Hur lär man en katt att bara vara på trädgården? :S

Ajda

Trådstartare
Våran kattunge ~20v älskar att vara ute. Han är nyfiken och smiter gärna in till grannarna för att upptäcka inne i deras hus. Närmaste grannarna tycker det är såå mysigt. Jag har försökt uppmana att schasa ut honom.

Tredje grannen har 2 hundar och 2 main coon katter. Han är inte lika förtjust i att Elvis kommer dit. För han kan inte garantera säkerhet för katten. Jag är med på hans rensonemang, för visst hans schäfer kan komma i hundra knyck och hans katter är bra mycket större än våran. Hundarna strövar fritt i deras trädgård, men katterna sitter i lina.

Elvis har fått springa lite ut och in som han vill, ibland blir det lite för nyfiket och han kan vara borta ett par timmar och sen kommer en granne bärandes på honom. För det mesta håller han sig i vår trädgård och i närmaste grannarnas. Likaså som att våra gränsande grannars katter ibland tar en repa på vår trädgård.

Enligt tredje grannen (som också gränsar till oss) menar att vi också ska ha honm i lina i 3 veckor för då har hans lärt sig sitt revir. Någon som har erfarenheter och vet om det stämmer?
Eller om det blir "bättre" när han blivit kastrerad?
Det är ju egentligen inget problem nu , det är en kattunge som såklart är nyfiken. Och förklara att han bara får vara på trädgården för annars blir grannen sur går ju tyvärr inte.

Vara inne är något han inte föredrar. För några dagar sen när grannen var här och lämnade av honom så fick han husarest tills vi köpt en sele och var inne ett par dagar (med nöd och näppe för han höll på att smita ut såfort man skulle öppna dörren) protesterade han genom att kissa och bajsa inne. Och vi vill ju ha en katt som ska få springa ut och in som den vill.
 
Sv: Hur lär man en katt att bara vara på trädgården? :S

Det är i princip omöjligt att lära en katt att hålla sig i trädgården ifall den inte väljer det själv! Tror inte det skulle hjälpa att ha honom kopplad i bara 3 veckor, då skulle jag hellre rekommendera att han alltid går kopplad. Sen när du skriver "ha i lina" vet jag inte om du menar fastbunden eller om du ska gå med katten i koppel. Det är olagligt att ha en katt fastbunden i lina, självklart är det ok att gå med den i koppel och sele, men inte sätta fast.

Om jag vore du skulle jag näta in trädgården, exempelvis med rådjursnät som finns i 2 m höjd på rulle och är billigt och enkelt att sätta upp. På så sätt kan din katt fritt få springa löst i trädgården men du riskerar inte att han smiter in till grannarna. Du slipper också att främmande katter tar sig in på din tomt och orsakar bråk.

Hade jag varit grannen med maine coonerna hade jag för övrigt blivit skogstokig om en främmande katt besökte min trädgård där jag hade mina katter kopplade - det kan orsaka en massa bråk och i värsta fall kan katterna i samma hushåll bli osams med varandra så man inte kan ha kvar dem, och skaderisken är förstås väldigt stor! Så för grannarnas skull så näta in eller håll katten kopplad!

/Erica
 
Sv: Hur lär man en katt att bara vara på trädgården? :S

Grannens maine conner sitter fast i lina. Alla andras katter är utekatter som springer fritt. Jag anatar att dom inte kommer till "tredje grannen". Vad jag menade med lina vet jag egentligen inte då jag inte haft en tanke på att behöva hålla min katt "så hårt". Jag har alltid innan gått med katter i koppel första tiden så dom känner sig hemma innan dom fått gå lösa.


En annan fråga om katters revir. Hur stort revir brukar en katt i regel ha i ett tättbebyggt villaområde? Här har nästan alla katt eller hund och alla har tomter på ungefär 1000kvm.
När slutar en katt vara så nyfiken? :angel: Dvs när kommer han gå ut och strosa runt lite, göra sina behov och sen ta det rätt lugnt. Nu far han ju som en tätting ute.
Om tex grannens hund skäller eller deras katt som är större och äldre fräser ifrån; förstår han då när han är såpass liten och yngre att han inte ska vara där? Suspekt fråga som det kanske inte finns ett standard svar på antar jag, alla djur är olika med olika självförtroende.
 
Sv: Hur lär man en katt att bara vara på trädgården? :S

Vi har våra i linor o det fungerar jättebra.

Skulle aldrig släppa dem vind för våg iom att vi bor i ett samhälle. Avskyr att ha andras katter rännande i trädgården, dock håller vår hund ordning på den biten....
 
Sv: Hur lär man en katt att bara vara på trädgården? :S

Man får inte ha hund i lina heller, men det är många som har det ändå.
Jag förstår syftet med lagen, att man inte ska sätta sina djur i lina ute och åka hemifrån osv.
Men att ha dom i lina under uppsikt förstår jag inte vad som är så fel med.
En del hundar och katten trivs ju jätte bra att sitta ute en stund i lina och trasslar varken in sig eller rusar tills linan tar slut.

Visst bör man inte bryta mot lagen, men en del lagar är lite underliga måste jag säga.
 
Sv: Hur lär man en katt att bara vara på trädgården? :S

Håller med. Vi har självklart våra katter under uppsikt när de är i lina.
 
Sv: Hur lär man en katt att bara vara på trädgården? :S

I föreskrifterna står att hundar inte får hållas i löplina permanent. Vid tillfällig uppbindning får hundar bara hållas bundna två timmar per dygn och endast på ett sådant sätt så att det inte utgör en skaderisk för hunden. Valpar under 6 månader får endast hållas bundna kortare stunder.

Föreskriftsmotiv: Det var tidigare tillåtet att hålla hundar bundna ute permanent i löplina, men det är ingen god djurhållning att ha en hund ständigt i löplina eller ständigt uppbunden på annat sätt. Det finns skaderisker med att hålla djur bundna, de kan trassla in sig i linan eller trassla in sig i något annat. De kan också skada sig när de springer i full fart och det sedan tar helt stopp. Det är också svårt att berika miljön när hunden är bunden, och risken är stor att de fastnar med linan i miljöberikningen.
Tillfälligt får man, som förut, binda hundar ute, t.ex. när man går och handlar eller om man är ute i trädgården och hunden inte kan vara lös. Nu finns dock en längsta tid som hunden får vara bunden per dygn. De får också bara hållas bundna på ett sådant sätt att de inte skadar sig. Det är inte lämpligt att binda hunden vid skrotbilar eller andra saker som kan skada hunden. Det kan heller inte anses vara en lämplig miljö att binda hunden utanför en krog t.ex. medan ägaren befinner sig inne på krogen.

Katter får däremot inte alls hållas bundna.

Föreskriftsmotivet till detta är följande; Enligt kattorganisationerna finns det ingen anledning att ha en katt bunden. Det kan också utgöra en risk att binda en katt ute om det t.ex. kommer en hund som inte är snäll mot katter, då har katten ingen möjlighet att komma undan. ”Bunden” är inte lika med att gå ut med eller hålla katten i koppel som några remissinstanser har befarat.
 
Sv: Hur lär man en katt att bara vara på trädgården? :S

Katten är nu kastrerad. Vad jag vet har han slutat kissa inne. Just nu är jag förkyld och känner ingenting :grin:
Men han bajsar fortfarande inne. Vi har rivit ut heltäckningsmattan i källaren där han kissat och bajsat under vår trapp. Vi har köpt en till kattlåda och ställt den under trappen. Han har kissat och bajsat i båda hans lådor. Dom är inte ofräsha eller har för lite sand. Ändå har han bajsat under trappen också.
Han gör det alltså både i sina lådor och under trappen.
Är det inte viktigt för katter att kunna gräva över sitt bajs? Borde han inte föredra sina lådor istället? Under trappen är det just nu kallt cementgolv bara, helt kallt. Inga prylat öht där.
Hur ska jag göra för att han ska sluta?
 
Sv: Hur lär man en katt att bara vara på trädgården? :S

I föreskrifterna står att hundar inte får hållas i löplina permanent. Vid tillfällig uppbindning får hundar bara hållas bundna två timmar per dygn och endast på ett sådant sätt så att det inte utgör en skaderisk för hunden. Valpar under 6 månader får endast hållas bundna kortare stunder.

Föreskriftsmotiv: Det var tidigare tillåtet att hålla hundar bundna ute permanent i löplina, men det är ingen god djurhållning att ha en hund ständigt i löplina eller ständigt uppbunden på annat sätt. Det finns skaderisker med att hålla djur bundna, de kan trassla in sig i linan eller trassla in sig i något annat. De kan också skada sig när de springer i full fart och det sedan tar helt stopp. Det är också svårt att berika miljön när hunden är bunden, och risken är stor att de fastnar med linan i miljöberikningen.
Tillfälligt får man, som förut, binda hundar ute, t.ex. när man går och handlar eller om man är ute i trädgården och hunden inte kan vara lös. Nu finns dock en längsta tid som hunden får vara bunden per dygn. De får också bara hållas bundna på ett sådant sätt att de inte skadar sig. Det är inte lämpligt att binda hunden vid skrotbilar eller andra saker som kan skada hunden. Det kan heller inte anses vara en lämplig miljö att binda hunden utanför en krog t.ex. medan ägaren befinner sig inne på krogen.

Katter får däremot inte alls hållas bundna.

Föreskriftsmotivet till detta är följande; Enligt kattorganisationerna finns det ingen anledning att ha en katt bunden. Det kan också utgöra en risk att binda en katt ute om det t.ex. kommer en hund som inte är snäll mot katter, då har katten ingen möjlighet att komma undan. ”Bunden” är inte lika med att gå ut med eller hålla katten i koppel som några remissinstanser har befarat.

Det var den mest stelbenta paragraf jag har träffat på. Om det kommer en hund, ja den ska ju vara under uppsikt av ägaren och för att ha kontroll på hunden så ska den ju vara kopplad. Så om den kommer in på min mark så har jag ju lagligen rätt att avliva den också om den försöker skada mina djur.:devil:

Jag tror inte att paragrafryttarna har tänkt till här, sedan finns det ju ingen lag mot att ha katten i löplina om den är under uppsikt. Bara en rekommendation.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 796
Senast: Lager
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: Elisha
·
Övr. Hund Våra katter vågar inte komma in längre. :( Vi var lite sura på dem för att de inte alltid var helt rumsrena och för att de gärna knyckte...
Svar
3
· Visningar
1 107
Övr. Katt Jag tänkte höra med er om lite råd. Vi har en tjej i stallet som är en fantastisk djurvän och hon kommer ofta med nya katter som blivit...
2
Svar
21
· Visningar
2 312
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp