Bukefalos 28 år!

Hund som biter på tassarna

Mirre

Trådstartare
Inte min dock men frågar åt ägaren.
Hunden deras har en ovana (?) att bita konstant på tassarna.
Nästan som att han inte kan sluta, han biter så han får sår till slut.
Jag hävdar att det är stress men det örat är inte alls populärt att lyssna på.
Men har ni något tips på vad man kan göra för att få honom att sluta?
Någon kräm som smakar dynga kanske?
Problemet är ju eg då att han är så understimulerad och stressad men får inte ägarna att lyssna på det.
 
Sv: Hund som biter på tassarna

ja så har vår gjort ett fåtal gånger när han inte fått den aktivering han kräver. Han behöver stimuleras med både motion och hjärngympa och får han inte det så börjar han slicka och tugga på tassarna.

Nu får han ju såklart utlopp för sin energi för det mesta men har hänt som te x vid sjukdom att jag har haft svårt för det under en kortare period.
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Atminstone pa den har sidan av Atlanten brukar det vara symptom pa understimulans some leder till OCD (Obsessive Compulsive Disorder). Det ar inte allt for svart att fa hejd pa... men massor av stimulans och 100% uppmarksamhet fran agaren kravs.
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Min grannes hund gör så och de bad en veterinär kolla på det och han sa att det var typ som ticks för hunden - så nu ska han gå med strut inomhus i ett halvår ungefär och sen ska de se om han slutar!
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Helt klart stress och/eller understimulerad alternativt överstimulerad hund.
Min hund hade ovanan när han kom som omplacering och det tog ganska lång tid innan det försvann helt, det avtog succesivt och var helt borta efter tre-fyra månader om jag inte minns helt fel.
Första året kunde han börja igen om det var barn här, han var väldigt rädd för barn.
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Min mosters hund gjorde så och det berodde på någon form av allergi/eksem. Kanske är på sin plats att uppsöka veterinären?
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Jag skulle kolla så att det inte är rävskabb!
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Kan förstås bero på stress eller understimulering, men behöver inte alls vara så. Det är inte helt ovanligt med svampinfektioner mellan trampdynorna, då kliar det massor så att de gnager. Svampinfektionen i sin tur kan bero på t ex (foder)allergi. Kan botas med hjälp av pevarylpulver (apoteket), men ett besök hos veterinären är nog bäst för at komma på den bakomliggande orsaken.
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Som de flesta skrivit kan det bero på olika orsaker; Stress, under/överstimulering, OCD, allergi, svampinfektion...Råd de att säka veterinärhjälp för att reda ut orsaken bakom tuggandet!
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Min kvalsterallergiska tik låg och naggade för att det kliade. Löstes med hjälp av hypsens. och kortison.
Min tant låg och tuggade/slickade på en av sina tassar när jag köpte hennes som omplacering, var stress och försvann efter ett par veckor när hon hade börjat landa hemma.
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Svarar alla.
Hunden är kollad av veterinär som mest sade "säg åt honom att sluta" :grin:
Men den veterinären är inte speciellt bra heller.

Men i hundens fall så är nog stress det absolut troligaste. OCD lät som ett väldigt troligt problem på honom faktiskt. Tyvärr.
Han skulle behöva ha en ägare som har bara honom och ägnar honom all tid.
Men hur övertalar man en djurägare att sälja?
Vi har försökt i några år nu:cool:
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Bita på tassar är vanligaste tecknet på svampinfektion eller känslig hy. Den veterinären som rekommenderade tratt inomhus i ett halvår kan inte varit riktigt klar med det hela? Konstigaste rådet jag hört från en vet :eek:
Samma när veterinären säger att man ska säga åt hunden att sluta :confused:
Gjorde vet skrapningar odyl? Inga problem i öronen/på hakan?
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Jag vet inte exakt vad vet gjorde.
Prover togs men vilka vet jag inte.
Visade ingen svampinfektion eller så tydligen.
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Den veterinären jag nämnde som sa att hunden skulle ha tratt inomhus i ett halvår kollade såklart om hunden hade svamp eller dylikt i tassarna innan. Sen vet jag inte ingående vad mer han gjorde.
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Du sädår höll svärmors pudel på med, tillslut fick han också sår, blev röd om tassarna, det var mest på ena framtassen.

Han hade svamp, var väldigt vanligt enligt veterinär. Han har fått det flera gånger.
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Bita på tassar är vanligaste tecknet på svampinfektion eller känslig hy. Den veterinären som rekommenderade tratt inomhus i ett halvår kan inte varit riktigt klar med det hela? Konstigaste rådet jag hört från en vet :eek:
Samma när veterinären säger att man ska säga åt hunden att sluta :confused:
Gjorde vet skrapningar odyl? Inga problem i öronen/på hakan?

Förtydliga ? Vad kan hakan innebära? Min pudel har svamp. Trots att den mer eller mindre är kvar har han slutat nagga, bita och slicka på tassarna bara ibland när man varit ute som att han vill göra rent dem och blir lugn då men inte det där hysteriska som när han kom och var stressad, nu håller jag på o behandlar svampen men han kliar sig på hakan och det går ej över! När han kom hade han missfärga skägg av svamp numera är det borta och han är grå där.
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Vi hade samma problem med Harley å det frågade vi vet om å hon sa att hundar som har mycket päls under tassarna kan få som irritationer när det blir blött m.m å hon visade mig då hur det såg ut å jag såg att det var irriterat men inte alls mycketå hon sa att om det inte försvann så kunde man annsa så att säga inte ta bort allt men få det lite luftigare å så kunnde man tvätta å torka tassarna ordentligt när dom var tex ute
 
Sv: Hund som biter på tassarna

Vi hade samma problem med Harley å det frågade vi vet om å hon sa att hundar som har mycket päls under tassarna kan få som irritationer när det blir blött m.m å hon visade mig då hur det såg ut å jag såg att det var irriterat men inte alls mycketå hon sa att om det inte försvann så kunde man annsa så att säga inte ta bort allt men få det lite luftigare å så kunnde man tvätta å torka tassarna ordentligt när dom var tex ute

Min hund är ju pudel så han har massa päls men pudlar rakas ju nakna på tassarna och mellan tårna ofta så det gör vi. Då behöver jag inte torka. Trots detta har han svamp på några ställen så mycket att det ser ut som blod. Jag behandlar utvärtes såklart men även invärtes. Oftast har hunden inte en tillräckligt sur, eller om det var tvärtom?, miljö därför få de svamp. Så på rekommendation äter min hund nu benmjöl och vitamintillskott + probiotika för immunförsvaret. Just benmjöl ( standardts ) ska vara super! Min hunds symptom med alltid en sista lös klutt när han bajsade kunde b la bero på att han behövde få bättre bakterieflora i tarmen .
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 450
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 884
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 314
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 286
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp