Bukefalos 28 år!

Hund som "ger bort" sïna saker?

Lotus

Trådstartare
Min hund, dobermannhane snart fem, har ett lustigt beteende som jag undrat en del över. Jag har två katter som han är väldigt förtjust i och gärna vill tvätta, men de är inte lika imponerade som han är så oftast fräser de och springer iväg. Ganska ofta händer det att hunden tar sina ben eller leksaker och lägger på katten, mycket avsiktligt, och sedan står han bredvid och viftar på svansen och ser glad ut. Vad är det han vill - leka eller ge bort sina saker för att bli kompis? Om en hund vill leka med en annan, inte brukar de ävl ge bort leksaker eller ben då? Till mig gör han inte såhär, utan då är det jag som inbjuder till leken först.

Är det någon som har en ide om varför han gör såhär? Det är ju inget prpblem, men rätt konstigt kan jag tycka.
 
Sv: Hund som "ger bort" sïna saker?

Mina kan då komma med en leksak om de vill leka med mig :) Fattar man inte (aka ignorerar dem) så kan det tänkas att leksaken nästan läggs på en (i knät typ) för att man verkligen ska fatta. Jag tror jag är rätt väldresserad som matte :D
 
Sv: Hund som "ger bort" sïna saker?

Oftast är det ben han lägger på katten, nya goda ben som han just fått. Riktiga dyrgripar mao ;)

Det är ruskigt sällan jag håller i ett ben åt honom när han tuggar, det får han allt göra själv, så jag tycker inte riktigt han kan koppla det till det heller? Och jag kastar ju aldrig ben inne, så lek känns lite långsökt.
Jag tror att han vill muta till sig en polare, men min sambo hävdar att hundar inte kan tänka i den banan och att jag förämänskligar beteendet ;)
 
Sv: Hund som "ger bort" sïna saker?

Aha :) ska bli intressant följa tråden för jag har ingen aning :)
 
Sv: Hund som "ger bort" sïna saker?

Nej men vad sött!! Min fd hund brukade gömma stora färska köttben under min madrass när jag sov/vilade för att jag skulle "vakta" benet när han inte orkade äta mer haha! Ska följa tråden med spänning.
 
Sv: Hund som "ger bort" sïna saker?

En kompis ville gärna byta sina ben mot godare mat. Om man åt pizza kunde hon komma svansande och vilja smaka. Då sa ägarna oftast nej och hon dröp av för att strax återkomma med ett riktigt fint ben som hon lade på soffbordet och sen satte hon sig och såg riktigt hoppfull ut. "Nu då?"
 
Sv: Hund som "ger bort" sïna saker?

Hahaha!! Nej men snacka om personlighet! :D
 
Sv: Hund som "ger bort" sïna saker?

När min hund vill leka med någon som inte är lika leksugen så lägger han leksaken framför den andra hunden och står sen glatt och väntar alt. gör lekinvit. Senast när vi hälsade på hans bror. Hans bror träffar inte så många hundar så han var nog lite osäker vad Cerberus menade, men Cerberus försökte frenetiskt få honom att ta leksaken. Tillslut låg han själv och kravlade runt på rygg och slängde och dängde med leksaken framför brorsans nos i hopp om att få lite gensvar. Dragkamp tycker han är jätteskoj men Neo förstod inte alls.

Samma sak när dom var ute. Cerberus hittade en gammal leksak, och favoritleken är att ta en leksak och sedan bli jagad, tåka tappa lekaken och sen försöka fånga den igen medan man blir jagad. Så kan han hålla på i evigheter. Neo förstod inte alls grejen trots att Cerberus "tappade" leksaken framför Neo hela tiden. Det slutade med att Cebbe med leksak i munnen jagade Neo, eftersom han inte förstod att Cebbe ville bli jagad. :D

Jag tror det är lek helt enkelt. Eller hopp om lek. Ben kan ju också vara lek. Mina håller ofta på och kastar runt på benen, stjäl varandras ben och leker mer än dom tuggar på dom. :)
 
Sv: Hund som "ger bort" sïna saker?

Lite OT, men när min hund har fått slicka ur en skål, t ex när jag vispat grädde, så kommer han ofta traskandes med skålen som en "tiggarskål" när den är renslickad. Ett ex blev så charmad av det att han faktiskt la ner lite glass i skålen åt honom. När glassen var borta försvann hunden ut i köket igen och kom tillbaka med vispen, som jag råkat lämna kvar i skålen när jag satte ner den på golvet... :rofl::rofl:
 
Sv: Hund som "ger bort" sïna saker?

så gjorde min föra hund(dobbistik) med, hade fri tillgång till mat, tog maten slut kunde hon komma med skålen:rofl:
 
Sv: Hund som "ger bort" sïna saker?

Låter otroligt gulligt om inte annat :)

Min terrier brukar leta upp en leksak och klättra på benet medan han "busmorrar" med munnen full. Ibland lägger han den i knät om han når :D

Mammas schnauzer brukar ta en leksak och stryka förbi den hunden han vill leka med, så jäkla söta är dom :)
 
Sv: Hund som "ger bort" sïna saker?

Ja, om man fick glass när man kom med skålen, vad ska man inte få för vispen?
 
Sv: Hund som "ger bort" sïna saker?

Det där är lite lustigt faktiskt.

En av mina hundar går och lämnar leksaker till dom andra två ganska ofta. Ofta trycker han upp dem i ansiktet och buffar på dem med leksaken i munnen innan han lämnar. Likadant gör han med mig. Bör nämnas att det är jaktgolden så själva apporteringen ligger ju i blodet, kanske inte gills då.;)
 
Sv: Hund som "ger bort" sïna saker?

Okej, det är så att hundar ger bort grejer för att få leka alltså? Jag trodde faktiskt inte de så gärna delade med sig av saker på det viset. Då kanske det är så att han försöker "köpa" en polare i katterna ändå, och inte jag som totalförmänskligar ;)

Han talar ju i och för sig om när han är hungrig också, då går han och knuffar till matskålen eller mattunnan. Mycket irriterande tycker de på dagsiet där han gör precis lika :cool:
 
Sv: Hund som "ger bort" sïna saker?

Mja, jag vet inte om dom vill leka, men det verkar ju helt klart som att dom försöker köpa in sig på ett sätt eller annat iaf.:D

Min andra hund har alldeles för stort resursförsvar för att vilja dela med sig till dom andra hundarna, mig går utmärkt dock.
 
Sv: Hund som "ger bort" sïna saker?

Åh, min jättebebis som är så stor och farlig *NOT* ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 674
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 271
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 328
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp