vara nära hunden. Den äldre katten har mer och mer börjat närma sig hunden och eftersom hunden är van vid katter nu så fungerar det faktiskt bra för det mesta.

Trodde aldrig att det skulle lösa sig mellan hunden och våra katter, men det gjorde det!! Nu för tiden ligger hunden och sover i samma fåtölj som våra två katter, inga problem!
 
Sv: Hund och katt

Hej och tack för era svar. Tyvärr är min sambo gräsligt allergisk mot katt, så det blir inget med det.

Men vad händer om katterna kommer in på vår tomt, och vår hund skadar den? Är det fortfarande vi som blir ersättningsskyldiga? ....??!
 
Sv: Hund och katt

Samtidigt så är det ju enligt lagen, inte tillåtet att ha katt gå lös utomhus utan tillsyn heller... i alla fall inte i tätbebyggt område.

Katt omfattas av "Lagen (1943:459) om tillsyn över hundar och katter". Där står bla.
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

En katt får inte springa lös hur som helst, eftersom risken är stor att den jagar fåglar, klättrar i träd och tar fågelungar osv.
 
Sv: Hund och katt

Jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket, om du inte har en mördarhund vill säga. Katterna är inte så korkade som de ser ut. De kommer säkert att hålla sig borta från din tomt när de ser, hör och känner lukten av din hund. Sen är det få katter som ger sig på hundar utan vidare. Försvarar sig gör de ifall de blir trängda, men kan de så flyr de först och främst.
 
Sv: Hund och katt

Du kan väl låta han jaga dem lite. :angel: :angel: Är det riktiga katter så kommer han snart lära sig att det inte är vare sig snyggt eller praktiskt att ständigt gå med plåster i ansiktet. :D ;)

Vill Du hellre köra med skrämselpropaganda så är han välkommen till min tik. Hon kan berätta hur farliga de är. Hon fick vid sitt första kattmöte en yttepytteliten rispa på näsan och hon skrek i en hel kvart. :D Så hon är nog rätt person att prata med för att få honom på andra tankar. ;) Hon tittar inte på katter längre. :angel:
 
Sv: Hund och katt

Från och med nu är jag stenhård när jag är ute med vovven. Inte jaga någonting utan att be om lov. Inte ens ett "sketet" litet löv... Inte för att jag låtit honom jaga förut heller, men nu är jag en aning mer konsekvent.

GA: ja tack. Vi kommer gärna på "samtal".. *L*
 

Liknande trådar

Övr. Katt Våran kattunge ~20v älskar att vara ute. Han är nyfiken och smiter gärna in till grannarna för att upptäcka inne i deras hus. Närmaste...
Svar
9
· Visningar
7 990
Senast: Bison
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp